بسته برنامه‌های استقبال از آخرین نیمه شعبان قرن


بسته برنامه‌های استقبال از آخرین نیمه شعبان قرن

معاون فرهنگ بنیاد مهدی موعود(عج) با شرح بسته برنامه پیشنهادی برای استقبال از نیمه شعبان 1400، گفت: ترویج احیای شب نیمه شعبان، برگزاری جشن‌ در مساجد، انجام پیاده‌روی‌های مهدوی و رعایت انصاف در بازارهای شب عید برای حضرت(عج) ازجمله این برنامه‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، دهه مهدویت از پنجم تا پانزدهم شعبان المعظم همزمان با 17 تا 27 اسفند ماه 1400 با شعار تمدن نوین اسلامی، زمینه ساز ظهور برگزار می شود. از این رو، به منظور بررسی راه هایی که می تواند توسط نهادها و ارگان های دولتی و مردمی برای بزرگداشت این ایام صورت بگیرد با حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) گفتگویی ترتیب داده ای که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

صداوسیما به عنوان رسانه ای که بیشترین مخاطب را در سطح کشور دارد به منظور گرامیداشت دهه مهدویت و ترویج فعالیت های مهدوی در آستانه نیمه شعبان خوب است چه برنامه هایی را در جدول پخش شبکه های مختلف رادیو و تلویزیونی بگنجاند؟

بسته برنامه‌های استقبال از آخرین نیمه شعبان قرن

پوشش خبری همایش‌ها و جشن های مخصوص نیمه شعبان، برپایی نشست های تخصصی مهدوی با توجه به تخصص شبکه‌ها ، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، پخش مستند و گزارش از فعالیت‌های مراکز فعال و مورد تأیید مهدوی، تبیین سبک زندگی مهدوی در قالب برنامه های متنوع، ساخت و پخش پویانمایی‌های مهدوی، برگزاری مسابقات مهدوی، تبلیغ احیاء شب نیمه شعبان، پخش اخبار و سخنرانی های کوتاه مهدوی در ساعات مختلف می تواند در این ایام در جدول پخش برنامه های رسانه ملی قرار بگیرد.

علاوه بر این، پخش کلیپ های مهدوی با مضامین بیعت با حضرت امام مهدی(عج)، اطلاع‌رسانی درباره نام روزهای دهه مبارکه مهدویّت از طریق رادیو، تلویزیون، اخبار و برنامه‌های خاص آن، سفارش ساخت برنامه های مهدوی به تهیه کنندگان خوش فکر و ساخت تله فیلم و پخش آن در ایام دهه مبارکه مهدویّت هم از اقداماتی است که انتظار می رود صداوسیما برای این ایام انجام دهد.

حوزه های علمیه به عنوان نهاد اصلی ترویج آموزه های دینی مذهبی در این باره چه اقداماتی می توانند انجام دهند؟

بسته برنامه‌های استقبال از آخرین نیمه شعبان قرن

اعزام مبلغ و کارشناس به مراکز فرهنگی، ارسال کتب و بروشور و... به روحانیون مستقر و ائمه جماعات مساجد و مدارس، تجلیل از فعالان مهدویّت در ایام دهه مبارکه مهدویّت، تبلیغ احیاء شب نیمه شعبان و استغاثه به حضرت ولی عصر(عج)، رصد شبهات مهدویت و تلاش در رفع شبهه توسط کارشناسان مهدوی، کمک مالی، معنوی به تشکل های خودجوش در جهت احیاء هر چه با شکوه تر و سالم برگزار شدن جشن نیمه شعبان می تواند از سوی حوزه های علمیه در برگزاری هر چه بهتر و باشکوه تر جشن های نیمه شعبان موثر باشد.

با توجه به آنکه در دوران شیوع کرونا آموزش ها به صورت مجازی و آنلاین و از طریق شبکه شاد دنبال می شود و این امر فرصت سازی هایی هم داشته، آموزش و پرورش برای دهه مهدویت و با استفاده از این ظرفیت چه اقداماتی بهتر است انجام دهد؟

بسته برنامه‌های استقبال از آخرین نیمه شعبان قرن

برپایی جشن میلاد مبارک حضرت مهدی(عج) در مدارس قبل از تعطیلی بخصوص از شبکه شاد، برگزاری حلقه های معرفت، همایش، سخنرانی و جلسات پرسش و پاسخ ، برگزاری اردوهای (مجازی) زیارتی، سیاحتی و آموزشی در ایام دهه مهدویت به اماکن زیارتی و به خصوص مسجد مقدس جمکران ، برگزاری مسابقات فرهنگی، توزیع پیک «مهدی یاوران» ویژه دبستان، برگزاری جشن تکلیف برای پسران 15 ساله می تواند به فضاسازی مهدوی در فضای دانش آموزی کشور در ایام دهه مهدویت کمکی شایان کند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تولیت فرهنگی کشور در این باره چه نقش آفرینی می تواند باشد؟

رونمایی از برخی محصولات و کتب مهدوی، تجلیل از فعالان و مراکز مهدوی، درخواست از رسانه های مکتوب و مجازی برای پوششوسیه برنامه های این دهه، برگزاری هرچه باشکوهتر نمایشگاه های مهدوی، پیگیری و سعی برای قرار گرفتن دهه مبارکه مهدویّت جزء زمان‌های مناسبتی همچون رمضان، محرم و نوروز، تبلیغ احیاء شب نیمه شعبان ، برگزاری مسابقات مهدویت و تجلیل از خادمان فرهنگ مهدویّت در ایام دهه مبارکه مهدویّت توسط این وزارتخانه قطعا برکات بسیاری در این دهه خواهد داشت.

علاوه بر این، اجرای تئاترهای خیابانی مناسب با موضوع ایام دهه مبارکه مهدویّت ، تولید و اکران فیلم‌های مناسب با موضوعات مهدوی در برخی سینماها ، استفاده از قسمت های مهدوی وصیت نامه شهدا و نشر آن در جهت ترویج فرهنگ ناب نیز می تواند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه مهدویت اثرگذار باشد.

بسته برنامه‌های استقبال از آخرین نیمه شعبان قرن

در حوزه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی چه اقداماتی را پیشنهاد می کنید؟

برپایی جشن میلاد امام مهدی(عج) به صورت حضوری و مجازی، برگزاری حلقه های معرفت، همایش، سخنرانی و جلسات پاسخ به سئوالات و شبهات مهدویّت (مجازی)، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی آموزشی در ایام دهه مبارکه مهدویّت به مسجد مقدس جمکران و مکان های زیارتی (مجازی)، برگزاری احیاء شب نیمه شعبان به ویژه در مساجد دانشگاهی و برنامه ریزی برای روز یازدهم شعبان (روز مهدویّت و جوان)ازجمله برنامه هایی است که پیگیری آنها در دانشگاه ها می تواند بر انس دانشجویان و دانشگاهیان با امام مهدی(عج) تاثیر بسزایی داشته باشد.

امسال نیمه شعبان و سالروز ولادت امام زمان(عج) با روز جمعه همزمان شده است، ائمه جمعه و سخنرانان قبل از خطبه، چه رسالتی را در بزرگداشت هر چه بهتر نیمه شعبان می توانند ایفا کنند؟

بسته برنامه‌های استقبال از آخرین نیمه شعبان قرن

برپایی مراسم ویژه در دفاتر ائمه جمعه در ایام دهه مبارکه مهدویّت، پاسخگویی به سئوالات و شبهات مهدوی، تجلیل از فعالان مهدوی قبل از زمان برگزاری نماز جمعه، اختصاص یک خطبه از خطبه‌های نماز جمعه به بحث مهدویّ و برگزاری نمایشگاه مهدوی در صحن نماز جمعه و اختصاص بخش هایی از خطبه های هفتگی به مهدویت هم برای اعمال در نماز جمعه پیشنهاد می شود که می تواند اثرگذار باشد.

با توجه به مخاطب کثیری که ائمه جماعات، مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دارند، از آنها چه توقعی برای بزرگداشت دهه مهدویت می رود؟

بسته برنامه‌های استقبال از آخرین نیمه شعبان قرن

برگزاری مسابقات مهدویت و تجلیل از خادمان فرهنگ مهدویّت، برگزاری مراسم بیعت با امام زمان، مابین نمازها در مساجد با خواندن دعای عهد و ...، تزئین ورودی و داخل مساجد و پخش صدای مولودی و برپایی ایستگاه های صلواتی، برگزاری حلقه های معرفت، همایش، سخنرانی و پاسخ به سئوالات و شبهات مهدویّت (حضوری - مجازی)، توزیع اقلام فرهنگی مهدوی، برگزاری احیاء شب نیمه شعبان، برگزاری زیارت آل یس در شب و شام نیمه شعبان و برگزاری جلسات کارشناسی از جمله ویژه برنامه هایی است که مساجد و مسجدی ها با انجام آنها می توانند به فرهنگسازی مهدوی در دهه مهدویت کمکی شایان کنند.

با توجه به قطبیت فرهنگی بقاع متبرکه و مخاطبان بسیاری که آنها و هیئت ها و مهدیه ها دارند، اجرای چه برنامه هایی در آنها برای این ایام می تواند اثرگذار باشد؟

بسته برنامه‌های استقبال از آخرین نیمه شعبان قرن

پخش دعای عهد در صبحگاهان و زیارت آل یس در عصر، برگزاری جشن سالروز ولادت امام مهدی(ع)، برگزاری مراسم بیعت با امام(ع) مابین نمازها، برگزاری پیاده روی های مذهبی همراه با برنامه های شاد و مفرح، تزئین و فضاسازی محیطی، برگزاری حلقه های معرفت، همایش، سخنرانی و پاسخ به سئوالات و شبهات مهدویّت در ایام دهه مبارکه مهدویّت، تجلیل از فعالان مهدویّت، ترویج فرهنگ وقف مهدوی، برگزاری احیاء شب نیمه شعبان، برگزاری مراسم دعای ندبه در صبحگاه پنجم و دوازدهم دهه مهدویّت در این اماکن پرمخاطب موثر است.

ایام نیمه شعبان امسال با روزهای پایانی سال و خریدهای نوروزی مردم مقارن شده است، اصناف و بازاریان با چه اقداماتی می توانند حال و هوای بازارها را امام زمانی کنند؟

بسته برنامه‌های استقبال از آخرین نیمه شعبان قرن

پخش اقلام فرهنگی (کتاب و بروشور)، برگزاری جشن و مسابقه بین همکاران در صنف و خانواده‌هایشان، تجلیل از فعالان عرصة مهدویّت و خادمان مهدوی، پخش دعای عهد در صبحگاهان و زیارت آل یس در عصر ایام دهه مهدویت، انجام قربانی برای تعجیل در ظهور و سلامتی حضرت مهدی(عج) و توزیع بین فقراء، ثبت نام مهدی یاور از بین غرفه داران و بازاریان، اختصاص یک روز در سال به رعایت انصاف در خرید و فروش برای امام زمان(عج) به فضاسازی مهدوی در بازارها و بین اصناف کمک می کند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403