سوز خسارت 350 میلیاردی سرما بر تن باغات ساوه


سوز خسارت 350 میلیاردی سرما بر تن باغات ساوه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه با اشاره به وقوع سرمای روزهای اخیر گفت: برآورد اولیه نشان از بروز خسارت 350 میلیارد تومان به باغات و بخشی از مزارع این شهرستان دارد.

حسن شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کاهش محسوس دمای هوا طی روزهای اخیر در شهرستان ساوه اظهار کرد: این سرمازدگی در پی افت شدید دما از ۲۶ لغایت ۲۸ اسفندماه سال جاری بوقوع پیوست که در شهر غرق آباد دمای هوا به منفی چهار درجه و در دشت مرکزی ساوه به منفی دو درجه کاهش یافت.

وی بیان کرد: در پی کاهش قابل ملاحظه دمای هوا و یخبندان صورت گرفته، از مجموع افزون بر هزار هکتار از باغات بادام شهرستان ساوه ۹۰۰ هکتار آن که اغلب در شهرهای غرق آباد و نوبران قرار دارد، به میزان ۶۰ الی ۱۰۰ درصد خسارت دیدند.

وی افزود: از مجموع ۸۰۰ هکتار باغات زردآلوی این شهرستان ۶۰۰ هکتار آن بین ۵۰ الی ۱۰۰ درصد خسارت دیده و شکوفه‌های میوه از بین رفته است. همچنین از مجموع ۶۰۰ هکتار محصول گوجه سبز به ۴۰۰ هکتار بین ۲۰ الی ۱۰۰ درصد و از ۱۰ هزار هکتار باغات انار نیز حدود ۳۰۰ هکتار آن تقریبا ۳۰ درصد خسارت وارد شده است.

شریفی در خصوص حمله سرما به مزارع شهرستان ساوه نیز گفت: سرمای اخیر به ۳۰ هکتار از ۲۶۰ هکتار اراضی کلزای این شهرستان تا ۳۵ درصد خسارت وارد کرده است.

وی گفت: میزان دقیق خسارت وارده متاثر از سرمازدگی به باغات و بخشی از مزارع کلزا از نظر وسعت و ارزش ریالی به صورت تفکیک هر محصول خسارت دیده پس از جمع بندی نهایی اعلام خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه با اشاره به اینکه خوشبختانه باغات پسته و بخش اعظمی از باغات انار ساوه از سرمای روزهای پایانی سال جاری در امان مانده‌اند، گفت: تولیدکنندگان انار و پسته در شهرستان باید مراقب وقوع جبهه هوای سرد احتمالی در فصل بهار باشند.

وی افزود: باغداران خسارت دیده که اقدام به بیمه محصولات خود کرده‌اند با معرفی به بیمه از خدمات حمایتی برای پرداخت خسارت وارده بهره‌مند خواهند شد و افرادی که بیمه نکرده‌اند فرصتی برای بیمه محصولات ندارند و زمان آن به اتمام رسیده است.

شریفی تصریح کرد: محصول باغاتی که در روزهای اخیر بر اثر سرمازدگی از بین رفته اند امکان باردهی و شکوفه دادن مجدد نداشته و باید کشاورزان منتظر باشند تا سال آینده درخت مجددا به بار بنشیند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | حمله هوایی به گاراژ تانک و مقر فرماندهی زرهی پایگاه کالسو استان بابل عراق