خواص کشمش بر سلامتی


خواص کشمش بر سلامتی

پارسینه: اگرچه کشمش از انگور تهیه می‌شود اما خواص آن با خواص انگور تفاوت‌های فراوانی دارد.

خواص کشمش بر سلامتی

کشمش یکی از خشکبار‌های خوش طعم است که طرفداران بسیاری دارد. در حقیقت تمام خواصی که در انگور هست، به صورت کم و بیش در کشمش نیز وجود دارد. این خشکبار غنی از مواد مغذی بوده و سطح بالایی از کالری را داراست.

هر یک اونس (۲۸ گرم) کشمش، دارای ۷۹ کالری انرژی، ۲۲ گرم کربوهیدارت، یک گرم پروتئین، ۲ گرم فیبر، و ۱۷ تا ۲۲ گرم قند است. این خشکبار دارای میزان مناسبی از ریزمغذی‌ها مانند آهن بوده و سطح بالایی آنتی اکسیدان‌های مختلف مانند فنول‌ها و پلی فنول دارد.

در کنار خواص بی شمار مصرف کشمش، کمتر کسی می‌داند که مصرف این خشکبار دوست داشتنی می‌تواند عوارض جانبی برای بدن داشته باشد. از آنجا که کشمش دارای سطح بالایی از قند است، افراد باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنند.

مصرف بیش از حد کشمش می‌تواند باعث آسیب به سیستم گوارشی شود. مصرف مواد غذایی با سطح بالای فیبر می‌تواند مانع از جذب مواد مغذی، انسداد روده، و تولید گاز شود. فیبر در طول دستگاه گوارش حجم زیادی آب جذب می‌کند که همین امر می‌تواند منجر به بروز اسهال در فرد شود.

سطح بالای آنتی اکسیدان‌هایی مانند پلی فنول‌ها و بیوفلاونوئید‌ها به اندام‌های اصلی بدن مانند کبد و کلیه برای دفع سموم کمک می‌کند. با این حال، زیاده روی در مصرف آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند باعث بروز برخی بیماری‌های خاص و سرطان شود. در حقیقت آنتی اکسیدان‌ها در گام نخست به رادیکال‌های آزاد حمله می‌کنند و سپس در مقابل سلول‌های سالم بدن واکنش نشان می‌دهند.

مطالعات نشان داده است مصرف کشمش (گرچه به ندرت) می‌تواند باعث بروز آلرژی شود. در این امر سیستم ایمنی بدن اقدام به واکنش به پروتئین موجود در کشمش کرده و باعث بروز واکنش آلرژیک در بدن می‌شود.

واکنش آلرژیک به کشمش می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی، افزایش هیستامین، گرفتگی بینی، آب ریزش بینی، مشکلات تنفسی، سرفه، سنگینی سینه، جوش، اگزما، و عطسه شود.

از دیگر عوارض جانبی مصرف کشمش می‌توان به افزایش وزن و چاقی اشاره کرد. با این حال، نباید فراموش کرد انگور و فراورده‌های تهیه شده از آن شامل کشمش دارای خواص بی شماری هستند. از این رو، مصرف متعارف آن‌ها برای سلامتی بدن بسیار مفید است و موارد ذکر شده تنها در صورت زیاده روی بروز می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته