15 هزار تومان هزینه تمام شده هر مترمکعب آب شیرین دریا


15 هزار تومان هزینه تمام شده هر مترمکعب آب شیرین دریا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان گفت: در حال حاضر قیمت شیرین‌سازی آب دریا براساس محاسبات برای آب شرب حدود 0.7 سنت یورو است و قیمتی که برای ما تمام می‌شود، بین 12 تا 15 هزار تومان در هر مترمکعب است.

به گزارش ایسنا، امین قصمی امروز در نشست خبری با بیان این‌که شرایط اقلیمی خاص استان هرمزگان برای ما تمهیدات جدی را در حوزه تامین منابع آبی پایدار ایجاد کرده است، گفت: ۵۷ درصد جمعیت شهری و مابقی روستایی هستند و استان هرمزگان یک مزیت نسبی که دسترسی به آب‌های آزاد است را دارد، به طوری که ۱۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در این استان داریم که باعث شده از این مزیت نسبی برای حل مساله آب استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که آب‌شیرین‌کن‌ها در این استان سابقه طولانی دارند و از سال ۱۳۸۴ استارت آب‌شیرین‌کن در بندر لنگه زده شد، اظهار کرد: اکنون ۹۵ میلیون مترمکعب در سال ظرفیت تولید آب از تاریخ آب شیرین‌کن وجود دارد.

وی ادامه داد: آب شیرین‌کن تامین می‌شود و مابقی را از منابع سطحی و غیرسطحی تامین می‌کنیم.

وی با بیان این‌که تامین آب کلانشهر بندرعباس بدینگونه است که ۴۸ درصد نیاز آب از طریق شیرین‌سازی تامین می‌شود و اگر این ظرفیت وجود نداشت نمی‌توانستیم تابستان ۱۴۰۰ را بدون چالش پشت سر بگذاریم.

او با تاکید بر این‌که در سطح کشور ۸۵ سایت آب شیرین‌کن با ظرفیت ۵۷۰ هزار مترمکعب وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد ۴۰ سایت با ظرفیت ۲۳۲ هزار مترمکعب در بندرعباس وجود دارد و تا چند ماه آینده ۱۱ سایت جدید را با ظرفیت ۴۳ هزار مترمکعب وارد مدار می‌کنیم و ظرفیت کلی بندرعباس به ۲۷۵ هزار مترمکعب افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: سه سایت به ظرفیت ۱۱ هزار مترمکعب نیز در مرحله‌ی انتخاب سرمایه گذار قرار دارد که وارد مدار شدن این سایت‌ها می‌تواند بسیاری از چالش‌های موجود را برطرف کند.

وی با بیان این‌که از ۱۳ شهرستانی که داریم هشت طرح آبرسانی جدید را برای این شهرها تعریف کرده‌ایم که وارد مدار اجرایی شده است و منابع تامین آب این شهرها نیز با هدف تامین آب پایدار تغییر خواهد کرد، گفت‌: استان هرمزگان هم در حوزه برق و هم در حوزه آب برنامه ریزی استراتژیکی را برای حل مسائل انجام داده است.

همچنین در این نشست جمشید عیدانی- مدیرعامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان با بیان این‌که استان هرمزگان دروازه اقتصادی انرژی و صنایع کشور است، گفت: در بحث ساماندهی رودخانه‌ها پروژه‌هایی را با اولویت‌بندی در دست اجرا داریم همچنین ۳۰۰ کیلومتر خط لوله به طول ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ در حال بهره‌برداری داریم. ۸۰ کیلومتر در حال مطالعه است که به محض تامین اعتبار اجرایی می‌شود.

وی با بیان این‌که علاج‌بخشی سد میناب نیز در حال مطالعه است، اظهار کرد: تالاب‌های خاص و نادری در استان هرمزگان وجود دارد که عمدتا زیستگاه پرندگان دریایی هستند که در این بخش نیز ۳۰ درصد مطالعات برای بهسازی باقی مانده است اما با جدیت به دنبال رفع مشکلات هستیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...