از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک


از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک

گاهی اوقات انتظار برای تبدیل یک خودروی کانسپت به نمونه‌ای تولیدی و قابل خریداری می‌تواند چندین سال طول بکشد اما این زمان برای فولکس‌واگن میکروباس به دو دهه رسید. دوتا از هیجان‌انگیزترین خودروهای کانسپتی که در سال 2001 رونمایی شدند، فولکس‌واگن میکروباس و نیسان اسکای‌لاین GT-R بودند. شش سال طول کشید تا نیسان این کانسپت … The post از میکروباس تا...

گاهی اوقات انتظار برای تبدیل یک خودروی کانسپت به نمونه‌ای تولیدی و قابل خریداری می‌تواند چندین سال طول بکشد اما این زمان برای فولکس‌واگن میکروباس به دو دهه رسید. دوتا از هیجان‌انگیزترین خودروهای کانسپتی که در سال ۲۰۰۱ رونمایی شدند، فولکس‌واگن میکروباس و نیسان اسکای‌لاین GT-R بودند. شش سال طول کشید تا نیسان این کانسپت را به GT-R تولیدی R35 در سال ۲۰۰۷ تبدیل کند اما برای کانسپت فولکس‌واگن این زمان بسیار طولانی‌تر شد و حالا ۲۱ سال پس از رونمایی ون کانسپت میکروباس، این شرکت آلمانی سرانجام از نسخهٔ تولیدی آن پرده‌برداری کرده است.

از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک

اما هرچند از زمان معرفی این کانسپت بیش از دو دهه می‌گذرد و حتی شاید بسیاری از شما در زمان نمایش کانسپت میکروباس هنوز به دنیا نیامده بودید، این ون هنوز هم به‌طور باورنکردنی تازه به نظر می‌رسد درست مثل آئودی A2 و TT آن زمان که همین شرایط را دارند. این نشان می‌دهد که تیم‌های طراحی گروه فولکس‌واگن در آغاز قرن بیست و یکم واقعاً شاهکار خلق می‌کردند. از چراغ‌های زنون، پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر ۲۳۱ اسب بخاری و رادیوپخش قدیمی میکروباس که این روزها منسوخ شده‌اند که بگذریم، این کانسپت با طراحی ساده، دستگیره‌های در مخفی، چراغ‌های باریک افقی عقب و نمایشگر لمسی اطلاعاتی-سرگرمی واقعاً پیشرفته و مدرن به نظر می‌رسید.

از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک

به همین دلیل، اگر تاکنون این ون کانسپت را ندیده باشید و امروز کسی عکس آن را به شما نشان دهد و بگوید این یک خودروی تولیدی مدل ۲۰۲۲ است، به‌احتمال‌زیاد باور خواهید کرد. حتی ممکن است طراحی میکروباس را بهتر از آی‌دی باز بدانید زیرا طراحی این ون الکتریکی جدید جدی‌تر بوده و کمتر به گذشته و نوستالژی اشاره دارد؛ بنابراین، عجیب نیست که وقتی فولکس‌واگن در ژوئن ۲۰۰۲ اعلام کرد نسخهٔ تولیدی میکروباس را بر اساس ون ترنسپورتر T5 خواهد ساخت و تا قبل از اواسط دهه راهی نمایندگی‌های فروش خواهد کرد، سروصدای زیادی به پا شد؛ اما همان‌طور که همه میدانیم، این اتفاق رخ نداد زیرا فولکس‌واگن این پروژه را لغو کرد و به اروپایی‌ها گفت به همان ترنسپورتر T5 اکتفا کنند. این شرکت برای آمریکایی‌ها هم مینی‌ون خسته‌کننده‌ای بنام روتان را ارائه کرد که در اصل نسخهٔ ری‌بج شدهٔ دوج گرند کاروان بود.

از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک

Bulli کانسپت سال ۲۰۱۱

بااین‌حال، در پشت‌صحنه، فولکس‌واگن به‌طور کامل ایدهٔ ساخت یک ون جدید با طراحی کلاسیک را کنار نگذاشته بود و در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۱، کانسپتی بنام بولی را رونمایی کرد. نام این کانسپت جدید از ون اولیهٔ تایپ ۲ گرفته شده بود که فولکس‌واگن مجبور شد برای جلوگیری از اشتباه گرفته شدن آن با یک تراکتور آلمانی، این نام را تغییر دهد. بولی با ۳,۹۶۰ میلی‌متر طول از میکروباس ۵ متری کوچک‌تر بود و تعداد صندلی‌های آن‌هم از هفت به پنج کاهش یافته بود اما در عوض ایده‌های بزرگ‌تری داشت. ایده‌هایی در مورد آیندهٔ الکتریکی. فولکس‌واگن قصد داشت میکروباس را با یک پیشرانهٔ V6 بنزینی به بازار عرضه کند اما یک دهه بعد اعلامیهٔ فوت پیشرانه‌های درون‌سوز روی دیوارها چسبانده شده بود هرچند که خیلی از ما هنوز آن را ندیده بودیم. به همین دلیل، بولی به یک موتور الکتریکی کوچک ۱۱۵ اسب بخاری مجهز شده بود که انرژی موردنیاز خود را از یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۴۰ کیلووات ساعتی می‌گرفت.

از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک

از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک
از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک

Budd-e کانسپت سال ۲۰۱۶

پنج سال بعد، هنوز هم هیچ نشانه‌ای از ون کلاسیک تولیدی فولکس‌واگن دیده نمی‌شد اما این شرکت با معرفی یک ون کانسپت پنج‌نفرهٔ الکتریکی دیگر بنام Budd-e در نمایشگاه CES سال ۲۰۱۶ در لاس‌وگاس نشان داد که هنوز به این ایده فکر می‌کند. این کانسپت هم مثل پیشینیان خود طراحی رترویی داشت اما حالا یک موتور الکتریکی دوم به آن اضافه شده بود که قدرت کلی ۳۰۶ اسب بخاری و سامانهٔ چهارچرخ محرک را فراهم کرده بود. برد این ون کانسپت هم حدود ۳۷۵ کیلومتر اعلام شده بود.

از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک

از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک
از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک

ID.Buzz کانسپت سال ۲۰۱۷

یک سال بعد، ون مدرن اما نوستالژیک فولکس‌واگن دوباره بازگشت و صندلی‌های ردیف سوم را هم بازگرداند. آی‌دی باز با ترکیبی از ویژگی‌های ظاهری که آشکارا از ون اولیهٔ تایپ ۲ دههٔ ۵۰ و ۶۰ میلادی الهام گرفته بود به‌علاوهٔ چراغ‌های LED و سه خط افقی در ستون C که چهار خط افقی در کانسپت میکروباس سال ۲۰۰۱ را یادآوری می‌کرد، همگان را شگفت‌زده کرد. استایل بیرونی این خودرو بسیار شبیه چیزی است که در آی‌دی باز تولیدی دیده‌ایم اما ازآنجایی‌که این یک کانسپت بود، در داخل با نمایشگر لمسی بزرگ عمودی و غربیلک فرمان چندمنظورهٔ مربعی که می‌توانست هنگام رانندگی خودکار در داشبورد جمع شود، بسیار جسورانه‌تر به نظر می‌رسید. فولکس‌واگن برد آی‌دی باز کانسپت را ۴۳۵ کیلومتر و قدرت آن را ۳۷۴ اسب بخار اعلام کرده بود که توسط دو موتور الکتریکی تولید می‌شد و خودرو را ظرف ۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک

از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک
از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک

ID.Buzz تولیدی سال ۲۰۲۲

سرانجام فولکس‌واگن ۲۱ سال پس از اینکه ما را با کانسپت میکروباس هیجان‌زده کرد، نسخهٔ تولیدی این ون نوستالژیک را معرفی کرده است. این خودرو در مقایسهٔ با نسخهٔ کانسپت سال ۲۰۱۷ خود، برخی از ویژگی‌های آینده‌نگر و جذاب داخلی مثل صندلی‌های چرخان را از دست داده است. همچنین بجای ۳۷۴ اسب بخار قدرت نسخهٔ کانسپت، خریداران باید به یک موتور الکتریکی با ۲۰۱ اسب بخار قدرت بسنده کنند هرچند که گفته شده بعداً نسخه‌های قوی‌تر آن‌هم ارائه خواهد شد.

از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک

از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک
از میکروباس تا آی‌دی باز، نگاهی به دو دهه تلاش فولکس‌واگن برای احیای ون کلاسیک

خب به نظر شما طراحی آی‌دی باز تولیدی از میکروباس سال ۲۰۰۱ بهتر است یا بدتر؟ آیا این ون الکتریکی ارزش دو دهه انتظار را داشته است یا بهتر بود همان میکروباس تولید می‌شد؟

برچسب ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شگفتانه جذاب برای روزبه چشمی