وکالت بلا عزل چیست؟


وکالت قراردادی میان دو طرف می باشد که بموجب آن یکی از طرفین به طرف دیگر نمایندگی کامل می‌ دهد. در برخی موارد مشخص‌ شده در قرارداد از طرف موکل اقدام کند

وکالت قراردادی میان دو طرف می باشد که بموجب آن یکی از طرفین به طرف دیگر نمایندگی کامل می‌ دهد. در برخی موارد مشخص‌ شده در قرارداد از طرف موکل اقدام کند. وکالت بلاعزل در واقع عقدی است جایز یعنی عقدی است که با مرگ هر یک از طرفین یا استعفای وکیل یا عزل وکیل توسط موکل و یا با جنون وکیل و یا موکل پایان می‌ یابد.

برای مثال در صورتی که کسی به دیگری وکالت دهد که اتومبیلی برای او خریداری کند به کسی که وکالت می‌ دهد موکل و به کسی که عمل خرید اتومبیل را باید انجام دهد وکیل می‌ گویند. حال در صورتی که وکیل قبل از خرید اتومبیل دیوانه شود یا فوت کند و یا از انجام آن عمل استعفا دهد و یا موکل او را عزل کند، دیگر اجازه انجام معامله اتومبیل را نخواهد داشت.

آشنایی با بیشتر با واژه وکالت بلا عزل

افراد در پاره‌ ای از موارد، به‌ گونه‌ ای که امروز نیز رایج می باشد، قصد ایجاد یک رابطه پایدار (وکالت) و غیرقابل فسخ حتی گاهی غیر قابل انفساخ را دارند. و بدین منظور به وکالت بلا عزل روی می‌ آورند و از آن استقبال می‌ کنند.

به ظاهر می توان گفت که وکالت بلا عزل وکالتی است که موکل حق عزل، و وکیل حق استعفا ندارد. اما این اصطلاح در میان مردم و عرف دفاتر اسناد رسمی هنگامی به کار می‌ رود که موکل علاوه بر نداشتن حق عزل، حق انجام مورد وکالت را نیز از دست می‌ دهد.

بیشتر بخوانید : دانش بنیان و هرآنچه باید بدانید.

واقعیت این است که باید قصد طرفین و تراضی آنها را به طور کامل مورد بررسی قرار داد. همچنین اینکه چگونه توافق کرده‌ اند را باید به صورت شفاف بیان کرد. ماده 679 قانون مدنی مقرر می‌ دارد که موکل می‌ تواند هر وقت بخواهد وکیل را عزل کند مگر اینکه وکالت وکیل یا عدم عزل در ضمن عقد لازمی شرط شده باشد.

با اینکه ظاهر این ماده و عنوان وکالت بلا عزل که در میان مردم رایج می باشد، به اسقاط و از بین رفتن حق عزل موکل انصراف دارد. اما نباید به این ظاهر اعتماد کرد بلکه مفاد این ماده اختصاص به موکل ندارد و درباره استعفای وکیل نیز اجرا می‌ شود. پس با دانستن قوانین اقدام به دادن چنین وکالتی کنید. قبل از هر چیز هدف خود را از دادن وکالت مشخص کنید.

وکالت بلا عزل چیست؟

شرط عدم عزل وکیل در ضمن عقد لازم

همچنین می‌ توان ذیل یک قرارداد لازم شرط شود که موکل از عزل وکیل خود داری کند. در واقع در این حالت عقد وکالت مستقلاً محقق می‌ شود، اما عدم عزل وکیل در ضمن عقد لازم دیگری مانند اجاره شرط می‌ شود. در این صورت شرط عدم عزل جزو عقود لازم قرار می‌ گیرد. در چنین شرایطی تبعیت از آن (عدم عزل) الزامی خواهد بود. در صورتی که اثبات شود قصد مشترک دو طرف یعنی وکیل و موکل از قرار دادن چنان شرطی ضمن عقد لازم، بر پایبندی به عقد وکالت و بقای آن بوده است چنین وکالتی بلاعزل می‌ شود.

بیشتر بخوانید : ثبت برند و هرآنچه باید بدانید.

نحوه ابطال وکالت بلا عزل

تا به اینجای مقاله شما به طور کامل با وکالت بلاعزل آشنا شدید. اکنون نوبت آن است که بدانید چگونه این وکالت را باطل کنید. و آیا امکان ابطال این مدل وکالت وجود دارد یا خیر؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوال خود را بیابید. موکل اقدام به فسخ یا انحلال عقد لازمی که وکالت بلا عزل ضمن آن لازم گشته کند. در این حالت موکل اقدام به برهم زدن عقد لازم می کند. در این مورد دیگر وکالت از ضمن عقد لازم خارج می شود و موکل می تواند وکیل را عزل نماید.

در واردی نیز موکل از طریق قانونی اقدام کرده و دادخواست عزل وکیل را می دهد. در این خصوص موکل باید اثبات کند عقد لازمی صورت نگرفته است یا اگر صورت گرفته وکیل خلاف مقتضیات مفاد این عقد عمل کرده است. در این خصوص می توان وکیل را عزل نمود و وکالت بلا عزل پایان می یابد.

از بین رفتن موضوع وکالت که می توان به ماده ۶۸۳ قانون مدنی اشاره کرد. این ماده عنوان داشته است که هر گاه متعلق وکالت یا همان موضوع وکالت از بین برود یا موکل عملی را که مورد وکالت است خودش انجام دهد. یا به طور کلی عملی که مخالف با وکالت وکیل باشد انجام دهد. وکالت وی منفسخ می شود.

به طور مثال موکل فروش مالی را که در آن وکالت بلا عزل داده خود بفروشد. این عمل سبب فسخ شدن وکالت بلا عزل می شود. لازم به ذکر است که وکالت بلا عزل سبب نمی شود که موکل حق انجام مورد وکالت را نداشته باشد. مگر اینکه صریحا حق انجام عمل را از خود سلب کرده باشد در این صورت موکل حق انجام آن عمل را ندارد.

استعفای وکیل یا فسخ وکالت توسط وکیل در این حالت وکالت بلا عزل پایان می یابد. لازم به ذکر است در صورتی که وکیل به صورت ناگهانی استعفا دهد و وکالت بلا عزل را فسخ نماید در صورت بروز خسارت در مقابل موکل ضامن جبران خسارت می باشد.

بیشتر بخوانید : شرکت دانش بنیان و هرآنچه باید بدانید.

اسناد و مدارک لازم برای وکالت بلا عزل

همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه طرفین همراه داشتن اسناد مالکیت در خصوص چیزی که مورد وکالت بلا عزل قرار می گیرد مانند سند ملک یا سند خودرو و … .

آخرین سخن

شما در این مقاله به طور کامل با نحوه بستن قرارداد وکالت بلاعزل آشنا شدید. در نهایت پیش از هر اقدامی از فردی با تجربه کمک بگیرید. افق نیکان در این راستا می تواند به شما مشاوره دهد و شما را در رسیدن به اهدافتان راهنمایی کند. پس همین حالا با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی