100 هکتار از اراضی کشاورزی زیرپوشش سامانه گرمسیری در قصرشیرین تامین آب شد


100 هکتار از اراضی کشاورزی زیرپوشش سامانه گرمسیری در قصرشیرین تامین آب شد

قصرشیرین- ایرنا- معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری قصرشیرین از تخصیص آب 100 هکتار از اراضی زیر کشت گندم و سیب زمینی زیرپوشش سامانه گرمسیری این شهرستان خبرداد و گفت: مشاور و ناظر پروژه جهت آبیاری اراضی کشت شده در خصوص تامین آب موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «حجت خدرویسی» عصر دوشنبه در کارگروه آب و خاک کشاورزی قصرشیرین، افزود: این ۱۰۰ هکتار در انتهای فاز اول سامانه گرمسیری قرار دارد که این جلسه در راستای رفع مشکل حق آبه بین تعاونی، پیمانکار، مشاور و شرکت تعاونی این طرح تشکیل شد و باید به منظور جلوگیری از ضرر و زیان وارده به کشاورزان امور آب پای کار بیاید.

وی اظهار داشت: این اراضی زیرپوشش سامانه گرمسیری در فاز اول در مجموع ۴۰۰ هکتار است که در صورت راه اندازی ایستگاه‌ها و تامین آب از سوی آب نیرو و تامین اعتبار آن این اراضی وارد مدار تولید می شود.

رییس جهاد کشاورزی قصرشیرین نیز در این جلسه گفت: این اراضی شامل "جگرلوی جنوبی" از جمله روستاهای «سید حاتم» و «صید احمد» می شود که تاکنون ۱۰۰ هکتار آن مورد بهره برداری قرار گرفته و زیر کشت سیب زمینی و گندم است و در صورت تخصیص اعتبار ۳۰۰ هکتار بعدی نیز زیر کشت می رود.

«مراد محمودیان فر» افزود: در مجموع در شهرستان قصرشیرین ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قرار است زیرپوشش سامانه گرمسیری قرار گیرد که در ۱۰۰ هکتار شبکه های مویرگی و سامانه توسط جهاد کشاورزی کامل اجرا شده و مابقی نیز جزو اراضی منابع ملی هستند که با واگذاری به بخش خصوصی و اجرای شبکه های آبیاری و راه اندازی ایستگاه‌ها و تزریق آب این اراضی نیز وارد مدار تولید می شود.

وی گفت: ۹ هزار هکتار در دشت گندمان و خان لیلی واقع است.

اختصاص ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب به استان های کرمانشاه و ایلام

سد هواسان از نوع خاکی با هسته رسی است که حدود ۵۱ متر ارتفاع دارد و ظرفیت مخزن آن ۱۸۸ میلیون متر مکعب است که برای ساخت این سد که در دل سامانه گرمسیری واقع شده و عملیات اجرایی آن هشتم اردبیهشت ۹۷ آغاز شد به هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

هم اکنون قصرشیرین ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و محصولات باغی این شهرستان در کشور نمونه است که بخش زیادی از آن نیز قابلیت صادرات دارد.

محصولات تولیدی لیموشیرین، خرما و انگور قصرشیرین به عنوان نوبرانه در کشور سرآمد است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه مرزی، درآمد بسیار خوبی را نیز برای باغداران به همراه دارد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو