اعلام آمادگی ژاپن برای میانجیگری بین ریاض و تهران


اعلام آمادگی ژاپن برای میانجیگری بین ریاض و تهران

وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد که آماده است از روابط دیرینه و دوستانه خود با ایران برای فراهم کردن شرایط گفتگو بین ریاض و تهران استفاده کند.

یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن قبل از ترک توکیو و سفری سه روزه به ترکیه و امارات، در مصاحبه با عرب نیوز ژاپن گفت که در این سفر طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله ثبات منابع انرژی و بحران اوکراین مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه ژاپن در خصوص روابط دوجانبه ژاپن با امارات و عربستان توضیح داد که خاورمیانه منطقه مهمی برای ژاپن به ویژه در زمینه امنیت انرژی است. امارات و عربستان به ترتیب ۳۰ و ۴۰ درصد از واردات نفت خام ژاپن را به خود اختصاص می‌دهند و هر دو کشور شرکای مهمی برای امنیت انرژی ژاپن هستند. هایاشی همکاری با این دو کشور را در شرایط کنونی و با توجه به افزایش قیمت نفت در نتیجه بحران اوکراین، مهم توصیف کرد.

یوشیماسا هایاشی در ادامه به هدف خود از سفر به امارات پرداخت و گفت که همکاری ژاپن با امارات در سال‌های اخیر در تعدادی از زمینه‌ها از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، علم و فناوری، آموزش، زیرساخت‌ها پیشرفت کرده است و قصد دارد در سفر خود به امارات و به مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، درباره افزایش همکاری‌ها در زمینه انرژی تبادل نظر کند.

این مقام ژاپنی در ادامه عربستان را یکی از کشور‌های مهم در زمینه امنیت خاورمیانه توصیف کرد و گفت که به عنوان یکی از اعضای گروه بیست، ژاپن شراکت راهبردی با این کشور را در حوزه‌های مختلف تقویت خواهد کرد.

وزیر خارجه ژاپن در ادامه مصاحبه، تثبیت بازار نفت را به نفع کشور‌های مصرف‌کننده و تولیدکننده نفت دانست و ابراز امیدواری کرد که امارات و عربستان به عنوان اعضای اوپک پلاس با تامین و تولید نفت اضافه به ثبات بازار جهانی کمک کنند. او با بیان اینکه هدف ژاپن ادامه همکاری با جامعه بین المللی، از جمله گروه هفت، برای بهبود وضعیت کنونی است، تاکید کرد که توکیو قصد دارد همکاری‌های خود را با امارات، عربستان و سایر کشور‌های خاورمیانه تقویت کند.

او در ادامه با اشاره به «نگرانی‌های عربستان سعودی» درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که ژاپن این ظرفیت را دارد که از روابط دیرینه و دوستانه خود با ایران برای فراهم کردن شرایط برای انجام گفتگو‌های صادقانه استفاده کند.

هایاشی در ادامه با اشاره به جنگ یمن، گفت: «ما از تلاش‌های جامعه بین‌المللی در زمینه خاتمه دادن به درگیری در یمن از جمله فعالیت‌های نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن هانس گراندبرگ استقبال می‌کنیم».

هایاشی قرار است امروز وارد ترکیه شود و در آنجا با مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کند. بنابر گفته وزیر خارجه ژاپن در این دیدار، به دنبال تقویت همکاری توکیو با آنکارا در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله اقتصاد، آموزش و تغییرات آب و هوایی است. علاوه بر این هایاشی قصد دارد در این سفر به دلیل ارتباط نزدیک ترکیه با اوکراین و روسیه، درباره حل این بحران به بحث و گفتگو پردازند.

این مقام ژاپنی قرار است به ابوظبی، پایتخت امارات سفر کند و با وزیر صنعت و فناوری امارات دیدار کند. او همچنین قرار است با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات ملاقات کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط