115 طرح منابع طبیعی و آبخیزداری در چهارمحال وبختیاری بهره‌برداری شد


115 طرح منابع طبیعی و آبخیزداری در چهارمحال وبختیاری بهره‌برداری شد

شهرکرد- ایرنا- 115 طرح منابع طبیعی و آبخیزداری در استان چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه همزمان با هفته منابع طبیعی به صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر جهادکشاورزی به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: برای اجرای ۱۱۵ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری بیش از ۱۱ میلیارد تومان در مناطق مختلف استان هزینه شده است و این سازه‌ها با مصالح بومی منطقه احداث شده تا کمترین تاثیرگذاری و مخاطره بر محیط زیست را داشته باشد.

اصغر احمدی روز پنجشنبه در آیین افتتاح ۱۱۵ طرح آبخیزداری در استان افزود: هم‌اکنون بیش از ۸۵ درصد مساحت استان را منابع طبیعی و جنگل تشکیل می‌دهد که حفاظت، حراست و نگهداری این عرصه‌ها نیازمند مشارکت مردمی و همه دستگاه‌های متولی است.

وی اظهار داشت: عوامل متعدد از جمله شیب زیاد، ذوب شدن سریع برف، تغییر اقلیم، تراکم زیاد دام و نبود توازن بین ظرفیت دام و تعداد دام مازاد در مراتع، استفاده بی‌رویه از مراتع و جنگل‌ها، برای مصرف سوخت و چرای دام باعث تخریب حوضه آبخیز در سطح استان شده است.

به گفته وی، هم‌اکنون متوسط فرسایش خاک در استان ۱۷.۶ تن در هکتار و رسوب ۷.۷ تن در هکتار است که ۱۲.۶ میلیارد تن رسوب سالانه وارد مخازن سدهای استان می‌شود و اجرای اقدمات آبخیزداری، زمینه کاهش این میزان فرسایش را فراهم کرده و سالانه در هر هکتار یک‌هزار مترمکعب تغذیه آبخوان انجام می شود و سه تا ۱۰ تن در هکتار کنترل فرسایش خاک و سه تا پنج تن در هکتار کنترل رسوب صورت می‌گیرد.

وی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک، رسوب و تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی را انجام می‌دهد و تاکنون سه هزار و ۳۰۰ سازره آبخیزداری در استان احداث شده است.

به گزارش ایرنا،۱۵ تا ۲۲ اسفند به‌ "هفته منابع طبیعی و درختکاری" نامیده می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش