230 سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی تا سال آینده تکمیل می‌شود


230 سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی تا سال آینده تکمیل می‌شود

بیرجند - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: 230 سازه آبخیزداری این استان با اعتبار 164 میلیارد تومان در حال احداث است که در صورت تخصیص کامل اعتبارات تا نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا نصرآبادی روز شنبه در حاشیه افتتاح طرح‌های آبخیزداری و درختکاری که به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در روستای غیوگ بیرجند برگزار شد، افزود: سال ۱۴۰۰ با اعتبار خوبی که از محل صندوق توسعه ملی در حوزه محرومیت‌زدایی کشور اختصاص یافت همچنین سایر منابع ملی و استانی ۱۶۴ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان خراسان جنوبی ابلاغ شد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون ۷۵ درصد این اعتبار تخصیص یافته و پروژه‌ها در حال انعقاد قرارداد یا احداث است و تا پایان سال مالی (تیر ۱۴۰۱) به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به شرایط حاکم بر خراسان جنوبی به لحاظ خشکسالی متوالی و تغییرات اقلیمی که حساسیت بیشتری در استان ایجاد کرده، اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری ضرورتی انکارناپذیر است.

وی با بیان اینکه با اجرای سازه‌های آبخیزداری مشکل سیل، کم‌آبی و خسارات ناشی از سیل کاهش پیدا می‌کند افزود: در این زمینه براساس سیاست‌های سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور تا امروز ۲ هزار و ۱۷۶ سازه آبخیزداری شامل سنگی، گابیونی، سنگ ملاتی و خاکی در خراسان جنوبی اجرا شده است.

نصرآبادی تصریح کرد: ظرفیت آبگیری این سازه‌ها ۸۳ میلیون متر مکعب است که با شرایط بارش‌های طول سال بین هشت میلیون تا ۸۷ میلیون متر مکعب ظرفیت آبگیری را در آنها تجربه کرده‌ایم.

وی گفت: امسال با بارش‌های دی و اسفند ماه و احتساب ذخیره یک میلیون متر مکعب آب در هلالی‌های آبگیر دشت‌ها، از مهر امسال تاکنون ۴۰ میلیون متر مکعب روان‌آب مدیریت شده و بهره‌وری از سیلاب را در طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان شاهد بوده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اضافه کرد: مطالعات اجرای پروژه آبخیزداری حوزه شارقنج در بخش مرکزی شهرستان بیرجند سال ۹۹ انجام شد و امروز این طرح به‌ بهره‌برداری رسید.

وی گفت: در این طرح ۶ سازه گابیونی با پوشش دادن ۲ منبع آبی با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان اجرا شد که بیش از هزار و ۲۰۰ خانوار از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

نصرآبادی بیان کرد: اثرات این سازه‌ها در کنترل فرسایش خاک، کنترل سیل، تغذیه منابع آبی این منطقه و پایین‌دست قنوات تا دشت چاهک موسویه هدف‌گذاری شده است.

همچنین امروز با حضور سرپرست فرمانداری بیرجند چند اصله نهال به نام شهدای روستای غیوگ بخش مرکزی بیرجند و به نام شهید حسن رضایی کاشته شد.

هفته منابع طبیعی و آبخیزداری از ۱۵ اسفند روز درختکاری شروع شد و «ایران سرسبز، ایران قوی؛ همه با هم، جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی» شعار امسال هفته منابع طبیعی در کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور