زیست عشایری کهگیلویه و بویراحمد و زندگی عشایری لرها می تواند ضمانت جهانی پیدا کند


زیست عشایری  کهگیلویه و بویراحمد و زندگی عشایری لرها می تواند ضمانت جهانی پیدا کند

امامی گفت: زیست عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه زندگی عشایری لرها می تواند ثبت جهانی شود و حفظ و معرفی این فرهنگ ضمانت جهانی پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با همراهی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و هیئت همراه از مناطق عشایری استان بازدید کرد.

سید مجید امامی در گفت و گو با خبرنگار کبنا در خصوص اهمیت احیا و حمایت از فرهنگ بومی عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: این زیست عشایری شامل زیست غذایی، پوششی، فضای زندگی و سیاه چادر است که باید نسبت به تشکیل پرونده آن برای ثبت جهانی تلاش شود.


زیست عشایری  کهگیلویه و بویراحمد و زندگی عشایری لرها می تواند ضمانت جهانی پیدا کند

وی اظهار کرد: حدود 35 پرونده فرهنگ ناملموس از ایران ثبت جهانی شده، به عنوان مثال، لنج سازی ثبت شده است.

امامی بیان کرد: وقتی که پرونده ای به عنوان فرهنگ ناملموس ثبت شود، یک امتیاز مثبت است برای اینکه جمهوری اسلامی ایران هم می گوید من وظیفه دارم که سرمایه گذاری کنم که این فرهنگ تضعیف نشود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار کرد: اگر این فرهنگ ثبت جهانی شود، به این معنا است که حفظ، دیدن، بازتولید این فرهنگ ارزشمند است و فعالیت های مختلف فرهنگی و صنعت فرهنگ با محوریت فرهنگ عشایری ایجاد می شود.

وی به دیگر موارد احیای فرهنگ های بومی کشور اشاره کرده و گفت: همچنین استان می تواند نسبت به معرفی یک شهر خلاق تلاش کند، شهر خلاق شهری است که مظاهر دست آفرین زندگی مردم در آن بیشتر دیده می شود، ظرفیت های فرهنگی بالایی دارند و می توانند به روز آوری ایجاد کنند و مورد حمایت ویژه قرار می گیرند.

امامی گفت: تاکنون 17 شهر خلاق در ایران داریم. می توانید شهری که بیشترین تعداد عشایر را دارد، معرفی و تبدیل به شهر خلاق کنید، و از ظرفیت های خوب این طرح ها استفاده کنید.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در خصوص اهمیت و ارزشمندی فرهنگ عشایری گفت: حیات فرهنگی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد مظلوم مانده است، این فرهنگ بیش از هزار سال پیش تاکنون تاریخ ما را ساخته است. متأسفانه فرهنگ شهرنشینی، فرهنگ پیشین را نابود کرده، چون تصور عموم این است که زندگی شهرنشینی بهتر است.

امامی بیان کرد: از کجا معلوم است که زندگی در یک شهر حاشیه نشینی بافت محروم و غیراجتماعی لذت بخش تر از زندگی شهرنشینی نباشد؟ کدام بی هویتی فرهنگی موجب می شود که افراد روستا را رها کنند؟ ما باید کاری کنیم که این افراد احساس حقارت نکنند و روستاها احیا شوند.

وی گفت: ما باید رعایت سنت ها و آداب محلی را داشته باشیم، اینها را در مثل ها و کمیک استریپ ها، قصه ها بازگویی کنیم. چند کمیک استریپ داریم که سوژه آن یک قهرمان لر باشد؟


زیست عشایری  کهگیلویه و بویراحمد و زندگی عشایری لرها می تواند ضمانت جهانی پیدا کند


دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار کرد: فرهنگ یک امر پویا است، مسیر زندگی مردم، محصولات، آداب و رسوم می توانند به این سمت هدایت شوند. اما نظام رسانه ای و فناوری ها در معرفی الزامات فرهنگی تأثیر بسیاری دارند. ما در 24 ساعت روز، افرادی را به عنوان باارزش و موفق می بینیم که در لباس های بومی و سنتی نیستند. از کودکی یک دوگانگی بین فرهنگ بومی و فرهنگ شهری ایجاد کرده ایم.

وی گفت: حفظ و اصالت داشته های گذشته ما از جمله خوراک و پوشاک و فضای زندگی گذشتگان ما زمانی ارزشمند می شود که ببینیم جایگزین بهتری ندارند. در زندگی شهرنشینی زودرس، آپارتمان های 60 متری، نان لواش و ... جایگزین سیاه چادر و نان تیری و ... شده اند. در حالی که این شیوه زندگی جدید مضرات مختلفی دارند.

امامی گفت: مظاهر فرهنگی نسبی است، نمی گوییم مطلقا یک فرهنگ بهتر است، اما در صورتی که روزآوری و نوآوری در فرهنگ های گذشته ایجاد کنیم، قطعا همان فرهنگ گذشته ما بهتر است و می توانیم آنها را احیا و مورد استفاده عمومی قرار دهیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار کرد: در طول 4 ماه گذشته، استان کهگیلویه و بویراحمد دهمین استانی هست که در آن حضور پیدا کرده ایم، و فرهنگ های بومی مردم را مورد بررسی و بازدید قرار می دهیم.

امامی گفت: اما در عصر صنایع فرهنگی باید کمک کنیم ظرفیت ها در قالب بسته های صنایع فرهنگی بازآفرینی شود. کشور کره 20 سال پیش تصمیم گرفت صنایع فرهنگی اش را به مزیت اقتصادی تبدیل کند و حتی در سریال های کره ای می بینیم که کوچک ترین مسائل اخلاقی و فرهنگی شان را به مردم دنیا تحمیل و صادر می کنند، چون منطق ساختن سریال های «سوپ اپرا» یا همان سریال های آبکی را یادگرفتند.

وی اظهار کرد: در ابتدا شرکت های دولتی باید به ساخت پروژه های بزرگ ورود کنند، اما در شرایطی که مانع زدایی صورت بگیرد قطعا شرکت های خصوصی نیز به این موضوعات ورود می کنند.


زیست عشایری  کهگیلویه و بویراحمد و زندگی عشایری لرها می تواند ضمانت جهانی پیدا کند

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در پاسخ به اینکه «چرا شورای فرهنگ عمومی و دستگاه های فرهنگی نتوانسته است هویت های پیشین ما را حفظ و ترویج کند؟» گفت: در 30 سال گذشته به دلیل اینکه در برنامه های فرهنگی، شاخص های کمّی ملموسی نداشتیم، سازمان برنامه و بودجه و دولت ها عادت کرده اند که بخش فرهنگی را بصورت طفیلی، تعارفی و سربار نظام برنامه ریزی کشور محسوب کنند. پیشران مدیریت کشور فرهنگ نبوده و حتی پس‌ران هم نبوده است.

وی افزود: می گویند معیشت و صنعت پیشران است و فرهنگ و بقیه چیزها پس‌ران است. با وجود اینکه رئیس جمهوری نیز اعتقاد به پیش‌ران بودن فرهنگ دارد، به هر نحوی و به کندی داریم برنامه هایی را پیش می بریم.

امامی گفت: به همین دلیل در دولت فعلی، تدوین سند راهبردی فرهنگ در استان، راه اندازی چرخه های صنعت فرهنگ در استان، تقویت فولکلور و فرهنگ بومی در استان مورد توجه قرار دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: همچنین در این دوره توجه ویژه ای به عدالت فرهنگی، و صنایع فرهنگی می شود.


زیست عشایری  کهگیلویه و بویراحمد و زندگی عشایری لرها می تواند ضمانت جهانی پیدا کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: کمکی که ما از شما انتظار داریم این است که منظومه ای از برنامه های فرهنگی منطبق با آداب و رسوم اینجا را در ظرفیت های بین المللی معرفی کنیم.

امین درخشان گفت: اصالت فرهنگ بومی کهگیلویه و بویراحمد شهرت جهانی دارد و باید فرهنگ استانی احیا شود.

وی گفت: شورای فرهنگ عمومی نقش موثری در شکل‌گیری نقش اجتماعی جامعه دارد، یک هدف گذاری عمومی را آغاز کرده است که خلأهای موجود برطرف می‌شود.


زیست عشایری  کهگیلویه و بویراحمد و زندگی عشایری لرها می تواند ضمانت جهانی پیدا کند

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان