در باما ، مقایسه قیمت‌ محصولات سایپا و ایران‌خودرو را مشاهده کنید


در باما ، مقایسه قیمت‌ محصولات سایپا و ایران‌خودرو را مشاهده کنید

مقایسه قیمت‌ محصولات سایپا و ایران‌خودرو ایران‌خودرو و سایپا دو خودروساز اصلی داخلی هستند که بازار خودرو ایران را کاملا در دست دارند. بازار انحصاری سبب شده تا این دو خودروساز رقیب جدی‌ای نداشته باشند؛ بنابراین، پیشرفت چشمگیری حاصل نمی‌شود و خودروها نیز از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیستند. از طرفی، قیمت خودرو کارخانه روز … The post در باما ،...

مقایسه قیمت‌ محصولات سایپا و ایران‌خودرو

ایران‌خودرو و سایپا دو خودروساز اصلی داخلی هستند که بازار خودرو ایران را کاملا در دست دارند. بازار انحصاری سبب شده تا این دو خودروساز رقیب جدی‌ای نداشته باشند؛ بنابراین، پیشرفت چشمگیری حاصل نمی‌شود و خودروها نیز از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیستند. از طرفی، قیمت خودرو کارخانه روز به روز در حال افزایش است و با میزان کیفیت و امکانات محصولات، مطابقتی ندارد.

عوامل دیگری نیز در این افزایش قیمت‌ها دخیل هستند؛ یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تحریم‌های پیاپی و سنگین علیه ایران است که تاثیرات فراوانی بر صنعت خودروسازی گذاشته و مشکلات تامین قطعات مورد نیاز را ایجاد کرده است. اکنون قطعه‌سازان در تلاش‌اند تا اکثر قطعات، داخلی‌سازی شوند.

قانون ممنوعیت واردات، بازار خودرو ایران را انحصاری‌تر کرد و پیشرفت و کیفیت را از محصولات داخلی گرفت. از طرفی، قیمت‌ها نیز افزایش یافت و خرید خودرو دور از دسترس شد.

خودروسازان در چنین شرایطی باید تیراژ تولید خود را افزایش می‌دادند و کمبودهای بازار خودرو را جبران می‌کردند. اما متاسفانه عرضه خودرو، پاسخگوی نیاز بازار نبود و قرعه‌کشی‌ها و ثبت‌نام‌ها پدید آمدند. قرعه‌کشی خودروهای صفر کیلومتر شرایط جدیدی را ایجاد کرد و سبب دو نرخی شدن قیمت خودروها شد. بسیاری از افراد، پس از تحویل گرفتن خودروی خود از کارخانه، آن را با قیمت بیش‌تری در بازار آزاد می‌فروشند؛ به طوری که این روزها قیمت بازار برخی از خودروها به دو برابر نرخ کارخانه نیز می‌رسد.

محصولات شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، معمولا تازگی‌ و نوآوری‌ای ندارند و همچنان خودروهای قدیمی خود را تولید می‌کنند. اما اخیرا هر دو خودروساز، سدان‌های جدیدی را روانه بازار کرده‌اند که کمی متفاوت‌تر از محصولات قبلی هستند. سدان سایپا، «شاهین» نام دارد که براساس پلتفرم بومی SP طراحی شده است. سایپا قصد دارد تا محصولات بیش‌تری را روی این پلتفرم تولید کند. شاهین طراحی قابل قبولی دارد و امکاناتی را مانند کی‌لس استارتر، سانروف و نمایشگر ۷ اینچی، ارائه می‌دهد.

در باما ، مقایسه قیمت‌ محصولات سایپا و ایران‌خودرو را مشاهده کنید

سایپا برای تامین نیروی شاهین، از پیشرانه ۱.۵ لیتری M15T استفاده کرده که ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن‌متر گشتاور دارد. انتقال نیروی شاهین از طریق گیربکس دستی انجام می‌شود، اما نسخه اتوماتیک آن نیز به زودی وارد بازار خواهد شد. قیمت خودرو سایپا این روزها به ۳۳۵ میلیون تومان می‌رسد.

ایران‌خودرو نیز اخیرا سدان جدید خود را به بازار ارائه کرده که با نام «تارا» شناخته می‌شود. تارا بر اساس پلتفرم ملی IKP1 ساخته شده و زبان طراحی جدیدی دارد. این سدان ابتدا با گیربکس دنده‌ای عرضه شد و سپس نسخه اتوماتیک آن نیز از راه رسید. گیربکس اتوماتیک تارا با گیربکس دنا پلاس توربو اتومات مشترک است. امکاناتی نیز مانند رینگ آلومینیومی، ایربگ‌های جانبی، سانروف، سنسور نور و باران، صندلی‌های برقی جلو و … تنها در نسخه اتوماتیک یافت می‌شوند. تارا از پیشرانه TU5 پلاس نیرو می‌گیرد که ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. تارا دنده‌ای این روزها با قیمت تقریبی ۴۰۵ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

قیمت محصولات ایران‌ خودرو معمولا کمی بیش‌تر از محصولات سایپاست. البته نمی‌توان تولیدات آن‌ها را به طور دقیق با یکدیگر مقایسه کرد؛ اما برای مثال، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با پیشرانه ۱.۴ لیتری TU3 قیمتی برابر ۲۶۵ میلیون تومان در بازار دارد؛ در حالی که تیبا ۲ با پیشرانه ۱.۵ لیتری M15 با قیمت ۱۸۵ میلیون تومان معامله می‌شود و سایپا کوییک نیز ۱۹۳ میلیون تومان قیمت دارد. اگر قصد خرید یک هاچ‌بک ایرانی را دارید، سایپا تنوع بیش‌تری را به شما ارائه می‌دهد؛ به جز تیبا ۲ و کوییک، سایپا ۱۱۱ نیز یک هاچ‌بک کوچک و اقتصادی است که تولید آن در سال ۹۹ متوقف شد. اما نسخه‌های صفر کیلومتر و یا کم کارکرد آن، هنوز در بازار یافت می‌شود و قیمتی در حدود ۱۸۵ میلیون تومان دارد.

در باما ، مقایسه قیمت‌ محصولات سایپا و ایران‌خودرو را مشاهده کنید

در کلاس سدان، ایران‌خودرو تنوع قابل قبولی دارد؛ انواع پژوها، خانواده سمند، رانا، دنا و تارا. پژو و سمند قیمت پایین‌تری دارند و پس از آن‌ها سایر محصولات ایران‌خودرو قرار می‌گیرند. البته این شرکت قصد دارد که به زودی تولید پژو ۴۰۵ و سمند را متوقف کند و در عوض، محصولات جدیدی را ارائه دهد.

سدان‌های ایران‌خودرو، بازه قیمتی متفاوتی را ارائه می‌دهند. نسخه‌های مختلف رانا از ۲۶۰ تا ۳۰۸ میلیون تومان (برای نسخه پلاس پانوراما) قیمت دارند. خانواده دنا نیز در بازه قیمتی ۳۵۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان (نسخه پلاس اتوماتیک توربو) قرار می‌گیرند. در حال حاضر گران‌ترین سدان ایران‌خودرو، تارا اتوماتیک است که به تازگی وارد بازار شده و تقریبا ۵۴۸ میلیون تومان قیمت دارد.

دو سدان پرفروش سایپا، یعنی تیبا و ساینا، با نسخه‌های مختلف در بازه قیمتی ۱۸۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان قرار می‌گیرند و خودروهای اقتصادی محسوب می‌‌شوند. اکنون شاهین گران‌ترین محصول تولیدی سایپا است، اما قطعا نسخه اتوماتیک آن با قیمت بیش‌تری عرضه خواهد شد.

هر دو خودروساز قصد دارند تا در سال جدید، تیراژ محصولات خود را افزایش دهند تا علاوه بر رفع نیاز بازار و تقاضای بالای خودرو، روند قرعه‌کشی‌ها را حذف کنند. این اقدام باعث می‌شود تا خودروهای داخلی تک نرخی شوند و به دست مصرف‌کنندگان اصلی برسند. علاوه بر افزایش تولید، مقرر شده تا سایپا و ایران‌خودرو در سال پیش رو و پس از آن، خودروهای جدیدی را تولید کنند که علاوه بر کیفیت مطلوب، امکانات و ویژگی‌های پیشرفته‌تری را ارائه می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی