سومین انبار نخود در بورس‌کالا پذیرش شد


پس از پذیرش دو انبار نخود در بورس‌کالا و آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی در دسته حبوبات، سومین انبار نخود هم پذیرش شد. به گزارش کالاخبر، در اطلاعیه جدید مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس‌کالا خطاب به فعالان بازار گواهی سپرده کالایی آمده است: از 22اسفندماه، انبار خلیفه فعال شد و با نماد نخود متوسط 0102خلیفه (نخود0102پ03) آماده پذیرش محصول نخود متوسط...

زمان گشایش نماد معاملاتی مربوط به این انبار روز سه‌شنبه ۲۴اسفند ذکر شد.براساس اطلاعیه اعلام‌شده، محصول تحویلی باید تولید سال ۱۴۰۰ باشد. انبار محصول تولیدی سال‌های قبل را پذیرش نخواهد کرد و حداقل مقدار کالای قابل تحویل به انبار ۵۰۰کیلوگرم است.مقدار هر گواهی سپرده کالایی یک‌کیلوگرم است و برای تحویل گرفتن کالا از انبار لازم است حداقل ۵۰۰کیلوگرم گواهی سپرده کالایی از سوی مالک ارائه شود و در صورت مالکیت کمتر از این مقدار لازم است گواهی سپرده تا وزن مذکور توسط فرد متقاضی تحویل، در بازار معاملات گواهی سپرده نخود در بورس‌کالا خریداری شود.حداکثر زمان نگهداری کالا تا تاریخ ۳۱اردیبهشت ۱۴۰۱ و تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده کالایی و آخرین روز معاملاتی نماد ایجادشده، ۲۱اردیبهشت سال آینده است و پس از آن، معاملات نماد برای فرآیند تحویل و تسویه‌حساب با انبار متوقف می‌شود. انبار خلیفه در استان کرمانشاه (کیلومتر۱۵ جاده سراب نیلوفر) است.نخستین انبار نخود پذیرش‌شده در بورس‌کالای ایران انبار شیری (استان کرمانشاه) بود که از ۲۹آذر فعال شد و زمان گشایش نماد معاملاتی آن ۵دی بود. ظرفیت این انبار ۲۰تن اعلام شد. دومین انبار نیز انبار اتحادیه کامیاران (استان کردستان) بود که از ۱۷اسفند فعال شد و زمان گشایش نماد معاملاتی آن از یکشنبه ۲۲اسفند بود.از ابتدای راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده نخود ۶‌هزار و ۸۴گواهی از سوی معامله‌گران به ارزش ۹/ ۲۰۷میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

امکان راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی در سایر محصولات کشاورزی

رئیس اداره انبارهای بورس‌کالای ایران در خصوص مزایای راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده نخود گفت: با انجام معاملات گواهی سپرده کالایی، بخشی از مشکلات بخش کشاورزی رفع می‌شود و مزایایی از قبیل قیمت‌گذاری مناسب، ایجاد مرجع کشف قیمت معتبر، استفاده از بازار فروش سازمان‌یافته، دریافت پول در سریع‌ترین زمان ممکن، رعایت استاندارد تولید و حمایت از تولیدکنندگان نصیب کشاورزان می‌شود.به گفته وحید صادقی‌نژاد، گواهی سپرده کالایی مزایایی مانند تامین مالی، امنیت مالی در انجام معاملات، تسویه و نگهداری محصول با همان مشخصات تحویلی به انبار بدون هیچ ریسک و نگرانی از کم شدن وزنی محصول یا کیفیت آن و دریافت پول در سریع‌ترین زمان ممکن را دارد.وی تاکید کرد: با امکان‌سنجی صورت‌گرفته و بررسی تمامی جوانب، معاملات گواهی سپرده کالایی روی کالاهای کشاورزی ذرت دامی، جو، زعفران، پسته، زیره، کشمش، رطب مضافتی، برنج و نخود راه‌اندازی شد و در صورت درخواست فعالان بازار و نهادهای مرتبط با سایر محصولات کشاورزی، امکان راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی روی سایر محصولات کشاورزی وجود دارد.

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس
این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند
کپی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس