4 هزار مادر باردار قمی به کرونا مبتلا شدند


4 هزار مادر باردار قمی به کرونا مبتلا شدند

قم-ایرنا- مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز، چهار هزار مادر باردار قمی با بیماری کرونا درگیر شده‌اند و چهار هزار و 400 مادر باردار نیز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، معصومه فرشید مقدم، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مادران باردار در استان اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا در مادران باردار و تازه زایمان کرده مانند بقیه افراد است اما مادران باردار باید این موضوع را بدانند که در صورت ابتلا به کرونا به ویژه اگر واکسن هم نزده باشند، امکان بستری شدن و نیاز به خدمات ویژه در آنها افزایش می‌یابد.

وی افزود: در استان قم از ابتدای همه گیری بیماری کووید-۱۹ تا کنون حدود چهار هزار مادر باردار به کرونا مبتلا و درصد زیادی از مادرانی که دچار علایم کرونا شده‌اند و با مراجعه به موقع و رعایت دستورات پزشک و ماما بهبود یافته اند و نوزاد سالم خود را به دنیا آوردند.

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان قم تصریح کرد: اولین و مهمترین توصیه ما به مادران باردار پیشگیری از بیماری با رعایت دستورات بهداشتی به ویژه پرهیز از تجمعات، زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و به خصوص انجام واکسیناسیون است.

فرشید مقدم با بیان اهمیت ایمنی زنان باردار علیه بیماری کرونا با تزریق واکسن عنوان کرد: واکسیناسیون و انجام به موقع اقدامات توصیه شده بسیار مهم است.

سینوفارم برترین نوع واکسن برای مادران باردار

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در ادامه با اشاره به توصیه مهم متخصصان زنان و معرفی مهم‌ترین نوع واکسن برای مادران باردار گفت: واکسیناسیون و انجام به موقع اقدامات توصیه شده در سرانجام بیماری کرونا در مادران باردار بسیار مهم است و واکسیناسیون برای همه مادران باردار از ابتدای بارداری تا یک هفته قبل از زایمان قابل انجام است.

فرشید مقدم اظهار کرد: نوع واکسنی که در بارداری عموما توصیه شده واکسن سینوفارم است که توسط برجسته‌ترین متخصصین زنان ایران برای مادران باردار تایید شده است و با تزریق واکسن علیه بیماری کووید -۱۹، ایمنی بدن مادر و حتی نوزاد نسبت به بیماری کرونا افزایش یافته و مادر و نوزاد را نسبت به ابتلای موارد شدید، بستری و مرگ به علت کرونا محافظت می‌کند.

وی بیان کرد: در پیک ششم بیماری کرونا با سویه اومیکرون، بیشتر نوزادانی که به علت کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و یا فوت شدند به مادرانی اختصاص داشتند که واکسیناسیون را انجام نداده بودند و این امر در مورد مادران باردار و تازه زایمان کرده نیز صدق می‌کند.

فرشید مقدم اظهار کرد: در این ایام که کرونا شایع است بایستی مادران هرنوع علامت مشابه سرماخوردگی حتی موارد خفیف را جدی بگیرد و به مراکز منتخب کرونای استان مراجعه و مطابق دستورات پزشک و مراقب سلامت خود اقدام کنند. اقداماتی که در این شرایط برای مادران انجام می گیرد شامل ویزیت پزشک و ماما، انجام نمونه‌گیری، بررسی سوابق بیماری‌های قبلی و در صورت نیاز ارجاع به تیم چند تخصصی و یا بیمارستان است.

وی بیان کرد: مادران در صورت داشتن سئوال و نیاز به راهنمایی بیشتر می توانند با شماره تماس ۴۰۳۰ کد ۴ تماس بگیرند تا مشاوران خبره مامایی به صورت شبانه روزی پاسخگوی مادران باردار و زایمان کرده باشند. چنانچه درمان سرپایی برای مادر در نظر گرفته شود به صورت روزانه با وی تماس گرفته می‌شود تا روند بیماری مادر بررسی شود و درصورت نیاز، ماما با هماهنگی قبلی برای مراقبت مادر به درب منزل مراجعه کند.

هشدار به مادران باردار دارای بیماری زمینه ای

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: اگر مادری دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، آسم، بیماری قلبی، فشارخون، نقص سیستم ایمنی، بیماری کلیوی و مغزی و گوارشی مهم و چاقی است باید بیش از بقیه به وضعیت واکسیناسیون خود توجه کند و در صورت ابتلا، حتی اگر علایم وی مانند سرما خوردگی خفیف است، به مراکز منتخب مراجعه کند و پزشک را در جریان بیماری خود قرار دهد چراکه روش درمان این مادران متفاوت بوده و نیازمند مراجعه به سطح تخصصی نیز است.

فرشید مقدم افزود: مادران در صورت ابتلا و نیاز به درمان سرپایی باید داروهای خود را به صورت صحیح و کامل مصرف کنند که در این صورت انتظار می‌رود بیماری مادر، روز به روز بهبود یابد. اگر مادر متوجه بهبودی نشد یا حال عمومی او بدتر شد یا هریک از علائم از جمله احساس تنگی نفس، تب، عدم تحمل غذا و مایعات، بی‌حالی و کبودی ناخن و یا لب و سرفه‌های شدید داشت باید به بیمارستان مرجع کرونای مادران(فرقانی) مراجعه کند.

وضعیت کرونایی قم که از روز هشتم بهمن‌ماه به رنگ قرمز درآمده بود، روز ششم اسفندماه نارنجی شد.

شهروندان برای طرح هرگونه پرسش درباره ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین خبرهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند به‌منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی «تزریق واکسن بیماری کووید-۱۹» برای گروه‌های سنی اعلام شده و نیز ثبت‌نام «کارت واکسن دیجیتال»، به «سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید