عروسک‌ها به هویت ما پیوند خورده‌اند/عروسک یک رسانه است


عروسک‌ها به هویت ما پیوند خورده‌اند/عروسک یک رسانه است

نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر و تئاتر عروسکی معتقد است زنان و کودکان نقش کلیدی در حفظ میراث فرهنگی دارند.

ساغر لطفی‌نژاد در گفت و گو با ایسنا، افزود: عروسک از گذشته دور تا امروز در کنار انسان حضور داشته‌اند و دارای نقش کلیدی در زندگی انسان هستند.

وی اظهار کرد: اولین عروسک‌ها از چوب و سنگ بودند. در ابتدا کارکرد آنها آیینی بود، چون دین قاعده و چارچوب نداشت و کم کم که دین چارچوب خودش را گرفت عروسک آئینی کنار گذاشته شد.

این مدرس نمایش عروسکی بیان کرد: ما چند دسته عروسک داریم که می‌توان به عروسک نمایشی، عروسک بازیچه، عروسک مجسمه‌ها ، عروسک‌های بومی سنتی و عروسک‌های آیینی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: عروسک‌های نمایشی قدمتی به عمر انسان بر روی زمین دارند و می بینیم که تاکنون مراسمات خیمه شب بازی و... برگزار می‌شود.

لطفی نژاد تصریح کرد: عروسک‌های بازیچه به عروسک‌هایی گفته می‌شود که دست کودکان است و برای بازی از آنها استفاده می‌شود که زیرمجموعه آن عروسک‌های بومی سنتی است و فرهنگ منطقه را به نسل آینده منتقل می‌کند.

وی بیان کرد: عروسک‌های آیینی از گذشته‌های دور با انسان بوده که برای شفای بیماران‌، عروسک‌های بلاگردانی، عروسک‌های حاجت‌مندی و ... که این‌ها هر کدام با خودشان قصه‌های جذابی دارند.

این کارگردان نمایش عروسکی اظهار کرد: امیدوارم این قصه‌ها زنده شود و بچه‌ها تلاشش کنند که این فرهنگ را در منطقه خودشان حفظ و نگهداری نمایند و همت کنند تا به دست نسل آینده خودشان برسانند.

این عروسک‌ساز کشوری عنوان کرد: عروسک‌های منطقه جنوب مثل دختلوک و کجوک که قدمت طولانی دارند برگرفته از متریالی هستند که در آن منطقه وجود دارد و هویت بچه را می‌سازد و لازم است اینها حفظ و نگهداری شود.

وی با بیان اینکه پاسداری این‌ها به دست بچه‌های امروز است و این جشنواره ارزشمند توانسته موثر واقع شود، افزود: زنان و کودکان نقش کلیدی در حفظ میراث فرهنگی ما مثل آیین‌ها و آداب و رسوم ما، لهجه و زبانمان و حتی عروسک‌ها دارند.

این کارشناس مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی با اشاره به اینکه عروسک‌ها به هویت ما پیوند خورده‌اند و نیاز است که کودکان هویت گذشته و حال خودشان را بشناسند، بیان کرد: عروسک رسانه است چون بدون اینکه حرف بزند می‌تواند لباس و پوشش، چهره و فرهنگ یک منطقه و اقلیم آن را به مخاطبش برساند و حتی می‌تواند ذائقه مخاطب را دچار تحول کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها