آثار تاریخی نوش‌آباد پاکسازی شد


آثار تاریخی نوش‌آباد پاکسازی شد

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش‌آباد، گفت: مردم با درک اهمیت حفظ و احیای مکان‌های تاریخی، بیش از پیش در نگهداری آنها مشارکت می‌کنند.

میثم حسان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حفظ آثار تاریخی نیازمند توجه شهروندان به‌عنوان یک وظیفه همگانی است، هر چند که هنوز هم عده‌ای با نوشتن یادگاری یا تخریب آثار تاریخی باعث ایجاد خسارت به این آثار تمدنی کشور می‌شوند.

وی افزود: آثار و مکان‌های تاریخی، هویت و شناسنامه هر نقطه از کشور است و حفظ آنها فراتر از ظرفیت اداره میراث فرهنگی است. بنابراین نهادهای مدنی با فرهنگ‌سازی درست و به موقع، می‌توانند در آگاه کردن مردم نقش مؤثری ایفا کنند.

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش‌آباد، تصریح کرد: وندالیسم یا تخریب عمدی آثار تاریخی به‌عنوان یک معضل اجتماعی، در اثر فرهنگ‌سازی به شدت کاهش یافته، اما باز هم شاهد این موضوع هستیم که با اجرای برنامه‌های همگانی مثل پاکسازی بناهای تاریخی و تشکل میراث‌بانان کوچک می‌توان به مردم نسبت به عواقب زیان‌بار این کارها هشدار داد.

حسان تصریح کرد: آثار و بناهای تاریخی گنجینه ارزشمندی است که تاریخ و هویت ما را ساخته و هرگونه صدمه به آنها، تخریب فرهنگ و هویت ملی است و آثار و عواقب بسیار زیان باری را با خود به همراه دارد.

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش‌آباد، گفت: گذشتگان ما تاریخ و میراثی ارزشمند به یادگار گذاشته‌اند و در هر عصری فرد فرد جامعه وظیفه دارند برای نگهداری، حفظ و معرفی آن تلاش کرده و به نسل‌های آینده منتقل کنند.

وی افزود: انجمن دوستداران آثار تاریخی نوش‌آباد با همراهی شهروندان، در چهار سال گذشته، پاکسازی محوطه‌های تاریخی را انجام داده است تا مسئولان شهرستان آران و بیدگل را بیدار کنند که آثار ثبت شده این شهر در معرض تخریب قرار دارد و همت نهادهای مسئول را می‌طلبد.

حسان گفت: پرونده ثبتی ۱۰ اثر تاریخی نوش‌آباد از سال ۱۳۹۶ تهیه شده است، اما در بروکراسی اداری خاک می‌خورد و خبری از ثبت این آثار نیست که این موضوع حساسیت مردم را برانگیخته است.

یک حقوقدان نیز گفت: متأسفانه عده‌ای نسبت به آثار تاریخی رفتاری ناهنجار و مجرمانه مرتکب می‌شوند در حالی که ریختن پسماند در محوطه‌ها، حکاکی و نوشتن یادگاری بر روی المان‌ها و میراث تاریخی نوعی ظلم به هویت ملی و تاریخی کشور است.

سعید آقایی اظهار کرد: بر اساس مواد قانونی ۵۵۸ تا ۵۶۹ تعزیرات اسلامی مصوب۱۳۷۵، هرگونه دخالت، تخریب، نوشتن و حکاکی، تغییر وضع موجود، دخل و تصرف و... در عرصه آثار تاریخی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

وی افزود: هرچند که یگان حفاظت میراث فرهنگی نوش‌آباد به طور شبانه‌روزی به محافظت و نگهداری از مکان‌های تاریخی مشغول است، اما به علت گستردگی و پراکندگی بناها به ویژه در بخش کویری خارج شهر، نیازمند مشارکت و همراهی مردم است.

پاکسازی محوطه‌های تاریخی از قلعه خشتی سیزان آغاز شد که یکی از مستحکم‌ترین و زیباترین قلعه‌های دفاعی است که با مصالح خشت و گل بنا شده است. این قلعه با وسعت یک هکتار دیواره‌هایی به ضخامت ۴ تا ۵ متر همراه با ۹ برج دیده‌بانی دارد. این قلعه مربوط به دوره سلجوقیان و تیموریان بوده که در روز هفتم مهر سال۱۳۸۱ به شماره ۶۱۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این برنامه به دعوت پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش‌آباد، انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش‌آباد و کانون توسعه فرهنگی کودکان با حضور جمعی از فعالان اجتماعی آغاز شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج