روسیه مانع رسیدن به توافق در وین می‌شود؟


روسیه مانع رسیدن به توافق در وین می‌شود؟

نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین و سفیر این کشور در ایران، هر یک به نوعی گفته‌اند که روسیه در مذاکرات برجام به دنبال منافع خود است. آیا این کشور مانع رسیدن به توافق در وین می‌شود؟ نوشته روسیه مانع رسیدن به توافق در وین می‌شود؟...

به گزارش تجارت‌نیوز، آیا غرب به دنبال اختلاف‌افکنی میان ایران و روسیه است؟

«میخاییل اولیانوف» سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی وین و نماینده این کشور در مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: گمانه زنی‌هایی در مورد موضع روسیه در مذاکرات وجود دارد و تعدادی سعی می‌کنند مسکو را متهم به طولانی‌تر شدن مذاکرات کنند.

وی توضیح داد: مذاکرات هنوز نهایی نشده‌، حتی متن توافق نهایی هنوز نهایی نیست. امکان دارد متن این توافق فردا نهایی شود. هنوز هیچ یک از طرف‌های مذاکره کننده، موافقت خود را با متن توافق اعلام نکرده‌اند.

اولیانوف یادآورشد که یکی از اهداف برجام اطمینان از تجارت قانونی ایران با جهان است. روسیه یکی از شرکای تجاری بزرگ تهران است و ما می‌خواهیم این تجارت حفظ شود.

نماینده روسیه در مذاکرات وین ادامه داد: در دوره کارزار فشار حداکثری هیچ یک از کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل نکردند. اما روسیه در سال گذشته روابط تجاری خود با ایران را ۸۴ درصد در مقایسه با سال پیشین آن گسترش داد. ما انتظار داریم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در روابط ما با ایران دخالت نکنند.

نماینده دولت روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: ما از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌خواهیم هیچ تحریمی در آینده، برای انجام پروژه‌های هسته‌ای روسیه در ایران تحت برجام و فراتر، مانع ایجاد نکند. اما واکنش سایر طرف‌ها مثبت نبوده است (ایرنا).

توجه روسیه به منافع خود در مذاکرات وین

همچنین سفیر روسیه در ایران در خصوص مذاکرات برجامی در وین گفت این کشور منافع خود را نیز در نظر می‌گیرد.

لوان جاگاریان گفت: ما صداهای گوناگونی شنیدیم که روسیه نمی‌خواهد در برجام باشد اما همه شما می‌دانید در توافق سال ۲۰۱۵ روسیه نقش قابل توجهی داشت و امروز هم نماینده ما آقای اولیانوف منبع اخبار وین بوده است. حالا ما منافع خودمان را هم در نظر می‌گیریم و باید مبادلات ما با ایران تضمین شود. ما می‌خواهیم برجام به نتیجه برسد اما منافع خودمان هم برایمان مهم است و این منافع برای ایران هم وجود دارد. شما به یاد دارید وقتی آمریکا از برجام خارج شد ما آن را محکوم کردیم (ایلنا).

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درخواست روسیه برای ارائه ضمانت کتبی از آمریکا به نفع ایران است، آیا با این فرض نباید تهران را در جریان این درخواست قرار می‌دادید، گفت: راجع به این موضوع با همتایان ایرانی در تماس هستیم اما نمی‌توانم جزئیات را بگویم و تنها مقامات عالی‌ رتبه در تهران و مذاکره‌کنندگان در وین در جریان هستند.

این مقام ادامه داد: منافع ما برای خودمان مهم است اما این منافع ما به ضرر دیگران نیست. آیا فکر نمی‌کنید غربی‌ها می‌خواهند بین ما شکاف ایجاد شود؟ شما بدانید مقامات ما آقایان لاوروف و امیرعبداللهیان در ارتباط مستمر هستند.

وی افزود: شما در جنگ ٨ ساله با عراق یک شعار داشتید؛ «جنگ، جنگ تا پیروزی»، امروز هم شعار ما در عملیات ویژه نظامی در اوکراین همین است. ما تا رسیدن به اهداف‌مان در اوکراین، این عملیات را ادامه می‌دهیم.

سفیر روسیه در ایران در پاسخ به این سوال که تا چه زمان این حمله نظامی را ادامه می‌دهید، گفت: امروز موضوعی در دنیا وجود ندارد که بدون حضور و کمک روسیه قابل حل باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها