10 مزیت قصه گویی برای کودکان


10 مزیت قصه گویی برای کودکان

فعالیت های کودکانه زیادی هستند که تنها جنبه سرگرمی ندارند. اگر والدین از مزایا و منافعی که این فعالیت های به ظاهر ساده و سطحی دارند، مطلع باشند، متعجب خواهند شد. شاید مزایای ساخت کاردستی و کشیدن نقاشی کودکانه و نقش آن ها در تقویت قوه تخیل و مهارت های حرکتی کودک برای همگان آشکار باشد، اما مطمئنا نمی دانید هرشب خواندن داستان کودکانه برای فرزندانتان...

به گزارش ایسنا بنابر اعلام وولک، قصه خوانی سنتی است که در همه فرهنگ ها و در طول اعصار وجود داشته است. داستان‌های قهرمانان حماسی و داستان‌های خانوادگی در مورد خاطرات و اتفاقات جالب کودکی اعضای خانواده، نشان می دهد که داستان‌سرایی از بسیاری جهات زندگی ما را غنی می‌کند. در ادامه فهرستی از ده مزیت قصه گویی برای کودکان را برای شما آماده کرده ایم:

آشنایی با فضایل زندگی با داستان کودکانه پیام دار

کودکان در سراسر جهان عاشق گوش دادن به داستان هستند. آنها می خواهند در مورد شخصیت های مورد علاقه خود بیشتر بدانند و اغلب سعی می کنند از آنها تقلید کنند. شخصیت‌های داستانی می‌توانند الگویی برای آموزش ویژگی‌هایی رفتاری باشند که مایلید فرزندتان از آنها بهره ببرد. با گفتن داستان کودکانه پیام دار وولک به فرزندتان، می‌توانید ویژگی‌هایی مانند مهربانی، شجاعت و صداقت را از سنین پایین در وجود او نهادینه کنید.

آشنایی با سنت و فرهنگ

گفتن داستان‌هایی از دوران کودکی و فعالیت‌ها و جشن‌های مختلف برای فرزندانتان باعث می‌شود که آن ها با آداب و سنت های رایج در خانواده‌ بیشتر آشنا شوند. به اشتراک گذاشتن داستان هایی در مورد اعضای خانواده به آنها کمک می کند تا در مورد اصل و نسب خود بیاموزند.

10 مزیت قصه گویی برای کودکان

تقویت مهارت های کلامی

خواندن داستان برای کودکان به آنها کمک می کند تا با کلمات و عبارات جدید آشنا شوند. خواندن داستان کودکانه یک راه عالی برای آموزش تلفظ صحیح کلمات نیز است.

بهبود مهارت های شنوایی

اغلب کودکان نمی توانند برای مدت زیادی روی یک موضوع تمرکز کنند. اغلب ترجیح می دهند به جای شنونده بودن، گوینده باشند! قصه‌گویی برای بچه‌ها نه تنها توجه آنها را جلب می کند، بلکه آنها را مشتاق گوش دادن و درک کردن نیز می کند.

خلاقیت و قدرت تخیل را تشویق می کند

گوش دادن به داستان کودکانه باعث تحریک قوه تخیل و خلاقیت کودک می شود، چطور؟

کودک سعی می کند شخصیت ها، مکان ها و طرح داستان را که نمی تواند در تلویزیون یا نمایشگر ببیند، تصور کند.

ابزاری عالی برای تقویت حافظه

با استفاده از ایده‌های هوشمند و خاص، می‌توانید از قصه‌گویی برای افزایش حافظه فرزندتان استفاده کنید. چند روز پس از خواندن یک داستان کودکانه و ساده از فرزند خود بخواهید آن را برای شما بازگو کند. این یک راه سرگرم کننده برای افزایش حافظه و تشویق تمرکز است.

وسعت بخشیدن به دیدگاه کودک

کودکان همانند بزرگسالان در معرض فرهنگ های کشورهای دیگر قرار نمی گیرند. شما می توانید با قصه گویی، کودک خود را با مکان ها و فرهنگ های مختلف در سراسر جهان آشنا کنید. سعی کنید داستان‌هایی از کشورها و فرهنگ‌های مختلف در روال قصه گویی خود بگنجانید تا به فرزندتان درک وسیع‌تری از جهان پیدا کند.

10 مزیت قصه گویی برای کودکان

آموزش مدرسه ای راحت تر با قصه های کودکانه آموزنده

قصه گویی برای کودکان پله ای برای یادگیری تحصیلی است. بسیاری از کودکان مسائل تحصیلی را بدون اینکه به خوبی درک کنند، تنها یاد می گیرند. قصه گویی به عنوان یک فعالیت منظم می تواند به کودکان کمک کند از آنچه می خوانند لذت ببرند و بهتر بفهمند. این به آنها کمک می کند تا دروس خود را بهتر یاد بگیرند. به عنوان مثال، یک درس تاریخ کسل کننده می تواند به یک داستان تاریخی جالب تبدیل شود و می تواند به درک بهتر آنها کمک کند و حس کنجکاوی را تقویت کند.

بهبود روابط اجتماعی

گاهی حتی کنجکاوترین کودکان هم در پرسیدن سوالات خود مردد می شوند. قصه گویی به کودکان هنر " پرسیدن" را به خوبی آموزش می دهد. همچنین داشتن اعتماد به نفس برای برقراری ارتباط و شروع مکالمه با دیگران را به آنها یاد می دهد. خواندن و گوش دادن منظم می تواند مهارت سخنرانی آنها را تقویت کند.

کمک به کودک برای رویارویی با موقعیت های دشوار

هر شخصی در موقعیت های دشوار دچار سردرگمی می شود، کودکان بیشتر.

داستان‌هایی درباره شخصیت‌های مختلف و نحوه مواجه آنها با موقعیت‌های دشوار، می‌تواند به کودکان در درک بهتر این مفهوم کمک کند. سعی کنید داستان هایی تعریف کنید که به کودکان بیاموزند که درد و رنج به همان اندازه شادی و اوقات خوش، بخشی از زندگی هستند. داستان های درست می تواند به فرزند شما کمک کند تا برای رویارویی با زندگی و موقعیت های چالش برانگیز آماده شود.

در حالت عادی اکثر کودکان قصه گوهای بالفطره هستند. در حین بازی از تخیل خود استفاده می کنند و داستان خود را می سازند. با فرو رفتن در قالب شخصیت های داستان ها همانند آنها با محیط اطراف تعامل می کنند. تمامی این کارها باعث رشد و بهبود مهارت های موردنیاز کودک در زندگی می شود. سایت وولک علاوه بر داشتن بخش های متنوع برای آموزش انواع نقاشی کودکانه و کاردستی، دارای بخش داستان کودکانه و آموزنده است که شما می توانید از آنها به نحو احسن بهره ببرید.

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم