مصوبات مربوط به بیمه اجتماعی اقشار محروم اصلاح شد


مصوبات مربوط به بیمه اجتماعی اقشار محروم اصلاح شد

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه بندهای مربوط به بیمه اقشار محروم را اصلاح کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز چهارشنبه (۲۵ اسفند ماه) برای تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات تبصره (۱۷) ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ موافقت کردند.

در بند اصلاحی (ز) این تبصره آمده است: مؤسسه صندوق بازنشستگی و وظیفه کارکنان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با کلیه وظایف، اختیارات، تعهدات و دارایی‌ها از جمله اموال منقول و غیرمنقول، سهام، امتیازات، موجودی، اسناد و اوراق و سایر حقوق ظرف سه‌ماه از تاریخ تصویب این قانون به صندوق بازنشستگی کشوری با رعایت حقوق شرعی و قانونی هر دو صندوق منتقل می‌گردد.

۱- اعتبارات لازم برای پرداخت حقوق کارکنان بازنشسته، مستمری و وظیفه‌بگیر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در اعتبارات سالیانه صندوق بازنشستگی کشوری پیش‌بینی و لحاظ می‌گردد.

۲- شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه دارایی‌ها و پرونده‌های شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران را ظرف سه‌ماه بعد از ابلاغ این قانون تحویل صندوق بازنشستگی کشوری نماید.

در بند الحاقی ۷ اصلاحی این تبصره آمده است؛

- در اجرای نسخه نویسی الکترونیک و به منظور فراهم نمودن بخشی از زیرساخت‌های لازم از قبیل پایش، بررسی(کنترل) اصالت امضای الکترونیک اعضای نظام پزشکی کشور و تهیه و تأمین نرم افزار کارد ریدر، توکن و اپلیکیشن و هزینه‌های نظارت فنی و اجرائی، سازمان‌های بیمه‌گر پایه از محل اعتبارات خود مبالغ زیر را هزینه نمایند:

۱- مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال سازمان تأمین اجتماعی

۲- مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال سازمان بیمه سلامت ایران

۳- مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح

در این راستا معادل مبالغ مذکور توسط سازمان نظام پزشکی کشور برای تحقق اهداف مذکور تأمین می‌گردد.

دستگاه‌های اجرائی و سازمان‌های مندرج در این حکم مکلفند گزارش عملکرد این بند را هر دو ماه یک بار به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.

در بند الحاقی (۸) اصلاحی این تبصره آمده است؛ صندوق بیماران صعب العلاج با استفاده نیروی انسانی و امکانات موجود دستگاههای مربوط و بدون توسعه تشکیلات و نمایندگی و شعبه ایجاد می‌شود. اساسنامه و ساختار صندوق به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیأت وزیران می رسد. مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال از محل ردیف ۱۷ جدول تبصره (۱۴) این قانون به صورت ۱۰۰ درصد به این صندوق تخصیص و پرداخت می‌گردد. همچنین مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات قرض الحسنه تبصره(۱۶) جهت پرداخت به جامعه هدف به این صندوق اختصاص می یابد.

براساس این گزارش نمایندگان با مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس مبنی بر حذف بند الحاقی ۱۰ این تبصره موافقت کردند.

در بند الحاقی (۱۰) که حذف شد، آمده است: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مکلف است طرح بیمه اجتماعی افراد کم‌برخوردار را در سال ۱۴۰۱ ادامه دهد. بار مالی سهم بیمه شده و دولت از محل واگذاری دارایی‌های موضوع اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و بخشی از سهم سلامت در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها تأمین می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت