مرگ با بوی سیب تازه


مرگ با بوی سیب تازه

تهران-ایرنا- حمله شیمیایی به حلبچه توسط صدام حسین برای سرکوب مردم کردستان عراق انجام شد که در آن از انواع مواد شیمیایی به خصوص گاز خردل استفاده شد. بازماندگان این بمباران گفتند که در ابتدا بویی شبیه بوی سیب تازه را احساس کردند. حدود پنج هزار نفر در همان دقایق اول جان سپردند.

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه، امروز مصادف با روز بمباران شیمیایی حلبچه توسط نیروهای دولتی عراق بود که در ۲۵ اسفند ۱۳۶۶ و طی روزهای پایانی جنگ ایران و عراق اتفاق افتاد.

مرگ با بوی سیب تازه طی عملیات انفال نیروهای نظامی عراق بیش از ۴۲۰۰ روستای کردنشین را نابود و یکصد و هشتادهزار نفر از جمعیت کردستان عراق را قتل عام کردند. عملیات انفال ۸ بخش داشت که حمله شیمیایی به حلبچه، قسمت مهم بخش اول آن بود.
مرگ با بوی سیب تازه تصویر علی حسن المجید
اسفند ۱۳۶۶ سپاه پاسداران ایران طی عملیات والفجر ۱۰ موفق به تسخیر شهر حلبچه عراق شد. این پیروزی که به کمک پیش مرگه های کرد عراقی به دست آمد با استقبال و خوشامدگویی مردم این شهر از نیروهای ایرانی همراه شد. صدام حسین از این اقدام کردها به خشم آمد و دستور اجرای بخش اول عملیات انفال را با حمله شیمیایی به این شهر صادر کرد. مسئول این عملیات، علی حسن المجید پسر عموی صدام بود که به خاطر همین علی شیمیایی لقب گرفت.
مرگ با بوی سیب تازه عکاسان در حال عکس گرفتن از جسد عمر خاور هستند که کودک یک ساله‌اش را در ورودی خانه‌اش در آغوش گرفته است. این عکس در دنیا به‌ عنوان نماد فاجعه حلبچه شناخته شده است.
قبل از این حمله شیمیایی، به هواپیماهای عراقی دستور داده شد به مدت ۴۸ ساعت حلبچه را با بمب های متعارف و ناپالم بکوبند. هدف این حملات مقدماتی، شکسته شدن شیشه های منازل بود که سبب انتشار گسترده‌تر گازهای شیمیایی به درون منزال و پناهگاه‌ها شد.
مرگ با بوی سیب تازه ایدن مصطفی خطیب زاده خلبان عراقی که از دستور صدام برای بمباران شیمیایی حلبچه سرپیچی کرد و توسط رژیم بعثی اعدام شد.
ساعت ۲ عصر ۲۵ اسفند ۵۰ هواپیمایی بمب افکن عراقی بر فراز آسمان حلبچه ظاهر شدند و هر کدام ۴ بمب نیم تنی شیمیایی را بر سر ساکنین ریختند. گازی زرد رنگ حلبچه را در برگرفت.
مرگ با بوی سیب تازه عکس های تعدادی از کشته شدگان حلبچه
در این عملیات از انواع مواد شیمیایی به خصوص گاز خردل استفاده شد. بازماندگان این بمباران گفتند که در ابتدا بویی شبیه بوی سیب تازه را احساس کردند. حدود پنج هزار نفر در همان دقایق اول جان سپردند. خنده ممتد، سوختگی، تنگی نفس، کوری و استفراغ سبزرنگ در بین قربانیان شایع بود. عمده مجروحان برای درمان به تهران فرستاده شدند.
مرگ با بوی سیب تازه بر اساس گزارشی از هفته‌نامه‌ی اشپیگل در یک نوار صوتی که از علی شیمیایی به دست آمده، او در رابطه با کردها تاکید کرده است: من همه‌ی آنها را با سلاح شیمیایی نابود خواهم کرد. چه کسی اعتراضی دارد؟ جامعه‌ی بین‌المللی؟ من ... به سر جامعه‌ جهانی و همه‌ کسانی که به آن اهمیت می‌دهند. من آنها را نه فقط یک روز، بلکه ۱۵ روز با بمب شیمیایی می‌کوبم.
​​​​​
مرگ با بوی سیب تازه قبرستان کشته شدگان حلبچه
علی شیمیایی به خاطر اتهامات مختلف از جمله کشتار حلبچه از سوی دادگاه به ۴ بار اعدام محکوم شد. او ۷ سال پس از دستگیری، در سال ۲۰۱۰ به دار آویخته شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !