550 هزار واحد خورشیدی طی چهار سال احداث می‌شود


550 هزار واحد خورشیدی طی چهار سال احداث می‌شود

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به اخذ مجوز احداث 4هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی از شورای اقتصاد از برنامه احداث 550هزار واحد خورشیدی پنج کیلوواتی انشعابی در چهار سال خبر داد.

به گزارش مشرق، محمود کمانی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص توسعه انرژی‌های خورشیدی و بادی و همچنین بازدیدهای رئیس جمهوری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، برای پشتیبانی و حمایت از برنامه سازمان ساتبا و وزارت نیرو به‌منظور توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر قدردانی کرده و این حرکات را موجب دلگرمی برای این حوزه دانست.

به گفته وی، فضای خوبی در کشور برای انرژی‌های تجدیدپذیر به وجود آمده است که امیدواریم این مورد تدوام داشته باشد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به برنامه ساتبا برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دوره چهار ساله، اظهار کرد: از همان ابتدا مقدمات پیگیری این کار انجام شد و مهم‌ترین بخش آن اخذ مجوزهای لازم از نهادهای مربوطه و تامین اعتبار بود که در همین راستا در هفته‌های گذشته مجوز احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی را از شورای اقتصاد گرفتیم.

وی افزود: نگرانی دیگر مرحله عقد قرارداد بود که در مدل جدید بر مبنای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، نگرانی‌های سرمایه‌گذاران برطرف شد و بازگشت سرمایه به چهار سال کاهش پیدا کرد.

کمانی با بیان اینکه رقم فروش برق از طریق مناقصه تعیین می‌شود، گفت: در این مصوبه قیمت‌ها ارزی است و افزایش یا کاهش حامل‌های انرژی تاثیری در هزینه تمام شده تولید ندارد.

وی با بیان اینکه ظرف روزهای آینده این مصوبه ابلاغ می‌شود، گفت: در کنار این اقدامات، فراخوان نیروگاه‌های تجدیدپذیر دادیم که با استقبال خوبی مواجه و ۹۵ هزار مگاوات درخواست برای سازمان ارسال شد که پس از بررسی‌های لازم، برای ۴۵ هزار مگاوات با شرکت‌های سرمایه‌گذار تفاهم‌نامه امضا شد. البته سرمایه‌گذاران تا قبل از اعلام مناقصه می‌توانند درخواست‌های خود را برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به این سازمان ارسال کنند.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) افزود: مصوبه بعدی که با همراهی شورای اقتصاد تصویب خواهد شد، در زمینه نیروگاه‌های بادی به میزان ۳ هزار مگاوات است که در این خصوص تاییدیه‌های وزارت نیرو گرفته شده و امیدواریم در این بحث هم مشابه نیروگاه خورشیدی جلو رود.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: دو اقدام مهم برای همکاری با صنایع بزرگ مخصوصاً در پیک تابستان داشتیم که در تفاهم‌نامه وزارت نیرو با وزارت صمت به صورت کلی ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خود تامین توسط صنایع تامین می‌شد. علاوه بر آن دو هزار مگاوات هم تفاهم‌نامه امضا شد تا صنایع، نیروگاه‌های تجدیدپذیر احداث کنند و به شبکه تحویل دهند تا معادل آن را صورت پایدار به کارخانه‌ها تحویل دهیم و این تضمین را وزارت نیرو خواهد داد که در زمان‌های پیک مصرف برق، مشکل قطعی برق آن‌ها مرتفع گردد.

وی افزود: همچنین مشابه این تفاهم‌نامه با شهرک‌های صنعتی نیز آماده شده که حدود هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر برای صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی به صورت خود تامین احداث شود.

کمانی در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری سازمان منابع طبیعی با سازمان ساتبا اظهار کرد: تاکنون مهم‌ترین مانع، گرفتن مجوز بوده که سرمایه‌گذاران در پیچ و خم اداری معطل می‌شدند که در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای با منابع طبیعی امضا شد. در حال حاضر سازمان منابع طبیعی با هماهنگی ساتبا ساختگاه‌هایی را شناسایی و معرفی کرده که سرمایه‌گذاران نیازی به اخذ مجوز نداشته باشند و به این ترتیب با سرعت بیشتری مجوز را اخذ خواهند کرد.

به گفته وی، همچنین با تک تک استانداران استان‌ها تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم که از جمله آنها مجوز تخصیص زمین بوده، ضمن اینکه مجوز اتصال به شبکه هم داده خواهد شد.

معاون وزیر نیرو درباره احداث نیروگاه خورشیدی در پشت بام منازل نیز گفت: برنامه احداث ۵۵۰ هزار واحد پنج کیلوواتی در دستور کار است که در سال اول ۱۱۰ هزار واحد به اجرا می‌رسد. در این خصوص توافقات با نهادهای مربوطه از جمله کمیته امداد و بهزیستی انجام شده تا با معرفی نهادهای حمایتی نسبت به احداث واحدهای پشت بامی اقدام شود.

وی در خصوص احداث نیروگاه‌های زیست توده تصریح کرد: این نیروگاه‌ها به امحای پاک و مدیریت زباله کمک می‌کند که در فاز اول برای شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) اضافه کرد: مراحل اجرای کار به این ترتیب است که شرکت‌های سرمایه‌گذار با کمک شهرداری‌ها نسبت به احداث اقدام می‌کنند و ساتبا برق تولید شده را خریداری می‌کند. روند سرمایه‌گذاری نیز به این شکل است که ۶۰ درصد از سوی شهرداری و ۴۰ درصد نیز از طریق فروش برق به ساتبا خواهد بود و قراردادها به صورت BOT منعقد می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها کمک زیادی به جلوگیری از آلودگی آب و خاک خواهد کرد، گفت: در حال حاضر سه نیروگاه در شهرهای ساری رشت و فسا در حال احداث است و برنامه ما این است که احداث نیروگاه‌های زیست توده از سال آینده برای تمامی شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا شود.

کمانی با بیان اینکه احداث نیروگاه بادی در خواف و میل نادر در حال احداث است، ادامه داد: در میل نادر قرارداد ۵۰ مگاوات در دستور کار است که ۲۵ مگاوات نصب شده و قبل از خرداد ۲۵ مگاوات دیگر نصب می‌شود. علاوه بر آن با مجموعه شستا نیز قرارداد احداث ۵۰ مگاوات نیروگاه بادی را داریم.

معاون وزیر نیرو گفت: در خواف نیز در حد پنج مگاوات نصب شده و ۱۰ مگاوات دیگر نیز در حال نصب است. البته در کل هر کدام از این مناطق هزار مگاوات پتانسیل دارند.

منبع: میزان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر