کرونا موجب آسیب طولانی مدت به ریه‌ها می‌شود


کرونا موجب آسیب طولانی مدت به ریه‌ها می‌شود

حتی پس از ابتلا به مورد خفیف کووید 19، برخی از افراد دچار مشکلات تنفسی می شوند که ماه ها طول می کشد.

به گزارش مشرق به نقل از مدیسن نت، اکنون نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بسیاری از این گروه از بیماران کووید ۱۹ ممکن است دارای ناهنجاری‌هایی در راه‌های هوایی کوچک ریه‌های خود باشند.

محققان دریافتند که از ۱۰۰ بیمار مبتلا به علائم "کووید طولانی مدت"، بیش از نیمی از آنها دارای علائم بیماری راه هوایی کوچک در سی تی اسکن خود بودند.

بیشتر بخوانید:

نسخه خطرناک‌تر از امیکرون چه مشخصاتی دارد؟

دکتر «آلخاندرو کوملاس»، محقق ارشد از کالج پزشکی دانشگاه آیووا، می‌گوید: «مستقل از شدت کووید، مجاری هوایی آن‌ها ماه‌ها بعد همچنان تحت تأثیر قرار می‌گرفت.»

به طور خاص، در بیماران علائمی از "به دام افتادن هوا" در ریه‌ها نشان داده شد؛ گیر افتادن هوا در بیماری‌هایی مانند آسم، آمفیزم و برونشیت مزمن رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

دلیل خستگی ناشی از کووید طولانی چیست؟

کوملاس گفت: «مشخص نیست که آیا ناهنجاری‌های راه هوایی مشاهده شده در این مطالعه برطرف می‌شود یا نشانه آغاز یک بیماری مزمن است.»

وی معتقد است که هر دو در نهایت درست هستند: برخی از بیماران به طور کامل بهبود می‌یابند، در حالی که برخی دیگر بهبود نمی‌یابند.

مطالعات اخیر تخمین زده‌اند که تا ۳۰ درصد از افراد آلوده به کروناویروس علائمی را تجربه می‌کنند که ماه‌ها پس از بیماری اولیه‌شان ادامه می‌یابد. این مشکلات عبارتند از خستگی و سردرد، مشکلات حافظه و تمرکز، از دست دادن حس بویایی و چشایی، و علائم تنفسی مانند تنگی نفس و سرفه مزمن.

یک نظریه این است که در برخی از افراد، عفونت بیش از حد سیستم ایمنی را فعال می‌کند و باعث ایجاد یک پاسخ التهابی پایدار در بدن می‌شود.

محققان تاکید می‌کنند هر فردی که پس از کووید دچار مشکلات تنفسی مداوم است باید به دنبال مراقبت باشد و نباید این علائم نادیده گرفته شوند.

منبع: مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان