از مدیریت درد بدون نیاز به دارو چه می‌دانید؟


از مدیریت درد بدون نیاز به دارو چه می‌دانید؟

مطالعات نشان می‌دهد که سلامت عاطفی یک فرد می‌تواند بر تجربه درد تأثیر بگذارد. درک علت و یادگیری روش‌های موثر برای مقابله با درد می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

به گزارش بهداشت نیوز، بسیاری از درمان‌های غیر دارویی برای کمک به مدیریت درد در دسترس هستند و ترکیبی از آن‌ها اغلب موثرتر از یک درمان با استفاده از دارو است.

برخی از گزینه‌های غیر دارویی عبارتند از:

* گرما یا سرما: بلافاصله پس از آسیب، از کیسه‌های یخ برای کاهش تورم استفاده کنید. کیسه آب گرم برای تسکین آسیب‌های مزمن عضلانی یا مفاصل بهتر است.

* درمان‌های فیزیکی: مانند پیاده‌روی، حرکات کششی، تقویتی یا تمرینات هوازی ممکن است به کاهش درد، تحرک و بهبود خلق و خوی شما کمک کند. ممکن است لازم باشد ورزش خود را بسیار آهسته افزایش دهید تا از انجام آن زیاده روی نکنید.

* ماساژ: این روش به نوعی فیزیوتراپی است. برای آسیب‌های بافت نرم مناسب‌تر است و اگر درد در مفاصل باشد باید از آن اجتناب شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ماساژ ممکن است به مدیریت درد کمک کند، اما به عنوان یک درمان طولانی مدت توصیه نمی‌شود.

* تکنیک‌های آرامش و مدیریت استرس: از جمله مدیتیشن و یوگا.

* رفتار درمانی شناختی (CBT): این شکل از درمان روانشناختی می‌تواند به شما کمک کند تا نحوه تفکر خود را تغییر دهید و به نوبه خود، احساس و رفتار خود را در مورد درد تغییر دهید. این یک استراتژی ارزشمند برای یادگیری مدیریت درد مزمن است.

* طب سوزنی: طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن‌های نازک در نقاط خاصی از پوست است. هدف آن بازگرداندن تعادل در بدن و تشویق آن به التیام با آزادسازی ترکیبات طبیعی تسکین دهنده درد (اندورفین) است. برخی افراد متوجه می‌شوند که طب سوزنی از شدت درد آن‌ها می‌کاهد و آن‌ها را قادر می‌سازد تا عملکرد خود را حفظ کنند. با این حال، مطالعات در مورد اثربخشی طب سوزنی در مدیریت درد بی‌نتیجه است.

* درمان تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS): جریان‌های الکتریکی ولتاژ پایین از طریق الکترودها از پوست عبور می‌کند و باعث ایجاد پاسخ تسکین دهنده از بدن می‌شود. شواهد منتشر شده کافی برای حمایت از TENS جهت درمان برخی از شرایط درد مزمن وجود ندارد. با این حال، برخی از افراد مبتلا به درد مزمن که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، ممکن است مزایایی را تجربه کنند.

پزشک یا سایر متخصصان می‌توانند شما را از طریق بهترین درمان‌ها راهنمایی کنند، پس لطفا بدون تجویز پزشک اقدامی نکنید.

مدیریت درد؛ یک راه عالی برای زندگی بهتر است

گاهی اوقات درد ادامه دارد و به راحتی قابل تسکین نیست. طبیعی است که هنگام درد احساس نگرانی، غمگینی یا ترس داشته باشید. به عنوان نکته آخر چند پیشنهاد برای مقابله با درد مداوم وجود دارد:

* به جای متوقف کردن کامل درد از طریق دارو، روی بهبود عملکرد روزانه خود تمرکز کنید.

* باید قبول کرد برخی اوقات درد از بین نمی‌رود و فکر کردن درباره آن شعله آن را بیشتر می‌کند، پس با خودتان صادقانه تصمیم بگیرید.

* تا جایی که می‌توانید در مورد وضعیت خود اطلاعات کسب کنید تا بی‌جهت نگران درد و ناراحتی خود نباشید.

* حمایت خانواده و دوستان را درخواست کنید و به آن‌ها بگویید به چه حمایتی نیاز دارید. همچنین برخی از بیماران مبتلا به سرطان نیازمند یاری ما هستند و ما می‌توانیم با قلک خیریه به آن‌ها کمک کنیم.

* با هر وسیله‌ای که برای شما مفید است، از جمله صحبت با دوستان یا متخصصان، اقداماتی را برای پیشگیری یا کاهش افسردگی انجام دهید.

* بدون مشورت با پزشک یا داروساز خود، داروهای مسکن خود را افزایش ندهید.

* افزایش دوز ممکن است به درد شما کمک نکند و ممکن است به شما آسیب برساند.

* آمادگی جسمانی خود را بهبود بخشید، غذاهای سالم بخورید و مطمئن شوید که همه چیزهایی را دریافت می کنید که نیاز دارید.

سعی کنید اجازه ندهید که درد شما را از زندگی آنگونه که می‌خواهید باز دارد. سعی کنید به آرامی فعالیت‌هایی را که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردید، دوباره امتحان کنید.

در صورت تشدید درد، ممکن است لازم باشد برخی از فعالیت‌ها را کاهش دهید، اما به آرامی مانند قبل افزایش دهید. روی یافتن فعالیت‌های سرگرم‌کننده و مفیدی که درد شما را بدتر نمی‌کنند، تمرکز کنید. در مورد استراتژی‌ها و مهارت‌های مقابله‌ای جدید از یک متخصص مانند یک روانشناس مشاوره بگیرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...