مضرات خیار: 13 عوارض جانبی مصرف زیاد خیار


خیار (https://bazdeh.org/%DB%B1%DB%B3-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%DB%8C-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D9%87-%D9%86%D9%85%DB%8C/) گیاهی است که به صورت گسترده کاشته می‌شود و به خانواده‌ی کدو‌ها...

خیار گیاهی است که به صورت گسترده کاشته می‌شود و به خانواده‌ی کدو‌ها تعلق دارد. در کل، این گیاه به عنوان سبزیجات شناخته می‌شود اما به طور تخصصی اگر بخواهیم صحبت کنیم، خیار میوه است! خیار نخستین بار در جنوب آسیا کشت شد اما اکنون در بسیاری از قسمت‌های جهان پرورش داده می‌شود. خیار سرشار از مواد مغذی است و برای سلامتی بدن و زیبایی فایده‌های معروف زیادی دارد. خوردن خیار برای سلامتی‌مان مفید است اما تا زمانی که در حد اعتدال مصرف شود چون مصرف بیش از حد خیار برای سلامتی‌مان ضرر دارد. بعضی از مضرات خیار به قرار زیر هستند:

۱. می‌تواند باعث سمی شدن بدن شود

هرچند خیار میوه‌ی سالمی است اما یک سری چیزهایی هم دارد که باعث می‌شود کمی مزه‌ی تلخی بدهد. این اجزای کوچک خیار حاوی تیترپنوئیدهای فوق‌العاده سمی است. بنابراین، برای ما مهم است که حتما مصرف خیار را در محدوده‌های لازم نگه داریم و در خوردن آن زیاده روی نکنیم.

بسیاری از ما تجربه‌ی خوردن خیارهایی را داشته‌ایم که بسیار تلخ مزه بوده‌اند و فقط دوست داشته ایم در آن لحظه آن را تف کنیم. این خیارها ماهیتی بسیار سمی دارند و بهتر است از خوردن آن‌ها تحت هر شرایطی اجتناب کنید. به همین تریتب، ما باید از نوشیدن آب خیاری که مزه‌ی تلخی دارد اجتناب کنیم چون چنین آب میوه‌ای بسیار مشکوک به داشتن آن ترکیب سمی است.

۲. می‌تواند باعث کمبود آب و عدم تعادل شود

خوردن بیش از حد خیار می‌تواند خطر کاهش مایعات را افزایش دهد و این ممکن است به بی‌تعادلی در بدن منجر شود. دلیل اصلی پشت کمبود مایعات بر اثر خوردن بیش از حد خیار به خاطر وجود cucurbitacin و روغن چرب در دانه‌های خیار است.

این ترکیب‌ها ماهیتی مدر و ملایم دارند، که یعنی خوردن بیش از حد خیار می‌تواند تکرر ادرار را باعث شود که نهایتا منجر به کمبود مایعات و الکترولیت در بدن منتج می‌گردد، باعث بی‌تعادلی و در موارد حاد می‌تواند به دهیدراسیون یا بی آبی بدن منجر شود.

۳. ویتامین‌ها و مواد معدنی

خود خیار منبع خوبی از ویتامین C است و پوست خیار سرشار از مواد معدنی مانند سیلیس، پتاسیم، و منیزیم و همچنین فیبرهای رژیمی است. تمام این ترکیب‌ها برای سلامتی ما بسیار مفید هستند اما تا وقتی که در حد و محدوده‌ی مناسب مصرف شوند چون مصرف بیش از حد این مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌تواند نیمه‌ی تاریک ماجرا را برملا کند و باعث عوارض جانبی مضری بشود.

ویتامین C بیش از اندازه هم می‌تواند رشد رادیکال‌های آزاد را افزایش دهد که ممکن است به سلول‌های بدن‌مان آسیب بزند، و تحت شرایط مشخصی و به همان شکل پتاسیم بیش از حد هم می‌تواند بر کلیه‌های ما اثر نفی بگذارد و فیبر زیادی می‌تواند باعث گاز روده، نفخ، و گرفتگی‌های شکمی بشود. طولی نمی‌کشد که در این باره اطلاعات بیشتری به دست می‌آوریم.

۴. عوارض جانبی ویتامین C بیش از حد

خیار یک منبع عالی ویتامین C به حساب می‌آید که آنتی اکسیدان است و در تقویت سیستم ایمنی بدن جهت مقابله با بیماری‌های مختلف نقش مهمی ایفا می‌کند. به خاطر آنتی اکسیدان بودن می‌تواند با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه کند، آن‌ها را تثبیت کند و از آسیب رساندنشان به سلول‌های بدنمان جلوگیری نماید.

اما تمام این فایده‌ها ویتامین C فقط وقتی نمایان می‌شوند که در محدوده‌ی توصیه شده مصرف می‌شود چراکه مصرف بیش از حد ویتامین C می‌تواند تاثیر مضری بر بدنمان بگذارد. بلعیدن ویتامین C به عنوان یک پرو-اکسیدان عمل می‌کند آن هم وقتی که به مقدار زیاد خورده می‌شود و می‌تواند باعث رشد و تکثیر رادیکال‌های آزاد بشود (به جای تثبیت‌شان) و این رادیکال‌های آزاد می‌توانند آزادانه درون بدن‌مان به حرکت در بیایند، و به سلول‌های بدن‌مان آسیب برسانند و خطر سرطان، آکنه، پیری زودرس و … را افزایش دهند.

۵. آب بیش از حد

خیار منبع بی‌نظیر از آب است. در واقع، تقریبا ۹۰ درصد از وزن خیار آب است و این آب باعث می‌شود ما احساس هیدراته بودن و تازگی بکنیم و همچنین پوست‌مان را تغذیه می‌کند.

با وجود این، مصرف بیش از حد خیار می‌تواند اثر مضری بر بدن‌مان داشته باشد چون آب بیش از حد خجم کلی خون را در بدن افزایش می‌دهد، و روی رگ‌ها و قلب فشار وارد می‌کند و می‌تواند باعث فرسودگی زیاد کلیه‌ها شود چون بار زیادی روی آن ها اعمال می‌کند.

۶. پوشش مومی مضر

خیار میوه‌ای ظریف و شکننده است یعنی می‌توان آن را به آسانی شکست. این اصلا خوشایند کشاورزان نیست و اکثر کشاورزان روی پوست خیارها موم می‌مالند آن هم موقعی که در حال رشد است یا در مرحله‌ی برداشت. این پوشش مومی از خیار در برابر حشرات محافظت می‌کند و همچنین خطر آسیب را هنگام حمل و نقل به حداقل می‌رساند. بخش بد این مرحله آن است که موم استفاده شده برای پوشش از ترکیب‌هایی مانند الکل اتیلیک، صابون، و شیر کازئین درست شده است (شیر کازئین می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک نسبت به شیر در افراد مشخصی بشود).

این ترکیب‌ها ابدا برای بدن سالم و بی‌خطر نیستند و حتی می‌توانند باعث واکنش‌های پوستی در بعضی افراد بشوند (موقعی که به صورت موضعی استفاده شوند). بنابراین، مهم است که حتما خیار را به صورت پوست کنده بخوریم، و در صورت امکان، سعی کنیم خیار ارگانیک مصرف کنیم.

۷. خطر بالای آفت کش‌ها

طبق گزارش گروه کاری محیط زیست، خیار در بین پنجاه میوه و سبزیجاتی که از نظر آفت کش‌ها بررسی شده‌اند مقام نهم را دارد. به عبارت دیگر، خیار به مقدار بسیار زیادی در معرض آفت کش‌ها قرار دارد و اکثر این آفت کش‌ها برای سلامتی‌مان بسیار بد هستند. چون خطر آفت‌کش‌ها با خیار ارتباط دارد، بهتر است خیارهایی مصرف کنیم که به صورت ارگانیک کشت و برداشت می‌شوند.

با وجود این، اگر پیدا کردن خیار ارگانیک برای‌تان دشوار است، بهترین کار آن است که خیار را تنها پس از شستشوی کامل با آب تازه و سپس پوست کندن مصرف کنید.

۸. طبق خبرها باعث عفونت ای. کولی (اشریشیا کلی) می‌شود. عوامل اصلی که می‌توانند به این عفونت‌ها توسط خیار منجر شوند عبارتند از دستکاری ناصحیح خیارها، استفاده از کود حیوانی و بعضی عوامل دیگر. به خاطر این عوامل، مهم است که حتما خیارها را فقط از منابع ارگانیک معروف و خوش نامی تهیه کنیم که از کود حیوانی دارای ترکیبات درست استفاده می‌کنند.

۹. می‌تواند باعث نفخ و گاز شکم بشود

دانه‌های خیار حاوی ترکیبی است به نام کیوکوربیتاسین. این عنصر ماهیتی سمی دارد و می‌تواند در افرادی باعث سوءهاضمه شود، به ویژه در کسانی که سیتسم گوارشی حساسی دارند. سوء هاضمه‌ی ناشی از این عنصر می‌تواند باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ و گاز معده شود که آن‌ها نیز به نوبه‌ی خود باعث خروج باد گلو و باد معده می‌شوند.

بعضی از سبزیجات دیگر نیز هستند که می‌توانند باعث تجمع گاز در دستگاه گوارشی بعضی افراد بشوند مانند کلم، پیاز، بروکلی، تربچه، گل کلم و … و اگر به خاطر خوردن این سبزیجات دچار گاز بشوید احتمال تجربه‌ی نفخ و گاز معده در شما بر اثر خوردن خیار نیز بیشتر خواهد بود. به خاطر این عوارض جانبی خیار، بهتر است خیار را در حد اعتدال مصرف کنید یا گونه‌هایی از آن را مصرف کنید که باعث نفخ و باد گلو نمی‌شوند.

۱۰. برای سیستم کلیوی ضرر دارد

خیار منبع خوب پتاسیم است که برای سلامتی‌مان بسیار مفید است چون به کنترل فشار خون کمک می‌کند، برای قلب خوب است، از اختلالات کلیوی پیشگیری می‌کند و برای سیستم عصبی‌مان بسیار مفید است. با وجود این، مصرف بیش از حد خیار می‌تواند مرگبار نیز باشد چون پتاسیم بیش از حد برای سلامتی‌مان ضرر دارد چراکه باعث ناراحتی‌ می‌شود با نام هایپرکالمی (قند خون).

این ناراحتی می‌تواند در درجه‌ی اول به نفخ و گرفتگی‌های شکمی، گاز روده و … منجر شود و بعد در گذر زمان بدتر شود و شروع به اختلال در عملکرد کلیه‌ها بکند و سیستم کلیوی‌مان را نابود کند.

۱۱. می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک در بعضی افراد بشود

بر اساس نظر آکادمی آلرژی آسم و ایمونولوژی آمریکا، بعضی افراد نسبت به خوراکی‌های خاصی مانند گرده‌ی گل، طالبی، چای بابونه، موز، تخمه آفتاب گردان و … آلرژی دارند. آن‌هایی که به این خوراکی‌ها آلرژی دارند بیشتر محتمل است نسبت به خیار هم حساسیت داشته باشند که به خاطر پدیده‌ای به نام «واکنش متقابل» است.

کسانی که این واکنش‌های آلرژیک را تجربه می‌کنند باید از خوردن خیار به صورت خام اجتناب کنند و آن را با سبزی سالم دیگری مانند کدوی خام جایگزین کنند.

۱۲. اگر مشکلات تنفسی داشته باشیم برای مصرف مناسب نیست

اگر از سینوزیت یا هر بیماری تنفسی مزمن دیگری رنج می‌برید باید از خوردن خیار اجتناب کنید. این به خاطر آن است که خیار حاوی اثرات خنک کنندگی است و این اثر خنک کنندگی خیار می‌تواند ناراحتی‌های ناشی از مشکلات تنفسی را بدتر کند و خطرناک شود.

۱۳. خوردن خیار در دوران بارداری

در کل خیار خوراکی بی خطری است و می‌توان در دوران بارداری آن را مصرف کرد اما فقط وقتی که به حد اعتدال مصرف شود و طبق توصیه و نظر پزشکان مصرف بیش از حد خیار می‌تواند باعث ادرار کردن زیاد شود که باعث می‌شود زن باردار در اکثر اوقات احساس تحریک شدگی و ناراحتی کند.

خیار منبع خوبی از فیبر است که برای سیستم بدن ما مفید است اما مصرف بیش از حد فیبر می‌تواند باعث مشکلات گوارشی مانند درد شکمی، نفخ، گاز روده، اشکال در جذب مواد مغذی و … شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی