رمز ارزها فرصتی برای عبور از تحریم؛ دولت آئین نامه ندهد، مجلس ابتدای 1401 مصوبه می گذراند


رمز ارزها فرصتی برای عبور از تحریم؛ دولت آئین نامه ندهد، مجلس ابتدای 1401 مصوبه می گذراند

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رمزارزها فرصت مبادلات اقتصادی در شرایط تحریمی را فراهم می کنند.

به گزارش مشرق، محمدرضا پور ابراهیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جایگاه ارز دیجیتال در اقتصاد ایران کجاست؟ اظهار داشت: موضوع رمز ارزها در حوزه فعالیت‌های اقتصادی، به عنوان یک پدیده غیر قابل انکار شناخته می شوند.

وی افزود: عزم مجلس در این دوره بر این اساس بود که بتوانیم با ایجاد ضوابط و مقررات، حوزه‌ای که می تواند تبدیل به یک تهدید برای کشور باشد را به یک ظرفیت برای شرایط تحریمی تبدیل کنیم.

بیشتر بخوانید:

رمزارزها؛ فرصت یا تهدید؟

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: به دلیل اهمیت این موضوع و اینکه دستگاه‌های زیادی در این بخش مرتبط هستند، این کمیسیون جلسات متعددی را در این بخش با محوریت بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، صمت و ارتباطات و نیرو تشکیل داد و در دو بخش تولید و تبادل، سرفصل های مرتبط با حوزه رمز ارزها را استخراج کرد.

پورابراهیمی بیان داشت پیش‌نویس متن طرح استخراج رمز ارز ها در داخل کشور تقریبا نهایی شده است.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۵۹ درصدی قیمت یک رمزارز در هفت روز

این نماینده مجلس گفت: همچنین در زمینه تبادل رمز ارزها به دلیل اینکه منشأ رمز ارزهای خارجی مبنای تصمیمات است نیازمند این بودیم که با دستگاه نظارتی و امنیتی نشست‌هایی داشته باشیم لذا این مسئله هم در حال نهایی شدن است.

بیشتر بخوانید:

اصلاح قیمت‌ها در بازار رمزارزها

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین موازی با کار مجلس فعلی شاهد اقدامات دولت سیزدهم در بحث رمز ارزها بودیم و جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس با معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور در این بخش در حال برگزاری است.

وی بیان داشت: تقریباً ما در این جلسات مشترک به دولت اعلام کردیم که اگر پیشنهادات معاونت اقتصادی که به‌عنوان مصوبات دولت قلمداد می‌شود در قالب آیین نامه ها منجر به ساماندهی وضعیت استخراج و هم تبادل رمز ارزها شود، حتماً با آن موافقیم و کمک خواهیم کرد و اگر صلاح دید که این مسئله نیازمند ارائه لایحه است، حتماً مجلس در این بخش همکاری لازم را خواهد داشت.

پورابراهیمی تاکید کرد: در صورتی که دولت آیین نامه لازم را تدوین نکرد و همچنین لایحه مذکور را به مجلس ارائه نداد، حتما کمیسیون اقتصادی ابتدای سال آینده متن مصوبه خود را به عنوان قانون رمز ارزها در کشور به صحن مجلس ارائه خواهد کرد.

پورابراهیمی بیان داشت: رمزارزها فرصت مبادلات اقتصادی در شرایط تحریمی را فراهم می کنند بنابراین رمز ارزها ابزار قدرتمندی هستند به جهتی که ما بتوانیم در شرایط تحریم از آن برای نقل و انتقالات پولی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه رمز ارزها ظرفیت ارز آوری برای کشور دارد گفت: متاسفانه به دلایل مختلف در کشور، از این مسئله غافل مانده ایم بنابراین اعتقاد ما این است، اگرچه تهدیداتی در فضای عمومی اقتصاد منطقه ای در زمینه رمز ارزها وجود دارد اما ظرفیت های بسیار قابل توجهی برای نظام جمهوری اسلامی ایران در بحث مبادلات، ارز آوری و تجارت خارجی خواهد داشت.

منبع: تحلیل بازار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک