دستورالعمل جدید پیشگیری از فساد در صادرات فرآورده‌های نفتی ابلاغ می‌شود


دستورالعمل جدید پیشگیری از فساد در صادرات فرآورده‌های نفتی ابلاغ می‌شود

سرپرست دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی از بازبینی دستورالعمل مرتبط با پیشگیری از قاچاق سوخت در فرآیند صادرات و سوآپ این فرآورده‌ها خبر داد.

آقای پرهام فر سرپرست دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بازبینی و اصلاح دستورالعمل فرآیند صادرات، ترانزیت، عبور و معاوضه یا سوآپ فرآورده‌های نفتی انجام شد.

به گفته او، قبلاً دستورالعملی در این حوزه وجود داشت که اشکالاتی به آن وارد بود. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پس از برگزاری جلسات با همکاری دستگاه‌های مختلف مانند سازمان ملی استاندارد، شرکت ملی نفت، گمرک ایران، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت بازبینی آن را انجام داد تا فرآیند بهینه‌ای برای صادرات فرآورده‌های نفتی دیده شود.

آقای پرهام فر گفت: این دستورالعمل هفته گذشته در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهایی و برای ابلاغ به وزیر نفت ارسال شده است. پیش بینی می شود که پیش از آغاز سال جدید، ابلاغ آن از سوی وزیر نفت و رئیس کل گمرک انجام شود.

سرپرست دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز می گوید: این دستورالعمل به تسهیل و اطمینان بخشی از پیشگیری در بروز فساد در این حوزه کمک می‌کند؛ مؤیدی خرم آبادی رئیس این ستاد نیز گفته بود: طی دو سال گذشته با راه اندازی سامانه‌های کنترل قاچاق، ۱۴ میلیارد لیتر سوخت صرفه جویی شده که تا ۱۵ میلیارد لیتر هم قابل ارتقا است.

دستورالعمل صادرات، ترانزیت، عبور و معاوضه یا سوآپ فرآورده‌های نفتی، موضوع ماده ۴۵ آیین‌نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

از جمله ایراداتی که به این دستورالعمل وارد بود، مربوط به سختگیری‌های سازمان ملی استاندارد می‌شد؛ صادرکنندگان باید تاییدیه‌هایی مثل اصالت فرآورده را دریافت می‌کردند که به علت نبود زیرساخت‌های آزمایشگاهی لازم در این سازمان، بعضاً صادرکنندگان را با مشکل مواجه می‌کرد.

هاشمی بازرس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفته است: فرآیندهای مرتبط با استاندارد بیش از حد تصور زمان بر است. تکلیف استانداردهایی که از قبل تعریف شده، مشخص است؛ اما اگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای یک نوع فرآورده که قبلا کد استانداردسازی نیاز نداشته، خواستار دریافت این کد شود، ماه‌ها منتظر رفع مشکل در سازمان استاندارد خواهیم شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقلب اوسمار از روی دست نکونام