رفع بوی نامطبوع ورودی شرق شیراز با نظارت بر تانکرهای سیار فاضلاب


رفع بوی نامطبوع ورودی شرق شیراز با نظارت بر تانکرهای سیار فاضلاب

شیراز - ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس از وضعیت نابسامان جمع آوری فاضلاب های خارج از شبکه در اطراف شیراز انتقاد کرد و اظهار داشت: برخی تانکرهای سیار حمل فاضلاب در این مناطق تقریبا همیشه هر جا بتوانند فاضلاب خود را تخلیه می کنند، انتظار است دستگاههای مسوول بر این موارد نظارت کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حمید ظهرابی روز سه شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران ادامه این روند را موجب ایجاد بوی مشمئز کننده و زننده در ورودی شرق شیراز دانست و گفت: این تانکرها و وجود فاضلاب های سرگردان که منشاء آن تا حدودی شناخته شده است موجب ایجاد بوی نامطبوع و مشمئز کننده در فرودگاه شیراز و ورودی شرق این شهر شده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد : بوی نامطلوب فاضلاب در شرق شیراز، زیبنده این شهر فرهنگی و گردشگری نیست و ضروری است دستگاه های اجرایی مسئول و ذی ربط برای حل این معضل تدبیر و اهتمام لازم داشته باشند.هر چند نسبت به سالهای گذشته این موضوع قدری بهتر شده است اما همچنان شاهد بروز آن به ویژه در فصل گرما و تابستان هستیم.
ظهرابی با اشاره به اینکه این بوی نامطلوب که در حاشیه روستای سلطان آباد و شرق شیراز به ویژه در فصل تابستان به مشام می رسد ناشی از فاضلاب روباز شیراز است گفت: نهادهای مسئول در حوزه جمع آوری فاضلاب و مدیریت شهری باید بکوشند تا این مشکل برطرف شود.
وی گفت: افرادی که به عنوان گردشگر به شیراز سفر می کنند از این بوی بد آزرده می شوند و در حال حاضر وجود این معضل در شان گردشگران و شهر گردشگری شیراز نیست و همه دستگاه های مسئول موظفند ساماندهی این موضوع را دنبال کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ، شهرک صنعتی شیراز را مسوول بخشی از رها سازی فاضلاب در این منطقه دانست و گفت: متاسفانه واحد های تولیدی این شهرک ، فاضلاب خام وارد رودخانه و مسیر می کنند و این اصلا پسندیده نیست ، ازی سویی تانکرهای حمل فاضلاب ساماندهی نشده است ، این تانکرها لجن فاضلاب بر می دارند و هر جا شد تخلیه می کنند ، بر اساس برنامه قبلی این تانکرها باید به ردیاب مجهز باشند که این طرح اجرا نشده است.
ظهرابی با اشاره به اینکه محل تخلیه اینها تصفیه خانه شماره ۲ شیراز است گفت: متاسفانه در این زمینه کوتاهی شده است، همچنین روان آبهای سطحی که وارد رودخانه خشک شیراز و رودخانه سلطان آباد می شود منشاء بوی نامطبوع است ، این رودخانه ها ورودی زیادی از پساب و فاضلاب دارند و در مسیر عبور آن ها جوی آب با ته مانده فاضلاب ها به ان وصل می شود و تخلیه می شوند و در نهایت خروجی رودخانه سلطان آباد بسیار آلوده و چند ترکیبی است و انتظار داریم که تعهد شهرداری شیراز برای ساماندهی این روان آب ها انجام شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس خاطر نشان کرد : شهرداری شیراز باید تجهیزات به روز برای ساماندهی تانکرها و روان آب ها شناسایی کند و منشاء اینها را پیدا کند تا قطع شود ، آبهای روان سطحی که وارد رودخانه خشک شیراز می شود و به چشم دیده می شود باید بسته شود ، لوله های عظیمی در نزدیکی ترمینال کاراندیش شیراز به رودخانه خشک می آید و تخلیه می شود که منشاء فاضلاب است و در نهایت بوی مشمئز کننده فاضلاب را به اطراف فرودگاه شیراز می کشاند.

رفع بوی نامطبوع ورودی شرق شیراز با نظارت بر تانکرهای سیار فاضلاب

روستاهایی که از بوی بد به ستوه آمده اند
برخی از روستاهای شرق و جنوب شرق شیراز نیز از بوی بد فاضلاب به ستوه آمده اند ، راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز نیز نتوانست پایانی بر زندگی پر رنج این دست از شهروندان در این مناطق باشد ،منطقه کوشکک از جمله مناطقی است که در سال‌های اخیر به دلیل پیگیری‌های خود ساکنان و گروه‌های جهادی و دانشجویی مورد توجه مسؤولان شهری قرار گرفت و ضمن الحاق به شیراز بخشی از محرومیت‌هایش نیز برطرف شد اما همچنان با مسائل ریز و درشتی از جمله سرگردانی فاضلاب و بوی مشمئز کننده دست‌وپنجه نرم می‌کند.
به دلیل نبود شبکه فاضلاب خانگی، اهالی این منطقه به ناچار فاضلاب حمام و آشپزخانه و حتی سرویس بهداشتی را در کوچه و جوی‌ها رها می‌کنند.علاوه بر رهاسازی فاضلاب خانگی، آب در چاله‌های کوچک و بزرگ اطراف خانه‌ها جمع می‌شود و بوی آن مشام را می آزارد.
همچنین روستای سلطان آباد شیراز نیز از بوی بد فاضلاب در امان نیست ، این بوی نامطلوب که در حاشیه روستای سلطان آباد و شرق شیراز به ویژه در فصل تابستان به مشام می رسد ناشی از فاضلاب روزباز شیراز است و نهادهای مسئول بارها حل مشکل را به راه اندازی تصفیه خانه شماره ۲ شیراز موکول کرده اند .
همچنین مسافرانی که از شهرهای لارستان، فیروز آباد، فسا، جهرم، نی ریز و استهبان در استان فارس و همچنین مسافران استان های هرمزگان، کرمان و سایر استان های جنوبی و شرقی که از ورودی شرق شیراز به این کلان شهر فرهنگی وارد می شوند حد فاصل پلیس راه فسا تا انتهای میدان گلسرخ باید نفس خود را حبس نمایند، تا بوی مشمئز کننده فاضلاب رودخانه سلطان آباد را رد کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه