ست کنترل چیست و بهترین آن کدام است؟


ست کنترل چیست و بهترین آن کدام است؟

با پیشرفت آپارتمان نشینی، تامین فشار و حجم مناسب آب برای تمامی طبقات ساختمان ها همواره یکی از اصلی ترین مشکلات و دغدغه های زندگی در شهر به شمار می رود که برای رفع این مشکل بشر اقدام به ساخت انواع پمپ های آب رسان کرد.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام پلاسفام، این پمپ ها در اثر نوسانات برق و یا خاموش و روشن شدن های مکرر در بازه های زمانی کوتاه دچار آسیب شده و در بعضی موارد به طور کامل از کار می افتند. برای حل این موضوع می توان از ابزارهایی نظیر منبع تحت فشار، پنج راهی و غیره که سبب تنظیم فشار می‌شوند، استفاده کرد اما در صورتی که سیستم آب رسانی شما همانند سیستم آب رسانی شهری دارای فشار اولیه باشد، می توان از ست کنترل یا کلید اتومات دیجیتال بهره برد که نسبت به سایر روش ها ایده آل تر و مقرون به صرفه تر می باشد.

ست کنترل یک قطعه الکترونیکی بوده که با تنظیم فشار آب و کنترل تعداد دفعات روشن و خاموش شدن پمپ بر حسب مصرف آب، موجب افزایش طول عمر مفید پمپ و بالطبع افزایش کارایی آن می شود. در ادامه با دریافت مشاوره از کارشناسان فروشگاه اینترنتی پلاسفام ارائه دهنده انوع تجهیزات صنعتی به بررسی تخصصی و معرفی تجهیزات ست کنترل یا همان کلید اتومات دیجیتال می پردازیم.

انواع ست کنترل

اصلی ترین عامل برای تقسیم بندی ست کنترل ها، پیچ تنظیم و هیدروتانک می باشد که بر همین اساس به سه دسته تقسیم می شوند.

ست کنترل های ساده، مناسب برای پمپ هایی با توان نیم اسب بخار می باشند و دارای عملکردی بهینه طبق استاندارد های تعریف شده هستند. دومین مدل ست کنترل ها به دلیل دارا بودن پیچ تنظیم، مناسب استفاده برای پمپ هایی با توان یک اسب بخار بوده و در آنها امکان تغییر میزان حساسیت ست کنترل نسبت به فشار آب وجود دارد. سومین مدل ست کنترل به سبب وجود پیچ تنظیم و هیدروتانک، مناسب استفاده در ساختمان هایی با ارتفاع و تعداد طبقات بالا می باشد به همین دلیل برای پمپ های ۲ اسب بخار نیز استفاده می شوند.

ست کنترل چیست و بهترین آن کدام است؟

نحوه عملکرد ست کنترل

ست کنترل ها به وسیله دیافراگمی که درون آنها تعبیه شده است، قادراند در زمان باز شدن شیر آب، آب را با فشار حداقل ۰.۵ بار در مجاری مربوطه به حرکت در آورده تا جریان الکتریکی دیافراگم وارد پمپ شود و پمپ با افزایش فشار اقدام به پمپاژ آب نماید. به دلیل اهمیت بالای فشار آب در عملکرد صحیح کلید اتومات دیجیتال، حتما فشار آب را بررسی کرده تا فشار پمپ از فشار کلید اتومات دیجیتال بیشتر باشد.

نکات مهم در خرید کلید اتومات دیجیتال

ست کنترل برای انتقال آب راکد مناسب نیست زیرا ست کنترل تنها زمانی که جریان آب دارای فشار باشد قادر به عملکرد صحیح است. حداقل فشار آب مناسب جهت استفاده از ست کنترل نیم بار بوده و به همین منظور توصیه می شود حتما قبل از استفاده از این تجهیز فشار شیر آب مربوطه را چک کرده و در صورت کمتر بودن فشار آب استفاده از ست کنترل مفید نخواهد بود. وجود پیچ تنظیم فشار در ست کنترل ها موجب افزایش کارایی در آنها می شود. بهترین جنس شیر یک طرفه جهت تعبیه در داخل کلید اتومات دیجیتال، آلیاژ برنج می باشد. در هنگام خرید ست کنترل حتما به داشتن گارانتی معتبر توجه فرمایید زیرا در صورت خرابی این تجهیز، تعمیر آن اقتصادی نبوده و می بایست ست کنترل جدید خریداری شود.

نکات نصب و نگهداری ست کنترل

برای جلوگیری از خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی توصیه می شود محل نصب ست کنترل مسقف انتخاب شود. پیش از نصب ست کنترل از آب بندی اتصالات اطمینان حاصل فرمایید. ست کنترل می بایست به اولین شیر ورودی ساختمان با ارتفاع ۳۰ سانتی متر بالاتر از پمپ و یا روی پمپ نصب شود. بین پمپ و ست کنترل هیچ شیری نباید وجود داشته باشد. همواره به این نکته باید توجه داشت که در صورت خاموش شدن ست کنترل، تنظیمات انجام شده می بایست مجددا انجام شود فلذا توصیه می شود که در هنگام نصب ست کنترل به نوسانات برق توجه داشته باشید و آن را به حداقل ممکن برسانید. پس از نصب کلید اتومات دیجیتال با باز شدن شیر آب می بایست پمپ روشن شده و ۹ ثانیه بعد از بستن شیر آب خاموش شود. همچنین به منظور تنظیم صحیح پیچ تنظیم توصیه می گردد عملکرد ست کنترل با فشار های متفاوت سنجیده شود. کلید اتومات دیجیتال حداکثر ۲۵ متر دارای کارایی مطلوب می باشد.

مقایسه ست کنترل و منبع تحت فشار

منبع تحت فشار نیاز به بررسی و تنظیم فشار مداوم دارد و در هنگام قطعی برق، شیر بایپس آن می بایست باز شود این در حالیست که استفاده از ست کنترل این معضلات را حل نموده و قادر است حتی در نوسانات فشار آب و برق عملکرد مناسبی را داشته باشد.

ست کنترل یا کلید اتومات دیجیتال از جمله تجهیزات تاثیر گذار در طولانی تر شدن عمر پمپ می باشد، اما یکی از عوامل مهم در خرید ست کنترل انتخاب برند با کیفیت است به همین دلیل توصیه می شود تجهیز مورد نظر را از فروشگاه های معتبر خریداری نماید همچون فروشگاه اینترنتتی پلاسفام این فروشگاه ارائه دهنده انواع تجهیزات صنعتی همچون ست کنترل در قالب برند های گوناگونی مانند ست کنترل استریم، ست کنترل پنتاکس و غیره می باشد و این امکان را برای کاربر فراهم می سازد که محصول خریداری شده را درب منزل تحویل بگیرد.

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان