اقتصاد نفتی، ناتوان در تحمل بار تحول اقتصادی/فرصت حاصل از تحریم نفت را نباید از دست داد


اقتصاد نفتی، ناتوان در تحمل بار تحول اقتصادی/فرصت حاصل از تحریم نفت را نباید از دست داد

استاندار مرکزی گفت: نباید فرصت حاصله از تحریم نفت را از دست داد.

فرزاد مخلص الائمه عصر روز گذشته، پنجشنبه ۲۶ اسفندماه در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان مرکزی گفت: نزدیک به دوسال است که اقتصاد کشور به اقتصاد غیر نفتی نزدیک شده است، اقتصادی که ۷۷ درصد آن به نفت و مشتقات، میعانات و فراورده های نفتی وابسته بوده است.

وی با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری در خصوص وابستگی به نفت و بلیات اقتصادی ناشی از آن، افزود: میتوان گفت که خوشبختانه وابستگی به نفت و صادرات آن با دست دشمن رو به کاهش رفته و ما حتی شاهد کاهش صادرات نفت و تقاضای آن بودیم.

وی ضمن اشاره به اقتصاد تک محصولی ایران بیان کرد: اقتصاد ایران از سال ۱۳۵۰ با افزایش قیمت نفت به سمت وابستگی به نفت رفت، این وابستگی به سمتی رفت که همه اجزا را در خود غوطه‌ور کرد و پیامد آن بروکراسی ناتوان و نظام اداری فرتوتی است که توان راه رفتن ندارد و نمی‌تواند بار تحول اقتصادی را نیز به دوش بکشد.

استاندار مرکزی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در حوزه وابستگی به نفت در کشور، اظهار کرد: در طول چند دهه اخیر دولت‌ها تلاش کردند تا اقتصاد ایران را به سمت اقتصاد غیر نفتی و صادرات مبتنی بر محصولات و فرآورده‌های غیر نفتی حرکت دهند که این اقدامات در حالتی رخ داد که نظام اداری هیچگونه کمکی نکرده و نخواهد کرد اما خوشبختانه توفیقاتی بطور نسبی در ایین زمینه حاصل شد که نمایندگان این توفیقات امروز حاضر در این جلسه‌اند و لازم است برای پایداری این دستاوردها تلاش شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید فرصت حاصله از تحریم نفت را از دست داد، اضافه کرد: فارغ از نتایج مذاکرات، امروز نرخ صادرات نفت به ۵.۶ رسیده است، لذا باید تلاش کرد تا اقتصاد و صادرات کشور بطور مجدد به نفت وابسته نشود و سرمایه به بخش مولد روانه نشود.

مخلص الائمه تصریح کرد: لازم است مشکلات زیرساختی برطرف شده و جهت گیری به طرف ساخت و شکل دهی اقتصاد قدرتمند در عرصه تحولات بین‌المللی انجام شوند. صادرات در حوزه خدمات دارای جایگاه حساسی است و محصولات خام غیرقابل تجارت هستند لذا تقاضا دارم از هرگونه خام فروشی پرهیز شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز در این آیین بیان کرد: عوامل و مولفه‌های بسیاری نظیر روایط عمومی و بازاریابی صادراتی بر امر صادرات و بخش خصوصی تاثیر گذارهستند. کشور ما دارای صادرکننده‌های با تجربه‌ای است.

ناصر بیکی در خصوص مشکلات و چالش‌های بخش صادرات گفت: مشکلات زیادی در حوزه قوانین و مقررات صادرات وجود دارد همچنین در برخی موارد نظیر فرهنگ و تکنولوژی صادراتی، شاهد کمبود منابع آموزشی هستیم. سیاست، طراحی و بسته‌بندی، کیفیت محصولات، عوامل جانبی محصول و برند سازی در کشور ما با مشکلات و موانع بسیاری روبرو بوده و همچنین در ارائه خدمات پس از فروش در مرحله ضعیفی قرار داریم.

وی ضمن اشاره به بازار کساد صادرات ناشی از تحریم‌ها و کرونا افزود: خوشبختانه علیرغم مشکلات دوسال اخیر، درآمد حاصل از صادرات در کشور به یک میلیارد و صد هزار دلار نزدیک است، همچنین در استان مرکزی نیز حدود ۱۸۷ گواهی مبدا برای صادرکنندگان صادر شد.

به گزارش ایسنا دو نفر از صادر کنندگان برتر به نیابت از دیگر صادرکنندگان به بیان مشکلات خود در حوزه مواردی همچون قانون برگشت ارز، مشکل زیرساخت‌ها، عدم حمایت دولت و نبود سرمایه‌گذار در این بخش پرداختند.

انتهای‌پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...