سقوط قیمت وام مسکن / بهای وام مسکن به قیمت آذر ماه برگشت


سقوط قیمت وام مسکن / بهای وام مسکن به قیمت آذر ماه برگشت

قیمت وام مسکن ریزش کرد و به کمترین نرخ از آذر ماه تاکنون رسید. امروز بهای هر برگه وام مسکن به طور میانگین 108 هزار و 253 تومان معامله شد. این در حالی است که در بهمن ماه قیمت اوراق مسکن حتی در مقاطعی به بیش از 171 هزار تومان هم رسیده بود که رکورد جدید در این بازار محسوب می شد.

اقتصاد آنلاین_ پریسا شاکری؛ قیمت اوراق وام مسکن پس از ماه ها دوباره به کانال قیمت ۱۰۰ هزار تومان برگشت و امروز هر برگه وام مسکن به طور میانگین به قیمت ۱۰۸ هزار و ۲۵۳ تومان معامله شد. این رقم کمترین قیمت اوراق وام مسکن از آذر ماه تاکنون است.

بهای هر برگه وام مسکن در بهمن ماه رکوردهای تاریخی شکست و در مقاطعی از ۱۷۰ هزار تومان گذشت و به بیشتر از ۱۷۱ هزار تومان رسید اما با شروع اسفند ماه، قیمت اوراق وام مسکن اندکی به آرامش رسید و پله پله کانال های قیمت صعود کرده را به پایین برگشت.

امروز میانگین قیمت اوراق وام مسکن به ۱۰۸ هزار و ۲۵۳ تومان رسید که این رقم کمترین قیمت از آذر ماه تاکنون است.

افراد برای دریافت هر یک میلیون تومان وام مسکن باید دو برگه از اوراق تسهیلات مسکن را خریداری کنند و به این ترتیب زوجین تهرانی برای دریافت سقف ۴۸۰ میلیون تومان وام مسکن باید ۹۶۰ برگه وام مسکن خریداری کند تا بتواند بدون نوبت و سپرده گذاری این وام را دریافت کند.

با میانگین فعلی قیمت هر برگه اوراق مسکن بهای وام ۴۸۰ میلیون تومانی حدود ۱۰۴ میلیون تومان تمام می شود.

البته باید اشاره کرد که بانک مسکن امکان خرید این وام را با نصف قیمت هم فراهم کرده اما افرادی که وام مسکن را نیم بها خریداری می کنند باید سود بیشتری پرداخت کرده و وام خود را زودتر تسویه کنند.

بر مبنای طرح جدید بانک مسکن کسانی که اوراق وام مسکن را به صورت کامل خریداری نمی‌کنند، باید سود بیشتری پرداخت کرده و وام خود را زودتر تسویه کنند.

بر مبنای طرح جدید بانک مسکن کسانی که اوراق وام مسکن را به صورت کامل خریداری می‌کنند، سود کمتر و مدت بازپرداخت طولانی‌تری دارند. بر این اساس خریداران وام مسکن در مدل قبلی می‌توانند وام مسکن خود را ۱۲ ساله و وام جعاله را ۵ ساله بازپرداخت کنند و سود وام آنها ۱۷.۵ درصد است اما در مدل جدید که خریداران نصف اوراق مورد نیاز را می‌خرند باید ۱۸ درصد سود پرداخت کنند و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مذکور ۹۶ ماه معادل هشت سال است. همچنین حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده مذکور نیز ۶۰ ماه معادل ۵ سال خواهد بود.

پیگیری های اقتصادآنلاین از بانک مسکن حاکی از آن است که مهلت پرداخت وام نیم بهای مسکن تا پایان امسال دوباره تمدید شده است. روابط عمومی بانک مسکن همچنین توضیح داد اگر افراد تا پایان سال قصد خرید خانه ندارند اما متقاضی دریافت وام نیم بهای مسکن هستند، می توانند درخواست خود را تا آخر اسفند ماه امسال در بانک مسکن ثبت کنند و در این صورت تا پایان اردیبهشت سال آینده فرصت دارند اوراق را به بانک ارائه داده و وام نیم بهای مسکن بگیرند.

گفتنی است برای دریافت وام مسکن از طریق اوراق افراد باید درخواست خود را به بانک مسکن ارائه دهند و پس از گشایش حساب در این بانک و معرفی ضامن معتبر، به کارگزاری بانک مسکن در فرابورس معرفی می شوند و از آن طریق می توانند اوراق وام مسکن را خریداری کنند.

بانک مسکن معمولا حدود یک هفته تا ۱۰ روز پس از خرید اوراق وام مسکن را به فروشنده مسکن مورد نظر مشتری، پرداخت می کند و علاوه بر ضامن سند خانه خریداری شده نیز تا پایان تسویه حساب با بانک مسکن در گروی آن قرار می گیرد.

البته اگر افرادی بخواهند وام مسکن را بدون خرید اوراق از بانک مسکن دریافت کنند باید چیزی حدود شش ماه تا یکسال حداقل به مبلغ نیمی از بهای وام، در بانک مسکن سپرده گذاری کنند و سپس از طریق نوبت وام را دریافت کنند. سود این نوع وام ۱۲ درصد است و مدت بازپرداخت آن ۱۲ ساله است و اقساط این وام به دو صورت پلکانی و ثابت دریافت می شود که در روش پلکانی ابتدا مبلغ اقساط وام کم بوده و به تدریج اضافه می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها