فرماندار همدان: توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی نیازمند اقدامات زیرساختی است


فرماندار همدان: توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی نیازمند اقدامات زیرساختی است

همدان-ایرنا- فرماندار همدان گفت: توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه با اقدامات زیرساختی در نظام آموزشی، خانواده ها و جامعه محقق می‌شود.

به گزارش ایرنا، «محمدعلی محمدی» روز پنجشنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان، هدف اصلی ایجاد امکانات و زیرساخت‌های فرهنگی را ارتقا سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ مطالعه برشمرد و اظهار داشت: در راستای ارتقای سطح سواد، دانایی و آگاهی جامعه و رفع ناهنجاری‌های اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری در نظام آموزشی و خانواده ها ضروری است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان همدان فضای فیزیکی کم نیست و با هم افزایی دستگاه‌ها به سمت ایجاد کتابخانه‌های مشارکتی حرکت می کنیم افزود: آموزش و پرورش و کتابخانه‌های عمومی با همکاری یکدیگر به عنوان دستگاه‌های اصلی حوزه فرهنگ در این راستا گام بردارند.

فرماندار شهرستان همدان با بیان به اینکه در شهرستان همدان تنها ۲ کتابخانه عمومی روستایی وجود دارد ادامه داد: در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه با شناسایی و جذب خیِران سرانه فضای مطالعه در روستاها را افزایش دهیم.

محمدی با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی در ایجاد سالن‌های مطالعه خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک سالن مطالعه توسط بخش خصوصی راه اندازی و با استقبال مردم نیز مواجه شده است و ظرفیت گسترش آن همچنان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اقداماتی که اندیشیده شده، چهار کتابخانه عمومی در سطح شهر همدان در طول تعطیلات نوروزی به مردم خدمات ارائه می‌دهند تصریح کرد: کتابخانه مرکزی، آزادی، شهیدان حجازی و فرهنگیان در طول تعطیلات آماده ارائه خدمات هستند.

معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این نشست اظهار داشت: در حال حاضر با کمبود کتابخانه روستایی در شهرستان همدان مواجه هستیم. این در حالی است که استان همدان در مجموع در حوزه کتابخانه‌های روستایی از وضعیت قابل قبولی برخوردار است.

فرماندار همدان: توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی نیازمند اقدامات زیرساختی است

«حسین عرفانی مقدم» با اشاره به اینکه در حال حاضر بنیاد عملی، آموزشی قلمچی برای احداث کتابخانه عمومی در روستای عبدالرحیم اعلام آمادگی کرده تا با مشارکت اهالی روستا نسبت به این کار اقدام کند افزود: در روستای وفرجین نیز توسعه کتابخانه انجام شده و آماده افتتاح و بهره برداری است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان همچنین در این نشست اظهار داشت: در شهرستان همدان، ۲۷ کتابخانه عمومی شامل ۲۱ کتابخانه نهادی و ۶ کتابخانه مشارکتی در حال فعالیت هستند ،۴۹۳ هزار و ۱۳۸ نسخه کتاب در این کتابخانه‌ها در اختیار اعضا قرار گرفته و ۱۷ هزار و ۷۱۵ نفر نیز عضو کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان هستند.

«سعید محبیان» با بیان اینکه با رایزنی که با بانک پاسارگاد صورت گرفته ۲ کتابخانه روستایی در سال آینده در شهرستان همدان احداث و به بهره‌برداری خواهد رسید خاطرنشان کرد: اهالی روستای عبدالرحیم نیز در حال انجام تعهدات خود هستند تا پس از رسیدن به مرحله لازم بنیاد قلمچی برای تکمیل کتابخانه این روستا اقدامات لازم را انجام دهد.

۱۷ اسفند سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

استان همدان دارای ۱۱۶ کتابخانه با یک میلیون و ۳۲۶ هزار و ۱۵۸ نسخه کتاب و ۸۰ هزار عضو است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا