نتیجه موفقیت‌آمیز آی‌وی‌اف در این زنان کم است


برداشتن یک تخمدان (اوفورکتومی یک طرفه) در موقعیت‌های بالینی مختلف برای درمان تومورهای بدخیم یا خوش‌خیم تخمدان، کیست‌های تخمدان، آندومتریوز، آبسه لوله‌ای تخمدان و پیچ‌خوردگی تخمدان انجام می‌شود و بسیاری از مطالعات تاثیر منفی اوفورکتومی بر حساسیت تخمدان را نشان داده‌اند.

نتیجه موفقیت‌آمیز آی‌وی‌اف در این زنان کم است

شفاآنلاین>سلامت جنسی>زنان با یک تخمدان احتمال کمتری برای نتیجه موفقیت‌آمیز آی‌وی‌اف (لقاح مصنوعی) دارند و برداشتن تخمدان با جراحی تاثیر نامطلوبی بر باروری دارد.

به گزارش شفاآنلاین:برداشتن یک تخمدان (اوفورکتومی یک طرفه) در موقعیت‌های بالینی مختلف برای درمان تومورهای بدخیم یا خوش‌خیم تخمدان، کیست‌های تخمدان، آندومتریوز، آبسه لوله‌ای تخمدان و پیچ‌خوردگی تخمدان انجام می‌شود و بسیاری از مطالعات تاثیر منفی اوفورکتومی بر حساسیت تخمدان را نشان داده‌اند.

داده‌ها در مورد اینکه آیا باروری زنان با برداشتن یک تخمدان تحت تاثیر قرار می‌گیرد یا خیر، قطعی نبوده است. هیچ داده روشنی وجود ندارد که نشان دهد اوفورکتومی برای میزان بارداری یا نرخ تولد زنده مضر است به همین دلیل تحقیق جدید موسسه کارولینسکا در سوئد اثر اوفورکتومی یک طرفه را بر میزان تولد زنده و میزان بارداری در زنانی که تحت لقاح آزمایشگاهی (IVF) قرار می‌گیرند را بررسی کرد.

دانشمندان پس از انجام یک متاآنالیز گسترده به این نتیجه رسیدند، زنانی که اوفورکتومی انجام داده‌اند نسبت به زنان دارای دو تخمدان کمتر احتمال دارد بعد از آی‌وی‌اف نوزاد به دنیا بیاورند و یا نوزادان کمتری به دنیا می‌آورند.

کنی رودریگز-والبرگ، استادیار گروه تومورشناسی-آسیب‌شناسی، موسسه کارولینسکا گفت: «تحقیق متاآنالیز ما نشان می‌دهد که نتیجه موفقیت‌آمیز آی‌وی‌اف در زنانی که فقط یک تخمدان دارند، در مقایسه با زنانی که هر دو تخمدان سالم را دارند، کمتر است. ما توانستیم برای اولین بار نشان دهیم که برداشتن تخمدان با جراحی تاثیر نامطلوبی بر باروری دارد».

برای این تحقیق، دانشمندان مطالعات منتشر شده را بررسی کردند تا نتایج آنها را با مورد تحقیقاتی خود مقایسه کنند. آنان بیش از ۳۰۰۰ مقاله را در مورد این موضوع مطالعه کردند که ۱۸ مقاله بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۸ منتشر شده بود و واجد شرایط آنان بود و برای تجزیه و تحلیل نهایی انتخاب شد.

در مجموع، مقالات شامل ۱۰۵۷ لقاح آزمایشگاهی (آی‌وی‌اف) برای زنان دارای یک تخمدان و ۴۵ هزار و ۸۱۳ برای زنان دارای دو تخمدان بود. پنج مورد از مطالعات شامل تجزیه و تحلیل تولد زنده و ۱۵ تحقیق شامل تجزیه و تحلیل نرخ بارداری بودند.

محققان دریافتند که زنان دارای یک تخمدان نسبت به گروه زنان دارای هر دو تخمدان، ۳۰ درصد شانس کمتری برای باردار شدن یا زایمان داشتند.

کنی رودریگز-والبرگ بیان کرد: «ما باید عواقب برداشتن یک تخمدان بر باروری را بدانیم. گاهی اوقات، به‌عنوان مثال، در صورت وجود تومور بدخیم، این عمل ضروری است. با این حال، مهم است، اطلاعاتی را که به زنان در مورد شانس آنان برای داشتن فرزند در آینده می‌دهیم، بهبود بخشیم. با توجه به اینکه ذخیره بیولوژیکی تخمک‌ها در حال حاضر محدود است، در برخی موارد باید به زنان این فرصت را بدهیم که تخمک‌های خود را قبل از اوفورکتومی منجمد کنند».

اکنون دانشمندان می‌خواهند بررسی کنند که آیا اوفورکتومی اثرات دیگری بر سلامتی مانند تاثیر کاهش تولید هورمون بر ایجاد بیماری‌های دیگر دارد یا خیر.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان