شرکت‌های دانش بنیان در کشور 65 هزار شغل ایجاد کردند


شرکت‌های دانش بنیان در کشور 65 هزار شغل ایجاد  کردند

زنجان - ایرنا - معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در حوزه پارک علم و فناوری حدود یکهزار و 700 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که بطور تقریبی 65 هزار شغل ایجاد کردند، گفت: 50 هزار نفر از آنان را دانش اموختگان دانشگاهی تشکیل می دهند.

به گزاش ایرنا، علی خیرالدین در مراسم تکریم و معارفه رووسای پارک علم و فناوری استان افزود: هم اکنون ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۴ مرکز رشد و حدود ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که این شرکت ها ۴۰۰ هزار شغل بطور مستقیم ایجاد کردند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناور لزوم توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری را خواستار شد و افزود: پارک های علم و فناوری بستر بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی محسوب می شود.

وی با تقدیر از یک خیر زنجانی برای واگذاری زمین پارک و علم و فناوری استان، گفت: خوشبختانه این کار با تفاهم انجام گرفت که این موضوع نیز از سوی ستاد خیرین فناوری وزارت علوم و تحقیقات در حال پیگیری است که امیدوارم با تحقق این مهم، به سایر استان های کشور نیز گسترش یابد.

خیرالدین با بیان اینکه در مکاتبه انجام گرفته با وزیر کشور و ابلاغ آن به استانداران سراسر کشور ۲ در خواست مهم مطرح شده است، افزود: در این نامه نگاری بر عضویت رییس رییس پارک علم و فناوری استانها بعنوان عضو شورای برنامه ریزی و توسعه وهمچنین شکل گیری ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان به ریاست استانداران تاکید شده است.

وی با بیان اینکه پارک های علم فناوری با چالش مکان مواجه هستند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که برخی دانشگاه‌های کشور مساحت بالایی از زمین های بدون استفاده دارند اما حاضر نیستند حتی ۵۰ هکتار به این مراکز تحویل دهند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه الگوی بیمارستان ها در کنار دانشگاه‌های علوم پزشکی برای پارک علم و فناوری ها و دانشگاه‌ها نیز می تواند شکل بگیرد، ادامه داد: تقاضا می شود در این خصوص همکاری های لازم انجام گیرد تا موانع برداشته شود.

وی همچنین استجیاری بودن شرکت های دانش بنیان این استان را مساله ای نا خوشایندی عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌های متعددی فضاهای زیادی بدون استفاده مانده و رها شده در اختیار دارند. چرا نباید چنتین فضاهایی در اختیار پارک علم و فناوری قرار گیرد.

خیرالدین یکی از مشکلات اصلی شرکت های دانش بنیان را صدور مجوز اعلام کرد و گفت: بسیاری از شرکت ها نسبت به تولید محصول خود مبادرت می کنند اما هیچ فردی مجوز نمی دهد و یا محصول او را نمی خرد که این روند مشکلات عدیده ای را بوجود می آورد که مصوبه شورای اشتغال استان مبنی بر خرید بخشی از تولیدات آنها می تواند دلگرم کننده باشد.

معاون وزیر علوم یکی از طرح های این معاونت را طرح دستیار فناوری عنوان کرد و گفت: بر اساس این ایده دانشگاهها می توانند دانشجویانی که تمایل به فعالیت در حوزه فناوری دارند را بصورت میهمان توسط شرکت های دانش بنیان و فناور پذیرش کنند.

وی خاطر نشان کرد: پارک علم و فناوری نیز از طریق صندوق پژوهش و فناوری به ازای هر یک دانشجوی کارشناسی در هر ماه یک میلیون تومان، کارشناسی ارشد ۲ میلیون تومان و برای دکتری ۳ میلیون تومان به مدت ۶ ماه پرداخت می‌کند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بنابراین دانشجو همزمان با تحصیل می تواند در یک واحد فناور، پارک علم و فناور ی دانش بنیان کارهای فناوری انجام دهد که همکاری رووسای دانشگاهها می توان بستر مناسبی را برای اشتغال آنان فراهم کند.

وی در پایان زنجان را استان دانشگاهی عنوان کرد و گفت: در این استان ۲ دانشگاه بزرگ زنجان و تحصیلات تکمیلی واقع شده و از طرفی استقرار ۲ پارک فناوری نیز بیانگر ایجاد اکوسیستم در این بخش است.

به گزارش ایرنا، در پایان این مراسم از خدمات داوود مرادخانی رییس پیشین پارک علم و فناوری استان زنجان تقدیر و علی آذرپیوند به عنوان سرپرست جدید این پارک معرفی شد .

همچنین ما بین پارک علم و فناوری استان زنجان و اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان تفاهم‌نامه‌ای برای اختصاص فضای آموزشی منعقد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا