بیانیه‌ی مجمع حقوقدانان انقلاب اسلامی در محکومیت عربستان سعودی به نقض فاحش حقوق بشر


بیانیه‌ی مجمع حقوقدانان انقلاب اسلامی در محکومیت عربستان سعودی به نقض فاحش حقوق بشر

به گزارش خبرگزاری فارس، مجمع حقوقدانان انقلاب اسلامی در محکومیت عربستان سعودی به نقض فاحش حقوق بشر بیانیه‌ای صادر کرد. این بیانیه به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم اعدام جمعی و غیر منتظره ی ۸۱ نفر آنهم به شیوه گردن زدن...

به گزارش خبرگزاری فارس، مجمع حقوقدانان انقلاب اسلامی در محکومیت عربستان سعودی به نقض فاحش حقوق بشر بیانیه‌ای صادر کرد. این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اعدام جمعی و غیر منتظره ی ۸۱ نفر آنهم به شیوه گردن زدن در عربستان سعودی بار دیگر و بیش از پیش ناکارآمدی و بی کفایتی نهادهای بین المللی از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را در حفاظت از حقوق اولیه انسان ها نمایان کرد.

از زمان تاسیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۶ و با وجود حمایت‌ها و پشتیبانی‌های پیدا و پنهان نظام سلطه از عربستان سعودی ،نقض حقوق بشر به صورت مکرر هم در بررسی های دوره ای جهانی شورای حقوق بشر و هم در گزارشات گزارشگران ویژه آن شورا اعلام شده است که به خودی خود نشان از گستردگی غیر قابل کتمان نقض حقوق بشر در آن کشور دارد.

مواردی چون ابهام در روند دادرسی قضایی و حقوقی ، نقض حقوق زنان، کودکان و نوجوانان، تبعیض و عدم رعایت حقوق اقلیّت‌ها ، اتهامات مبهم عقیدتی و ایدیولوژیک ، اعدام کودکان و افراد زیر سن قانونی ،ناپدید شدن افراد و بازداشت های خودسرانه تنها گوشه ای از موارد نقض حقوق بشر در گزارشات مذکور می باشد که به صورت مکرر اعلام شده است لکن همواره این گزارش ها در سایه ی سکوت و بی عملی کشورها و سازمان های بین المللی مسکوت مانده و هیچ اقدام موثری در برخورد با وضعیت نقض حقوق بشر در عربستان سعودی صورت نگرفته است.

عدم برخورد با این موارد در حالی است که آن شورا و در برخی موارد مجمع عمومی سازمان ملل و غالب کشورهای عضو، همواره اقدام به اعمال سیاست های تبعیض آمیز با معیارهای دوگانه نموده اند به طوری که در موارد بسیار جزئی تر و با وجود شفافیت نظام دادرسی ، برخی کشورها از جمله ایران را به بهانه ی عدم رعایت حقوق بشر مورد ملامت قرار می دهند و این سیاست تبعیض آمیز و غیر فنّی سبب شده که کشورهای ناقض حقوق بشر از جمله عربستان با اطمینان کامل از بی عملی کشورها و سازمان های بین المللی روند فعلی را ادامه داده تا آنکه در مورد اخیر حتی رکورد تعداد اعدام در خود آن کشور نیز شکسته شده است.

آنچه در این میان بسیار اسفناک و نگران کننده است این موضوع است که همواره حدود ۵۰ و بعضا تا ۸۰ درصد اعدام‌ها در عربستان از میان اقلیّت مسلمانان شیعه ی آن کشور می باشد که جمعیّتی کمتر از ۱۰ درصد کل ساکنان عربستان را تشکیل می دهند که این وضعیّت به وضوح نشان از محکومیت هایی بر اساس ایدئولوژی، مذهب و اعتقاد بوده و بار دیگر تبعیض نهادین و رسمی حقوق اقلیّت ها در رژیم سلطنتی سعودی را آشکار کرده است.

مجمع حقوقدانان انقلاب اسلامی ضمن محکومیت رژیم حاکم بر عربستان سعودی به نقض حقوق بشر، بار دیگر از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به ویژه گزارشگر ویژه آن سازمان و گزارشگر ویژه اعدام های فراقضایی می‌خواهد تا با عمل به وظیفه قانونی سریعاً نسبت به تحقیق و تفحص در مورد این واقعه ی هولناک و بررسی نوع و دلایل اتهام ها و روند دادرسی قضایی منجر به اعدام اقدام و گزارش آن را به اعضای شورا و نیز به مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام نماید، همچنین از تمامی حقوقدانان مستقل در سراسر کشورهای جهان خصوصا کشورهای اسلامی می‌خواهیم تا به پاسداری از عدالت و قانون و در جهت حفاظت از حقوق اولیه انسانی نسبت به انجام وظایف حرفه ای و اقدامات مقتضی ممکن در کشورهای خود اقدام کنند.

مجمع حقوقدانان انقلاب اسلامی

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟