گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟


گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس؟ کدام مرورگر بهتر است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، در ادامه با مقایسه این دو مرورگر همراه ما باشید. فایرفاکس و کروم هردو از محبوب‌ترین مرورگرهای جهان هستند. گرچه فایرفاکس شش سال قبل از کروم عرضه شد، اما در بازار امروزی کمی در زمینه محبوبیت از رقیب خود عقب است.... نوشته گوگل کروم در...

گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس؟ کدام مرورگر بهتر است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، در ادامه با مقایسه این دو مرورگر همراه ما باشید.

فایرفاکس و کروم هردو از محبوب‌ترین مرورگرهای جهان هستند. گرچه فایرفاکس شش سال قبل از کروم عرضه شد، اما در بازار امروزی کمی در زمینه محبوبیت از رقیب خود عقب است. در این مقایسه قصد داریم ویژگی‌های گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس را بررسی کنیم تا ببینیم در سال 2022 کدام یک مرورگر بهتری است.

گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس ؟

پیش از مقایسه ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که هر دو مرورگر بسیار کارآمد و عالی هستند، در نتیجه برتری بخشیدن به یکی از این دو کار دشواری است. در معدود ویژگی‌هایی می‌توان رای به برتری قاطع یکی از این دو بر دیگری داد چرا که در عموم زمینه‌ها،‌ کروم و فایرفاکس عملکرد نسبتا مشابهی دارند و این بدان‌ معنا است که این اولویت‌های شما خواهد بود که ترجیح کروم بر فایرفاکس یا بالعکس را تعیین می‌کند. اما برخی نکات مهم را فراموش نکنید:

کروم و فایرفاکس در بسیاری از قابلیت‌های خود به هم شباهت دارند.کروم سریعتر است و مجموعه جامعی از افزونه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد،‌ اما فایرفاکس خصوصی‌تر و ایمن‌تر است.فایرفاکس سریع است اما مشکل مهم آن،‌ استفاده بیش‌ازحد از رم به شمار می‌رود.

گوگل کروم پرکاربردترین مرورگر دنیا است و این نشانگر تسلط گوگل بر بخش عمده سهم بازار مرورگرها در دنیا است. رابط کاربری ساده گوگل کروم،‌ معیاری در طراحی بسیاری از مرورگرهای جدید است و موتور منبع باز آن‌، کرومیوم، اساس بسیاری از مرورگرها به شمار می‌رود. به علاوه بخش عمده‌ای از اینترنت برای استفاده از کروم بهینه‌سازی شده است.

از سویی فایرفاکس از معدود مرورگرهای مهمی است که مبتنی بر کرومیوم نیست. این مروگر که قدمتی بیش از کروم دارد به خوبی با استانداردهای دوران مدرن سازگار شده، بدون اینکه زمین بازی را کاملا به کروم واگذار کرده باشد.

البته فایرفاکس از مشکل عدم سازگاری با برخی وب‌سایت‌ها رنج می‌برد چرا که بسیاری از وب‌سایت‌ها به نفع کروم فرمت می‌شوند. اما با این حال نسبت به بسیاری از مرورگرهای قدیمی که زمانی با آن‌ها رقابت می‌کرد مانند اینترنت اکسپلورر (و جانشین آن مایکروسافت اج) با اختلاف بهتر است.

در مقایسه گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس،‌ نحوه عملکرد هر مرورگر در پنج دسته‌بندی کلی یعنی: قابلیت‌ها،‌ سهولت استفاده،‌عملکرد امنیتی و حریم خصوصی بررسی می‌شود. در هر دور به برنده یک امتیاز تعلق می‌گیرد و مرورگری که حداقل سه امتیاز را کسب کند برنده نهایی مقایسه کروم و فایرفاکس است.

قابلیت‌ها

گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟

از جمله مهمترین ویژگی‌های یک مرورگر، برخورداری از افزونه‌های متنوع، همگام‌سازی دستگاه‌ها و قابلیت پذیرش چند کاربر است. مدت‌ها پیش از عرضه کروم،‌ این فایرفاکس بود که ایده افزونه‌های مرورگر را مطرح کرد. با وجود اینکه تنوع و تعداد افزونه‌های فایرفاکس در حال حاضر به اندازه کروم نیست، اما هزاران افزونه مختلف برای اهداف مختلف را ارائه می‌دهد.

گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟

کروم در بسیاری از جنبه‌ها با فایرفاکس یکسان است اما اساسی‌ترین مزیت‌ گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس در این زمینه خاص،‌ برخورداری از کتابخانه جامعی از افزونه‌های کاربردی است.

همگام سازی دستگاه و نمایه های کاربر

فایرفاکس و کروم هر دو به کاربران اجازه می‌دهند تا بوکمارک‌ها،‌ برگه‌ها،‌ تنظیمات و دیگر داده‌های مرورگر خود را میان دستگاه‌های مختلف از طریق قابلیت همگام‌سازی در دسترس داشته باشند.

همچنین هر دو مرورگر از چند پروفایل کاربری پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه شما می‌توانید پروفایل‌های کاربری مجزایی در مرورگر ایجاد کنید که هر یک تاریخچه،‌ بوکمارک‌ها، تنظیمات و داده‌های خاص و جداگانه‌ای داشته باشند.

اما یکی از مزایای کروم ادغام آن با سایر سرویس‌های گوگل مانند Google Drive، Gmail و Google Docs است. با کروم، کاربران می توانند تمام خدمات گوگل خود را از داخل مرورگر مدیریت کنند.

کروم همچنین دارای یک تسک منیجر است که با آن می‌توانید همه فرآیندها، برگه‌ها و افزونه‌های در حال اجرا در مرورگر و میزان حافظه مصرفی هر یک را مشاهده کنید. در این شرایط اگر یکی از بخش‌ها حافظه زیادی مصرف کند می‌توانید با انتخاب گزینه «پایان فرایند» به کار آن خاتمه دهید.

گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟

تفاوت‌های زیادی بین برنامه‌های موبایل مرورگرها وجود ندارد، اما کروم با یک «حالت ساده» ارائه می‌شود که با کوچک‌تر کردن تصاویر و حذف عناصر غیرضروری، میزان استفاده از داده‌ را محدود می‌کند. فایرفاکس گرچه حالت اختصاصی ذخیره داده ندارد، اما تنظیماتی برای غیرفعال کردن تصاویر دارد که تقریباً همان عملکرد را ارائه می‌دهد.

به نظر می‌رسد که در این بخش تفاوت خاصی در مورد گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس نباشد. هر دو از ویژگی‌های ضروری مانند همگام‌سازی،‌ نمایه کاربر و ویژگی‌های کارآمد جزئی بهره‌مند هستند.

با وجود این به علت مجموعه بزرگتر و کامل‌تر افزونه‌های گوگل کروم، امتیاز این بخش را به این مرورگر اعطا می‌کنیم. مجموعه افزونه‌های کروم در حال حاضر بزرگترین مجموعه در دنیا است و همواره موارد جدیدی به آن اضافه می‌شود. البته کروم این برتری را با اختلاف اندکی به دست آورده چراکه افزونه‌های فایرفاکس نیز بسیارند و برای بسیاری از کاربران کفایت می‌کنند.

کاربری آسان

در این بخش از مقایسه گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس، بر طراحی، نحوه استفاده و کاربر پسند بودن مرورگر تمرکز می‌کنیم. برای اینکار طراحی رابط کاربری،‌ سازماندهی عناصر‌، مدیریت برگه‌ها و منوی زمینه را مد نظر قرار می‌دهیم.

گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟

فایرفاکس و کروم دارای رابط‌های ساده‌ای هستند که بیشتر ابزارهایشان را در منوی تنظیمات قرار می‌دهند تا صفحه نمایش را شلوغ نکنند. به غیر از یک نوار آدرس در بالا و چند دکمه و کنترل‌های ناوبری، بخش عمده پنجره توسط صفحه وب پوشانده می‌شود.

نوار پیمایش (نویگیشن)

فایرفاکس با ارائه قابلیت اسکرول افقی به جای کوچک شدن برگه‌ها که در عموم مرورگرها ارائه می‌شود، برگه‌ها را کنترل می‌کند. با این کار زمانی که تعداد برگه‌ها زیاد باشد همچنان خواندن بخشی از عنوان صفحه ممکن است تا تشخیص یک برگه از دیگری ساده‌تر باشد.

به علاوه یک منوی کشویی وجود دارد که نام همه برگه‌های باز را نشان می دهد و از طریق آن می‌توانید برگه‌ها را بی‌صدا کنید، پین کنید و یا به دیگر دستگاه‌های متصل ارسال کنید.

گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟

در مقابل کروم برای مدیریت تعداد زیاد برگه‌ها،‌ آن‌ها را کوچکتر می‌کند. با وجود اینکه این سبب شلوغ شدن نوار پیمایش می‌شود اما در عوض کروم فاوآیکون‌ها را به طور کامل در برگه‌های کوچک‌شده نشان می‌دهد، به علاوه منوی برگه‌ها که به صورت کشویی و عمودی در دسترس است،‌ در زمان باز بودن تعداد زیادی برگه،‌ کار پیمایش را ساده‌تر می‌کند.

منوهای زمینه

گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس منوی زمینه کامل‌تری دارد. علاوه بر ویژگی‌های معمولی یک منوی زمینه، گزینه‌ای برای ترجمه کل یک صفحه وب، جستجوی عکس و یک اسکنر کیوآر کد وجود دارد. همچنین امکان ارسال صفحات وب به دستگاه‌های دیگر به سادگی هرچه تمام‌تر در دسترس است.

گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟

بار دیگر، کروم و فایرفاکس تقریباً از هر نظر با هم مطابقت دارند. هر دو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا حد امکان استفاده از آنها ساده باشد و با ارائه ابزارها در منوها به جای پر کردن پنجره با جزئیات زیاد، بر سادگی بصری تأکید می‌کنند. هیچ کدام از مشکلات سازگاری رنج نمی برند و هر دو می توانند به هر وب سایتی به سادگی دسترسی داشته باشند.

اما بار دیگر و با اختلافی اندک امتیاز این بخش را به کروم اعطا می‌کنیم. همانطور که گفتیم بخش عمده وب برای کاربران کروم بهینه‌سازی شده است. از سویی منوی زمینه این مرورگر ویژگی‌های مفیدتر و متنوع‌تری نسبت به فایرفاکس دارد.

عملکرد

قابلیت‌های متنوع و کاربری آسان هر دو بسیار مهم هستند اما سرعت پایین می‌تواند حتی یک مرورگر خوب را به‌درد نخور جلوه دهد. بر همین اساس در این تست فایرفاکس و کروم با سه تست سرعت مختلف مورد سنجش قرار گرفته‌اند تا توانایی هریک در انجام وظایف خاص سنجیده شود.

این سه تست عبارتند از Speedometer, JetStream 2 و MotionMark. مهم ترین تست، یعنی Speedometer، سرعتی را که مرورگر می‌تواند وظایف مشخص شده در جاوا اسکریپت را پردازش کند، اندازه‌گیری می‌کند. JetStream 2 توانایی مرورگر را در پردازش برنامه‌های پیشرفته آزمایش می‌کند و MotionMark محاسبه می‌کند که مرورگر با چه سرعتی می‌تواند گرافیک‌های بصری پیشرفته را ارائه دهد.

تست سرعت فایرفاکسسرعت اجرا
Speedometer98.4
JetStream 282.333
MotionMark258.28
ما چند مرورگر را در آزمایش‌های سرعت چندگانه مورد بررسی قرار دادیم و کروم تقریبا همیشه سریع‌ترین مرورگر بود. حتی در بارهای بالا،‌ با کروم صفحات به سرعت بارگیری می‌شوند و تاخیر خاصی به چشم نمی‌خورد. پیش‌تر کروم هم مشکل استفاده بیش از حد از رم را داشت،‌ اما با بروزرسانی مارس 2021،‌ این مشکل برطرف شد.

فایرفاکس نه خیلی سریع و نه خیلی کند است. این مرورگر برای استفاده روزمره به اندازه کافی سریع است و در هنگام مرور وب، تماشای ویدیو یا ارسال ایمیل با تاخیر مواجه نخواهید شد. با این حال، فایرفاکس در استفاده از حافظه خیلی دقیق نیست و از رم نیز بیش از حد استفاده می‌کند.

تست سرعت کروماجرا در دقیقه
Speedometer144.9
JetStream 2130.294
MotionMark553.38
با وجود اینکه هر دو مرورگر سریع هستند اما بار دیگر برنده این بخش گوگل کروم است. گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس به مراتب سریع‌تر است. درواقع این مرورگر سریع‌ترین مرورگر موجود است و حافظه بسیار کارآمدتری دارد.

امنیت

در این بخش از مقایسه گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس نگاهی به ویژگی‌های امنیتی هر یک داریم. در این بررسی مشخص می‌شود که هر مرورگر چگونه از کاربران خود در برابر تبلیغات و بدافزارها حفاظت می‌کند و توسعه‌دهندگان در چه بازه‌های زمانی مرورگر را بروزرسانی می‌کنند.

فایرفاکس و کروم هردو دارای ویژگی داخلی HTTPS Everywhere هستند که وقتی فعال باشد، اگر هر دو گزینه HTTPS و HTTP در دسترس باشند، مرورگر به‌طور خودکار از طریق یک اتصال HTTPS ایمن به وب‌سایت‌ها وصل می‌شود. اما اگر HTTP تنها گزینه باشد، مرورگر قبل از اتصال به وب سایت یک هشدار صادر می‌کند. البته در فایرفاکس، HTTPS Everywhere به طور پیش فرض غیرفعال است.

همچنین هر دو مرورگر از قابلیت مدیریت رمز عبورها بهره‌مند هستند. رمز عبور اصلی به طور پیشفرض در فایرفاکس غیرفعال است، در نتیجه اگر مرورگر یا دستگاه شما به بدافزار آلوده شود، همه رمزهای عبور ذخیره شده می‌توانند در دسترس هکرها قرار گیرند. اما گوگل کروم در مقایسه با فایرفاکس مدیریت رمزهای عبور کاربران را به جای حافظه‌ معمولی به فضای ابری اختصاصی خود سپرده است.

گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟

اما فایرفاکس برای حفاظت از کاربران در برابر ردیابی اقدامات موثری انجام می‌دهد. این مرورگر یک سیستم حفاظتی خاص در برابر ردیابی را به طور پیشفرض فعال کرده است که ردیاب‌های رسانه‌های اجتماعی،‌ کوکی‌های ردیابی سایت‌ها،‌ اثرانگشت و دیگر محتوای مخرب را مسدود می‌کند.

البته این سطح حفاظت «استاندارد» فایرفاکس است و برای حفاظت بهتر و موثرتر می‌توانید از تنظیمات «سخت» و «سفارشی» هم استفاده کنید. با این وجود هیچ یک از مرورگرها به طور پیشفرض همه تبلیغات را مسدود نمی‌کنند، اما برای اینکار افزونه‌هایی دارند.

فایرفاکس و کروم هر دو از پایگاه داده مرور ایمن گوگل برای شناسایی وب سایت‌های مخرب استفاده می‌کنند. از این راه کروم و فایرفاکس، آدرس‌های وب را در پایگاه داده‌ای شامل URL های مخرب بررسی می‌کنند و در صورت شناسایی تهدید به کاربر هشدار می دهند. این مکانیزم امنیتی البته یک استاندارد رایج برای مرورگرها است، بنابراین تقریباً در هر مرورگری آن را خواهید یافت.

گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟

البته ویژگی مرور ایمن گوگل یک شمشیر دولبه است زیرا با وجود اینکه یک محافظ امنیتی عالی است، اما به قیمت حریم خصوصی کاربر تمام می‌شود، زیرا بسیاری از اطلاعات مرورگر شما برای تجزیه و تحلیل به گوگل ارسال می‌شود.

در بحث بروزرسانی، هر دو مرورگر به طور منظم پک‌های جدید را دریافت می‌کنند و با بستن مرورگر این آپدیت‌ها به طور خودکار نصب می‌شوند. گوگل در زمینه ارائه آپدیت و اصلاح آسیب‌پذیری‌ها یکی از بهترین توسعه‌دهندگان است،‌ اما موزیلا هم در این زمینه خیلی عقب نیست.

فایرفاکس تمام محافظ‌های امنیتی کروم را دارد، اما حفاظت در برابر ردیابی آن جامع‌تر از کروم است. البته برخی از امکانات امنیتی فایرفاکس به طور پیشفرض فعال نیست و این مسئله برای برخی کاربران بی‌تفاوت می‌تواند خطرناک باشد. ولی به هر حال فایرفاکس در این بخش برتری را از آن خود می‌کند.

حریم خصوصی

امنیت و حریم خصوصی عموما با هم یکسان در نظر گرفته می‌شوند اما معنای متفاوتی دارند. حتی اگر یک مرورگر مکانیزم‌های امنیتی زیادی در برابر تهدیدات خارجی داشته باشد،‌ تضمینی برای حفاظت از حریم خصوصی کاربر در کار نیست. مسئله اینجاست که در بسیاری از سرویس‌های امنیتی،‌ با جمع آوری اطلاعات کاربران برای امنیت‌شان،‌ حریم خصوصی نقض می‌شود.

فایرفاکس این مزیت را دارد که توسط یک شرکت خصوصی و غیرانتفاعی توسعه‌یافته است که درآمد خود را از تبلیغات به دست نمی‌آورد. موزیلا به طور دقیقی، شیوه جمع‌‌آوری داده را در خط مشی رازداری خود شرح داده است و کاملا مشخص است که فایرفاکس به اندازه کروم اطلاعات شما را جمع آوری نمی‌کند.

گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟

از سویی رقیب در این زمینه بسیار بدنام است. گوگل اساسا به عنوان یک شرکت تبلیغاتی بخش عمده‌ای از درآمد خود را از این راه به دست می‌آورد و در مورد گوگل کروم این به معنای جمع‌آوری داده‌های کاربران و استفاده از آن‌ها برای تنظیم تبلیغات هدفمند است.

البته امکان جلوگیری از جمع‌آوری داده‌ها از طریق تنظیمات حریم خصوصی و در بخش «فعالیت من» وجود دارد، اما این امر باعث جلوگیری کامل از فرایند جمع‌آوری داده‌ها نمی‌شود چراکه برخی از اساسی‌ترین قابلیت‌های کروم مانند پیش‌بینی URL یا پیشنهادات جستجو بر اساس همین جمع‌آوری داده‌های کاربر است.

گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس؛ در سال 2022، کدام مرورگر عملکرد بهتری دارد؟

در نتیجه فایرفاکس در بخش حفظ حریم خصوصی هم پیروز نهایی است. کروم ممکن است از جهات دیگر یک مرورگر عالی باشد، اما در مورد حفظ حریم خصوصی از فایرفاکس عقب‌تر است. اساسا ساختار مالی فایرفاکس انگیزه این شرکت برای جمع‌آوری داده‌های کاربر را محدود می‌کند. همچنین فایرفاکس شامل تنظیماتی برای کنترل بیشتر میزان دسترسی شرکت به داده‌های شما است.

نتیجه گیری

گرچه کروم در مقایسه با فایرفاکس در سه بخش به برتری رسید اما فراموش نکنیم که این برتری بسیار ناچیز بود. این دو مرورگر از هر منظر تقریبا به هم مشابه هستند و در نتیجه در نهایت این ترجیح شماست که تعیین می‌کند فایرفاکس مناسب است یا کروم. اگر به دنبال بهترین مرورگر برای اندروید هستید، این دو گزینه بهترین‌ها هستند. گوگل کروم در برابر موزیلا فایرفاکس یک مرورگر سریعتر و با امکانات بیشتر برای استفاده روزمره است، اما بسیاری فایرفاکس را به دلیل حفظ حریم خصوصی و امنیت آن ترجیح می دهند.

منبع :cloudwards

firefox-vs-google-chrome

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس