طرز تهیه رشته پلو ویژه نوروز + نکات تهیه رشته پلو


رشته پلو یکی از غذا‌های سنتی و اصیل ایرانی است که در مناسبت‌هایی همچون نوروز، چهارشنبه سوری و در بعضی استان‌ها در شب یلدا سرو می‌شود. پس رشته پلو می‌تواند شام شب عید هم باشد.

طرز تهیه رشته پلو ویژه نوروز + نکات تهیه رشته پلو

به گزارش راهبرد معاصر، رشته پلو یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که در مناسبت‌هایی همچون نوروز، چهارشنبه سوری و در بعضی استان‌ها در شب یلدا سرو می‌شود. پس رشته پلو می‌تواند شام شب عید هم باشد. از قدیم تا امروز این غذا با ترکیبات و طبع نسبتا گرم غذایی، مناسب برای شب‌های طولانی و سرد زمستان بوده و هست.

رشته‌ پلویی از ترکیب آب، آرد گندم و نمک درست می‌شود و نازک‌تر از رشته‌ معمولی و یا همان رشته‌ آش هست. رشته پلو معمولا با گوشت قلقلی یا مرغ سرو می‌شود.

مواد لازم برای تهیه رشته پلو

برنج ۳ پیمانه

رشته پلویی ۱۵۰ گرم

گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم

آرد نخودچی ۱-۲ قاشق غذاخوری

پیاز ۳ عدد بزرگ

کشمش ۱ پیمانه

گردو ۱ پیمانه

دارچین ۱ قاشق چای‌خوری

گلاب ۲ قاشق غذاخوری

زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل به میزان لازم

ادویه پلویی به میزان لازم

روغن حیوانی در صورت دلخواه

نان لواش برای ته دیگ

زعفران دم‌کرده ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه رشته پلو مجلسی با گوشت قلقلی

۱- برنج را خوب می‌شوییم و بعد آن را در مقداری آب و یک قاشق غذاخوری (سر خالی) نمک خیس می‌کنیم. مدت زمان خیس کردن برنج بسته به نوع برنج شما می‌تواند از یک ساعت تا دو ساعت باشد. بعد از این زمان نصف یک قابلمه متوسط را با آب پر کنید و روی حرارت می‌گذاریم تا به جوش بیاید. یک قاشق غذاخوری سر خالی نمک را به آب در حال جوش درون قابلمه اضافه می‌کنیم و برنج‌ها را در قابلمه می‌ریزیم و سپس صبر می‌کنیم تا به جوش بیاید.

۲- وقتی برنج در حال جوش است، رشته‌ها را باید تفت بدهیم برای این کار رشته‌ها را از وسط نصف می‌کنیم و داخل ماهیتابه‌ای کمی روغن می‌ریزیم و آنها را تفت می‌دهیم. باید حتما حرارت کم باشد تا رشته‌ها نسوزند و آنها را به آرامی جابه‌جا کنید تا خرد نشوند.

بعد از تفت دادن رشته‌ها وقتی برنج چند قل جوشید و در حدود ۵ دقیقه آخر جوشیدن قبل از آبکش کردن، رشته‌ها را به آن اضافه می‌کنیم و آن را آرام هم می‌زنیم تا ترکیب شوند. و اجازه می‌دهیم رشته‌ها هم حدود ۵ دقیقه همراه با برنج بجوشند.

► برای تست یک دانه برنج بین انگشتان خود فشار می‌دهیم. اگر اطراف آن نرم و مغز آن کمی سفت بود یعنی برنج آماده آبکشی است. برنج و رشته را آبکشی کنید. کمی آن را می‌چشیم و اگر نمک آن زیاد بود کمی آب روی آن می‌ریزیم.

۳- قابلمه را روی حرارت کم قرار می‌دهیم و ۳،۴ قاشق غذاخوری روغن داخل آن می‌ریزیم و نان را به اندازه کف قابلمه برش می‌زنیم و برای ته دیگ کف قابلمه قرار می‌دهیم.

۴- حدود ۲ کفگیر از برنج را داخل ظرفی می‌کشیم و به آن ۲ - ۳ قاشق غداخوری زعفران دم‌کرده اضافه می‌کنیم و به آرامی آن را هم می‌زنیم.

از برنح سفید کمی داخل قابلمه می‌ریزیم و آن را پخش می‌کنیم و روی آن مقداری ادویه پلویی می‌پاشیم. و بعد از برنج زعفرانی روی آن می‌ریزیم و این کار را لایه لایه تا بالا تکرار می‌کنیم. یعنی برنج سفید ادویه پلویی و بعد برنج زعفرانی.

بعد از ریختن همه برنج داخل قابلمه به کمک انتهای یک قاشق چند سوراخ داخل برنج ایجاد می‌کنیم تا به بهتر دم کشیدن آن کمک کند و روی آن را را دمکنی قرار می‌دهیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا برنج دم بکشد.

۵- وقتی برنج در حال دم کشیدن است مواد روی رشته پلو را آماده می‌کنیم.

یک پیاز را رنده می‌کنیم و آن را فشار می‌دهیم تا آب آن را بگیریم. حتما باید اینکار را انجام دهید تا گوشت قلقلی‌ها هنگام پخت وا نروند. گوشت چرخ‌کرده را همراه با آرد نخودچی به پیاز اضافه می‌کنیم و ورز می‌دهیم تا با هم ترکیب شوند.

۶- پودر سیر، زردچوبه و نمک و فلفل را به گوشت اضافه می‌کنیم و مجددا ورز می‌دهیم تا حسابی ترکیب و یکدست شوند. بعد از گوشت به میزان دلخواه (گردوی کوچک) برمی‌داریم و آن را گرد می‌کنیم و به این صورت همه قلقلی‌ها را آماده می‌کنیم.

در این مرحله قبل از سرخ کردن گوشت قلقلی‌ها بهتر است برای مدت نیم ساعت آن را داخل یخچال قرار دهید تا عطر و طعم مواد یکی شود و بافت آن منسجم‌تر شود.

۷- پیازها را بصورت خلالی خرد می‌کنیم و در روغن تفت می‌دهیم تا طلایی شوند. بعد از رنگ گرفتن و آماده سازی پیاز داغ آن را از ماهیتابه خارج می‌کنیم. و گوشت قلقلی‌ها را در روغن تفت می‌دهیم.

در این مرحله برای خوش طعم‌تر شدن گوشت‌ها می‌توانید از مقداری روغن حیوانی یا کره هم استفاده کنید. با حرارت ملایم رو به بالا گوشت‌ها را تفت می‌دهیم. بعد از سرخ شدن یک سمت آرام آنها را برمی‌گردانیم تا همه سطح آن سرخ شود.

۸- نصف پیاز داغ‌ها را به گوشت‌های سرخ شده اضافه می‌کنیم و کمی با همدیگر تفت می‌دهیم و برای خوشمزه‌تر و خوش عطر شدن آن حدود ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده به آن اضافه می‌کنیم و کمی هم می‌زنیم و بعد گوشت قلقلی را از ماهیتابه خارج می‌کنیم.

۹- باقی پیاز داغ‌ها را داخل ماهیتابه می‌ریزیم و بعد گردو را به آن اضافه می‌کنیم و با حرارت ملایم گردوها را همراه با پیاز داغ کمی تفت می‌دهیم. و بعد کشمش را به آن اضافه می‌کنیم. در صورت نیاز می‌توانید مقداری کره به کشمش‌ها اضافه کنید. تا خوشمزه‌تر شوند.

۱۰- بعد از تفت خوردن کشمش‌ها دارچین را به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم می‌توانید نوک قاشق چای‌خوری نمک هم به مخلوط کشمش و گردو اضافه کنید این کار باعث تعدیل طعم‌ها می‌شود.

بعد از اضافه کردن دارچین، گلاب را به آن اضافه می‌کنیم که اضافه کردن گلاب سلیقه‌ای است ولی باعث خوشمزه‌تر شدن مخلوط می‌شود.

اواخر دم کشیدن پلو می‌توانید مقداری کره یا روغن حیوانی را آب کنید و روی برنج بریزید تا خوش عطر و طعم شود و بعد از دم کشیدن پلو آن را داخل دیس می‌کشیم و همراه با گوشت قلقلی‌های آماده شده و مخلوط کشمش و گردو سرو می‌کنیم.

طرز تهیه رشته پلو ویژه نوروز | چه زمانی برنج آماده آبکشی است؟ | ترفند خوش‌عطر شدن رشته‌ها

طرز تهیه رشته پلو خالی

۱- می‌توانید رشته پلو را بدون مخلفاتی مثل گوشت و گردو آماده کنید. رشته پلو خالی و به تنهایی نیز غذای کاملی محسوب می‌شود ولی ساده است و برای مهمانی توصیه نمی‌شود.

۲- رشته پلو را اگر خالی درست کردید بعدا می‌توانید آن را با خورشت و سسی که مطابق سلیقه‌تان است سرو کنید.

۳- همچنین می‌توانید رشته پلو را با مرغ و یا عدس نیز درست کنید.

۴- امیدوارم از طرز تهیه رشته پلو مجلسی لذت برده باشید.


نکات تهیه رشته پلو

۱- تفت دادن رشته‌ها باعث خوش عطر شدن آن می‌شود. اما باید دقت کنید حتما حرارت ملایم باشد چون رشته سریع رنگ می‌گیرد و می‌سوزد.

۲- رشته خیلی زود نرم و له می‌شود، پس دقت کنید که بیش از حد در آب جوش نماند.

۳- رشته پلویی معمولا کمی شور است. پس مراقب میزان نمکی که اضافه می کنید باشید تا غذا شور نشود.

۴- در صورت دلخواه می‌توانید گوشت قلقلی و مخلوط کشمش و گردو را لابه‌لای برنج بریزید و همه مواد را باهم بصورت پلو برای دم بگذارید.

۵- همانطور که گفته شد رشته پلو با گوشت قلقلی یا مرغ سرو می‌شود که برای سرو آن با مرغ می‌توانید از سینه مرغ حبه‌ای که همراه با پیاز و ادویه‌ها و زعفران تفت داده‌اید استفاده کنید. یا رشته پلو را همراه با مرغ ریش‌ریش شده و تفت داده شده سرو کنید.

۶- می‌توانید بجای کشمش از خرمای هسته گرفته نیز استفاده کنید و به همان صورت همراه با پیاز و گردو آن را تفت دهید.

۷- در بعضی شهرها همراه با کشمش و گردو مقداری برگه زردآلو را خرد و تفت می‌دهند و روی برنج سرو می‌کنند.‌

منبع:همشهری آنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع پلو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟