مخالفت شورای نگهبان با مصوبه خرید خدمت سربازی/ برخی قسمت‌های بودجه قابل اجرا نیست


مخالفت شورای نگهبان با مصوبه خرید خدمت سربازی/ برخی قسمت‌های بودجه قابل اجرا نیست

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما پنجشنبه هفته گذشته بودجه را دریافت کردیم و این بررسی‌ها شب گذشته به پایان رسید. رسیدگی به قانونی به این اهمیت با این زمانبندی قابل قبول نیست و این رویه باید اصلاح شود چراکه مدت زمان بررسی بودجه ١٠ روز است و می‌تواند 10 روز دیگر تمدید شود اما ما تنها آن را در 5 روز بررسی کردیم.

به گزارش اقتصادنیوز، هادی طحان‌نظیف در آخرین نشست خبری سال ١۴٠٠ در خصوص لایحه بودجه ١۴٠١ ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و به ویژه میلاد حضرت ولی‌عصر(عج)، پس ارائه گزارش عملکرد شورای نگهبان در سال ١۴٠٠ و مصوبات این شورا در هفته گذشته، در خصوص بررسی لایحه بودجه گفت: بودجه کل کشور اساسا نقشه راه کشور در سال آینده است لذا بسیار به دلیل انضباط مالی و فنی از اهمیت برخوردار است.

وی افزود: ما پنجشنبه هفته گذشته بودجه را دریافت کردیم و این بررسی‌ها شب گذشته به پایان رسید. رسیدگی به قانونی به این اهمیت با این زمانبندی قابل قبول نیست و این رویه باید اصلاح شود چراکه مدت زمان بررسی بودجه ١٠ روز است و می‌تواند ۱۰ روز دیگر تمدید شود اما ما تنها آن را در ۵ روز بررسی کردیم. همچنین سقف کلی منابع و مصارف باید ذکر شود که انجام نشده و مغایر قانون اساسی است و در بودجه امسال و سال‌‌های دیگر وجود داشته است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایلنا بخوانید؛

* نکته دیگر اینکه باید نحوه دقیق هزینه‌کرد در بودجه مشخص باشد. این‌ها کلیات مهمی است که البته باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین در جزئیات برخی موضوعات به دقت اعلام نشده بود یا برخی ابهامات جنبه اصلاح عبارتی و ویرایشی داشت که نیاز به اصلاح دارد. برخی اعداد و حروف متفاوت از هم بودند. برخی کلمات نیاز به توضیح داشتند. ایراد اصل ١۵ هم طبق روال رعایت نشده بود و استفاده از واژگان فارسی مدنظر قرار نگرفته بود و نظر شورای نگهبان امروز به مجلس ارسال می‌شود.

* در تبصره ١ واگذاری سهام به جای فروش سهام از نظر شورا مغایر اصل ۴۴ بود.

*: برای ما مهم است همه منابع و مصارف در بودجه کل ذکر شود. این موارد متعدد بود که ابهام و مغایرت را به مجلس اعلام کرده‌ایم. اینکه این سقف کلی افزایش پیدا کرده باشد یا نه بحثی میان مجلس و دولت است. اگر سقف کلی تغییر نکند، شورای نگهبان بحثی ندارد. در خصوص واقعی بودن بحث کارشناسی است که احتیاط‌های کارشناسی را می‌پذیریم.

*: تصمیم‌گیری در خصوص نظام وظیفه فرآیند دارد و اگر نظر ستاد کل نیروهای مسلح اخذ نشود و به شورای نگهبان ارسال شود مطلوب نیست و در شورای نگهبان هم به دلیل اینکه ترتیبات قانونی رعایت نشد، با ایراد مواجه شد.

*: مخاطب جهاد تبیین مردم و مسئولان هستند و ما هم در شورای نگهبان از این امر مستثنی نیستیم. سعی کرده‌ایم نشست‌های خبری را برگزار کنیم و در دانشگاه‌ها هم حضور پیدا کرده و نظرات خود را اعلام می‌کنیم.

*: در جریان این مسأله نبودم و طبیعتاً هر زمان به شورا ارسال شود ما ظرف ١٠ روز اظهارنظر خواهید کرد.

*: ما چه در حوزه انتخابات و چه مصوبات همه تلاش خود را به کار می‌گیریم که به هرآنچه قانون به عهده ما گذاشته عمل کنیم اما قضاوت به عهده اصحاب رسانه است. در نشست‌های قبلی عرض کردم که ما هم در حوزه انتخابات سخنانی داریم.

*: نسبت به اصلاح ساختار بودجه همه به ضرورت این موضوع پی برده‌ایم و پیش‌تر مقام معظم رهبری هم به این مسائل پرداخته‌اند. نظام بودجه‌ریزی قطعا نیاز به اصلاح دارد و ۵۰ سال از این قانون می‌گذرد و اقتضائات امروز نیازمند قانون جدیدی است و من در مقدمه به برخی از این ایرادات پرداختم.

*: اصلاح ساختار بودجه ابعاد گوناگونی دارد که من مصادیق آن را بیان کردم. بودجه ما امروز فربه و برخی قسمت‌ها قابل اجرا نیست. ما اعلام آمادگی می‌کنیم که مباحث خود را با مجلس در میان بگذاریم و می‌توانیم مشورت‌دهنده باشیم.

*: الان واقعیت این است که آمار نداریم اما معمولا همین الحاقی‌ها مورد ایراد است چراکه سقف را رعایت نمی‌کنند.

*: ما ادله دستگاه‌ها را بررسی کرده‌ایم و مجلس معتقد است که به هشدار رهبر انقلاب توجه کرده و معتقد است سقف تسهیلات تکلیفی را رعایت کرده است و ما هم نظر خودمان را اعلام کرده‌ایم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها