با فواید در آغوش گرفتن آشنا شوید!


با فواید در آغوش گرفتن آشنا شوید!

در طول همه‌گیری کووید-19 و قرنطینه‌ها و محدودیت‌های مرتبط با آن، یکی از چیز‌هایی که بسیاری از مردم بیش از همه از دست دادند، در آغوش گرفتن عزیزانشان بود. با فواید در آغوش گرفتن آشنا شوید.

با فواید در آغوش گرفتن آشنا شوید!

در طول همه‌گیری کووید-19 و قرنطینه‌ها و محدودیت‌های مرتبط با آن، یکی از چیزهایی که بسیاری از مردم بیش از همه از دست دادند، در آغوش گرفتن عزیزانشان بود. با فواید در آغوش گرفتن آشنا شوید.
این موضوع منجر شد علاقه به تاثیرات مثبت در آغوش گرفتن در جامعه تحقیقاتی روانشناسی افزایش یابد و مطالعات متعددی درباره آن صورت بگیرد.

فواید در آغوش گرفتن
این مطالعات بینش جدیدی در مورد معنای در آغوش گرفتن برای ما به دست آورده است. در این مقاله، چهار مورد از جالب‌ترین بینش‌های جدید در مورد در آغوش گرفتن را برایتان شرح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: در آغوش گرفتن کودک، مهم ترین فواید آن

با فواید در آغوش گرفتن آشنا شوید!

1- در آغوش گرفتن و در آغوش گرفته شدن، هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد
مطالعه‌ای که در دانشگاه گوته در فرانکفورت آلمان، صورت گرفته بر روی اثرات مثبت در آغوش گرفتن بر استرس متمرکز شده است.
جالب اینجاست که دانشمندان نه تنها بررسی کردند که چگونه در آغوش گرفتن توسط افراد دیگر می‌تواند استرس را کاهش دهد، بلکه همچنین این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که آیا در آغوش گرفتن خود (مثلا وقتی افراد دیگر در طول قرنطینه بیماری‌ها یا سایر شرایط در دسترس نیستند) تاثیر مثبتی بر استرس دارد یا نه.
دانشمندان بر روی 159داوطلب با استفاده از تست استرس اجتماعی تریر (TSST)، آزمایش انجام دادند.
تست استرس اجتماعی تریر (TSST)، یک روش استاندارد القاء استرس است که در آن افراد با درخواست از آن‌ها برای انجام یک مصاحبه شغلی جعلی استرس می‌گیرند.
از داوطلبان تست بزاق هم گرفته شد تا کورتیزول (هورمون استرس) در آن‌ها اندازه‌گیری شود.
داوطلبان در سه موقعیت مختلف قرار گرفتند. آن‌ها یا توسط دستیاران این تحقیق به مدت 20ثانیه در آغوش گرفته شدند، یا خود را به مدت 20ثانیه در آغوش گرفتند.
برخی هم هیچ آغوشی دریافت نکردند و از آن‌ها خواسته شد که یک هواپیمای کاغذی بسازند.
نتایج به وضوح نشان داد که داوطلبان در هر دو حالت در آغوش گرفتن توسط دیگران و در آغوش گرفتن خود، سطوح کورتیزول کمتری نسبت به افرادی که در آغوش گرفته نشدند، نشان دادند.
بنابراین، در آغوش گرفتن توسط دیگران و همچنین در آغوش گرفتن خود، اثرات منفی استرس را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تاثیر استرس بر باروری، حقیقت دارد؟

با فواید در آغوش گرفتن آشنا شوید!

2- مدت زمان در آغوش گرفتن برای بهبود خلق و خو مهم است
اکثر مردم موافقند که در آغوش گرفتن تاثیر مثبتی بر خلق و خو دارد. فقط اگر یکی از عزیزانمان ما را از صمیم قلب بغل کند، احساس بهتری خواهیم داشت.

آغوش‌های پنج‌ثانیه‌ای و ۱۰ثانیه‌ای بسیار خوشایندتر از آغوش‌های یک‌ثانیه‌ای رتبه‌بندی شدند. بنابراین، در آغوش گرفتن بهینه باید حداقل پنج ثانیه طول بکشد.

اما چه چیزی بر چگونگی تاثیر بغل کردن بر خلق و خو تاثیر می‌گذارد؟ یکی از محققان دپارتمان روانشناسی دانشگاه لندن، بریتانیا و تیمش بر روی این سئوال متمرکز شد که چه چیزی بر در آغوش گرفتن بر خلق و خو تاثیر می‌گذارد.
در این مطالعه، 45زن یکی از همکاران محقق را به مدت یک ثانیه، پنج ثانیه یا 10 ثانیه در آغوش گرفتند و گزارش دادند چه احساسی را تجربه کردند.
نتایج واضح بود: آغوش‌های پنج‌ثانیه‌ای و ۱۰ثانیه‌ای بسیار خوشایندتر از آغوش‌های یک‌ثانیه‌ای رتبه‌بندی شدند.
بنابراین، در آغوش گرفتن بهینه باید حداقل پنج ثانیه طول بکشد.

بیشتر بخوانید: در آغوش گرفتن نوزاد، چه کنیم بغلی نشود؟

با فواید در آغوش گرفتن آشنا شوید!

3. آغوش و سلامتی در افراد مسن مرتبط است
مطالعه‌ای که توسط محققان دانشکده حرکت‌شناسی و علوم سلامت در دانشگاه یورک در تورنتو کانادا انجام شد، بر تاثیرات مثبت در آغوش گرفتن افراد مسن تمرکز داشت.
پیش از این، در مورد اینکه آیا بغل کردن، اثرات روانی متفاوتی در مراحل مختلف زندگی دارد یا نه، اطلاعات زیادی در دست نبود، بنابراین محققان برای درک بهتر نقش در آغوش گرفتن در مراحل مختلف زندگی، کمک مهمی انجام دادند.
محققان، داده‌های بیش از 20هزار فرد 65ساله یا بیشتر را از نظرسنجی سلامت جامعه کانادا، تجزیه و تحلیل کردند.
نکته مهم این‌که محققان دریافتند آن دسته از افراد مسن‌تری که «بعضی»، «بیشتر» یا حتی «همه» زمان‌ها برای در آغوش گرفتن در دسترس هستند، نسبت به افراد مسن‌تری که این شرایط را ندارند، احتمال بیشتری دارد که بتوانند سلامت خود را بالاتر ببرند.
این تاثیر پس از اینکه محققان، بسیاری از عوامل تاثیرگذار بالقوه مانند وضعیت رابطه، درآمد، بیماری‌های مزمن و بسیاری دیگر را کنترل کردند، از نظر آماری معنادار باقی ماند.
این تحقیق نشان‌دهنده ارتباط قوی بین در آغوش گرفتن و سلامتی است. افراد مسن‌تری که دست‌کم در «برخی مواقع» در آغوش گرفته می‌شدند، یا خانواده خود را در آغوش می‌گرفتند، نسبت به آن‌هایی که این کار را نمی‌کردند، احساس سلامتی بیشتری داشتند.

بیشتر بخوانید: در آغوش گرفتن همسر، چه فوایدی دارد؟

با فواید در آغوش گرفتن آشنا شوید!

4. فرهنگ بر نحوه در آغوش گرفتن ما تاثیر می‌گذارد
مطالعه‌ای که توسط محققی از دانشگاه Wroclaw، لهستان انجام شد، این موضوع را بررسی کرد که چه عواملی بر اینکه آیا افراد رفتارهای لمسی تاثیرگذار مانند بوسیدن، یا در آغوش گرفتن را نشان می‌دهند، تاثیر می‌گذارد.
محققان، داده‌های بیش از 14هزار فرد از 45کشور را تجزیه و تحلیل کردند.
تفاوت‌های زیادی بین کشورها وجود داشت، به طوری که مردم در کشورهای کمتر محافظه‌کار و کمتر مذهبی، تماس عاطفی بیشتری از خود نشان دادند. علاوه بر این، مردم کشورهایی با آب و هوای گرم‌تر تماس عاطفی بیشتری از خود نشان دادند.
احتمالا به این دلیل که زندگی در یک کشور گرم‌تر به دلیل تعداد بیشتری از فعالیت‌های خارج از منزل، امکان ملاقات با افراد دیگر را فراهم می‌کرد.

پیشنهاد ویژه: آشنایی با متخصصان روانشناسی در کلینیک نی نی بان

با فواید در آغوش گرفتن آشنا شوید!
علاوه بر این، ویژگی‌های فردی داوطلبان بر فراوانی لمس عاطفی تاثیر گذاشت. افراد جوان‌تر نسبت به افراد مسن‌تر تماس عاطفی بیشتری از خود نشان دادند.

اعضای خانواده‌تان را بیشتر در آغوش بگیرید. به آن‌ها هم اجازه بدهید که شما را در آغوش بگیرند. اگر هیچ‌کس در دسترس نبود، خودتان را در آغوش بگیرید تا از فواید فراوان آن بهره‌مند شوید.

در حالی که مردان و زنان اغلب شریک زندگی خود را در آغوش می‌گرفتند و می‌بوسیدند، زنان بیشتر از مردان، دوستان و فرزندان خود را در آغوش می‌گرفتند. همچنین، افراد آزادی‌خواه بیشتر از افراد محافظه‌کار، تماس عاطفی نشان دادند.
در مجموع، این تحقیق نشان می‌دهد که عوامل فرهنگی تاثیر زیادی بر لذت بردن افراد از در آغوش گرفتن، یا اجتناب از آن دارند.
با این حال، عوامل فردی هم نقش مهمی در رفتار در آغوش گرفتن ما دارند.
با مطالعه این مقاله و آشنایی با فواید در آغوش گرفتن شاید به ذهنتان برسد که اعضای خانواده‌تان را بیشتر در آغوش بگیرید. به آن‌ها هم اجازه بدهید که شما را در آغوش بگیرند.
اگر هیچ‌کس در دسترس نبود، خودتان را در آغوش بگیرید تا از فواید فراوان آن بهره‌مند شوید.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید تا متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام