معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای: سه میلیون نفر در کشور بیکار مطلق هستند


معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای: سه میلیون نفر در کشور بیکار مطلق هستند

اردبیل- ایرنا- معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: در حال حاضر سه میلیون نفر در کشور بیکار مطلق و جویای کار هستند.

به گزارش ایرنا، علی‌حسین شهریور روز یکشنبه در آیین معارفه مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز آموزش فنی و حرفه ای استان اردبیل افزود: علاوه بر این ۱۰ میلیون نفر شاغل با درآمد بسیار کم و غیرکافی و ۴.۵ میلیون نفر هم دارای مشاغل غیررسمی و فاقد بیمه هستند.

وی ساماندهی بازار کار را مهمترین و بزرگترین دغدغه مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برشمرد و اضافه کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مسئولیت تربیت و آموزش افراد جویای کار و توانمندسازی افراد برای احراز مشاغل فنی و حرفه‌ای را برای ورود به بازار کار بر عهده دارد.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای: سه میلیون نفر در کشور بیکار مطلق هستند

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان این که گردش چرخ اقتصادی کشور بدون تربیت نیروی ماهر در عرصه کار و تولید امکانپذیر نیست، گفت: امروزه نیروی ماهر و متبحر در مراکز آموزشی دانشگاهی تربیت نمی‌شود.

وی بیان کرد: بر اساس آمار موجود، ۴۵ درصد مهارت آموزان مراکز فنی و حرفه‌ای کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و این آمار نشان می‌دهد که مدرک‌گرایی و تحصیل صرف در مدرسه و دانشگاه منجر به اشتغال نمی‌شود.

شهریور، فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی را نیاز اصلی بازار کار در کشور عنوان کرد و ادامه داد: برای برآورده کرده این نیاز کشور، ۶ هزار استاندارد آموزشی کشور بر اساس اولویت‌ها تغییر داده شده و به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در استان‌های کشور ابلاغ شده است.

وی اظهار کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از سال آینده بر اساس سه هزار استاندارد شایستگی شغلی تدوین شده پیگیری خواهد شد و این آموزش‌ها نیز با کاهش ساعت مهارت آموزی، به سمت مشاغل نوظهور و مطابق با نیاز بازار سوق داده خواهد شد.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به فعالیت ۶ هزار مربی آموزشی در پنج هزار کارگاه آموزشی در سطح کشور در رشته‌های مختلف و فعالیت ۱۴ هزار آموزشگاه بخش خصوصی برای مهارت آموزی افراد جویای کار گفت: امسال سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ۲۳۴ میلیون نفر ساعت آموزش ارائه داده است.

وی از برنامه‌ریزی برای افزایش ۵۰ درصدی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی با همکاری مراکز دولتی و بخش خصوصی در سراسر کشور در سال آینده خبر داد و افزود: علاوه بر این، سنجش مهارت و تعیین صلاحیت حرفه‌ای افرادی که وارد بازار کار می‌شوند، به صورت جدی دنبال خواهد شد.

شهریور تاکید کرد: کسی که آموزش درست دیده و در یک رشته شغلی ماهر باشد، بیکار نمی‌ماند و بر این اساس دولت سیزدهم آموزش نیروی کار را در اولویت سیاست‌گذاری بازار کار خود قرار داده است.

وی خواستار ایجاد نهضت مهارت آموزی در کشور شد و گفت: این امر مهمتر از نهضت سوادآموزی است چرا که بسیاری از باسوادان و حتی فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت هم به علت ناآشنایی با یک رشته شغلی و نبود مهارت احراز یک شغل، بیکار هستند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای: سه میلیون نفر در کشور بیکار مطلق هستند

۱۱۰ هزار کارگر بیمه شده در استان اردبیل مشغول کار و تولید هستند

مدیرکل جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل هم در این آیین با اشاره به طیف وسیع جامعه مخاطب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشغال گفت: ۱۱۰ هزار نفر کارگر بیمه شده هم اکنون در ۲۲ هزار واحد کارگاهی در این استان مشغول کار و تولید هستند.

بهروز رحیم‌زاده همچنین از فعالیت ۲۵۰ تشکل کارگری و کارفرمایی و رسیدگی سالانه به بیش از ۹ هزار پرونده شکایت کارگری و کارفرمایی در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل خبر داد و افزود: هم‌اکنون ۲ هزار نفر از جامعه جویای کار استان با تایید مراجع قانونی بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: بازرسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور صیانت از نیروی انسانی و فرصت‌های شغلی استان، سالانه بیش از ۲۵ هزار مورد بازرسی از واحدهای کارگری و کارفرمایی انجام می دهند.

مدیرکل جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل همچنین از فعالیت حدود ۲ هزار شرکت تعاونی در استان اردبیل خبر داد و گفت: ۱۷ درصد اشتغال استان مربوط به این تعاونی‌هاست.

وی این آمار را گوشه‌ای از مسئولیت و خدمات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان اردبیل برشمرد و تعامل با مجموعه مدیریت‌های استان، نمایندگان مجلس و استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و مجموعه‌های کارگری و کارفرمایی را از جمله اهداف کاری خود در دوره مدیریت جدید ذکر کرد.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای: سه میلیون نفر در کشور بیکار مطلق هستند

نرخ بیکاری چهار درصد بیشتر از میانگین کشوری، برازنده استان اردبیل نیست

مدیرکل جدید آموزش فنی و حرفه ای استان اردبیل نیز در این آیین، نرخ بیکاری در این استان را بیش از ۱۲ درصد و حدود چهار درصد بیشتر از میانگین کشوری اعلام کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‎‌های موجود، این آمار برازنده استان اردبیل نیست.

رحیم یونسی خواستار فعال‌تر شدن همه ظرفیت استان اردبیل برای کاهش نرخ بیکاری در این منطقه شد و بیان کرد: توانمندی و مهارت افراد در کسب شغل و تداوم اشتغال بسیار مهم است و بر این اساس، باید برای مهارت آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در استان بهای بیشتری داده شود.

وی مدرسه و دانشگاه را دوران طلایی آموزش مهارت برای ورود به بازار کار دانست و اظهار کرد: متاسفانه آموزش‌های مراکز تحصیلی و دانشگاهی، جوانان را برای ورود به بازار کار یاری نمی‌کند و ما در مراکز آموزش و فنی و حرفه‌ای مصمم هستیم که توانمندی متقاضیان را ارتقا داده و آنها را متناسب با نیاز بازار آموزش دهیم.

مدیرکل جدید آموزش فنی و حرفه ای استان اردبیل از فعالیت ۲۵ مرکز بخش دولتی و ۱۹۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بخش خصوصی در این استان خبر داد و اضافه کرد: آموزش در این مراکز به سمت مهارت‌محوری و تقاضامحوری سوق داده خواهد شد تا زمینه اشتغال جوانان متخصص و تحقق شعار هر ایرانی یک مهارت فراهم شود.

وی تعامل مثبت با آموزش و پرورش و مراکز دانشگاهی و نیز تغییر نگرش خانواده‌ها در هدایت فرزندان به سمت کسب مهارت در یک رشته شغلی را از جمله اهداف خود در دوره مدیریت جدید آموزش فنی و حرفه‌ای استان اردبیل ذکر کرد.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای: سه میلیون نفر در کشور بیکار مطلق هستند

به گزارش ایرنا، در این آیین، ضمن قدردانی از خدمات قاسم رحیمی، بهروز رحیم‌زاده به عنوان مدیرکل جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شد.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای: سه میلیون نفر در کشور بیکار مطلق هستند

همچنین در این آیین با قدردانی از خدمات بهروز امامی، رحیم یونسی به عنوان مدیرکل جدید آموزش فنی و حرفه ای استان اردبیل معرفی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


4 سناریوی حادثه تروریستی مسکو