حوادث چهارشنبه سوری در سیستان و بلوچستان 10مصدوم برجا گذاشت


حوادث چهارشنبه سوری در سیستان و بلوچستان 10مصدوم برجا گذاشت

زاهدان- ایرنا- رییس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با اشاره به این‌که برای حفظ سلامت مردم در چهارشنبه سوری 25 پایگاه و تیم سیار در شهر استقرار پیدا کرده بود گفت: حوادث چهارشنبه آخر سال در سیستان و بلوچستان 10مصدوم برجا گذاشت.

فریبرز راشدی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: متاسفانه در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هشت نفر و در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل ۲ نفر بر اثر عدم رعایت نکات ایمنی مصدوم شدند.

وی خاطرنشان کرد: پنج نفر از این تعداد مصدومان چهارشنبه آخر سال در سیستان و بلوچستان در محل خدمات درمانی گرفتند و پنج نفر دیگر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.

چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در غروب آخرین سه‌شنبه، شب پیش از آخرین چهارشنبه ماه اسفند برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است، این جشن اولین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است که با برافروختن آتش و برخی رفتارهای نمادین دیگر، به‌ صورت جمعی در فضای باز درون و بیرون از خانه برگزار می‌شود.

برخی پژوهشگران واژه «سور» در ترکیب «چهارشنبه‌سوری» را به‌معنای «جشن» می‌دانند، در حالی که دیگر پژوهشگران «سور» را شکلی دیگر از «سرخ» می‌دانند مانند گل سوری به‌معنای گل قرمز ، سور در زبان لری و کردی به معنای سرخ است و آن را نشانه‌ای از سرخ‌بودن آتش یا سرخی و سلامتی فرد می‌دانند.

در قدیم، یک یا ۲ روز پیش از آخرین چهارشنبه سال، مردم برای گردآوری هیزم، بوته، خارشتر، برگ خرما (شهر خور)، علف هرز (گاوان) یا ساقه برنج (گیلان) به بیرون می‌رفتند و در بعدازظهر، پیش از شروع چهارشنبه‌ سوری، هیزم‌ها در حیاط خانه، یا خیابان یا میدان روستا یا شهر چیده می‌شوند و این هیزم‌ها در دسته‌هایی یک، سه، پنج یا هفت عددی (همیشه در عددی فرد) به فاصله چند متری از هم چیده می‌شوند، در غروب آفتاب یا اندکی پس از آن، هیزم‌ها آتش زده می‌شوند و مردان، زنان، و کودکان در حالی که «سرخی تو از من، زردی من از تو» می‌خوانند، از روی آن می‌پرند، اعتقاد بر این است که چنین کاری، آنها را در طول سال بعد از بیماری و بدبختی مصون خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403