«سال تغییر و امید»؛ مروری بر رویدادهای سیاسی سال 1400 در کرمانشاه


«سال تغییر و امید»؛ مروری بر رویدادهای سیاسی سال 1400 در کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- فضای رکود و رخوتی که بویژه در پایان دولت دوازدهم بر کرمانشاه سایه افکنده بود، از بهار 1400 بتدریج کنار رفت و با روی کار آمدن دولت و مدیران تازه نفس و مردمی، فصل جدیدی از کار و تحرک آغاز و پنجره‌های جدید امید در استان باز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سال پایان دولت تدبیر و امید بشدت متاثر از فضای سیاسی و انتخابات بود و رویکرد دولتمردان به سمت روزمرگی گرایش پیدا کرده بود؛ شرایطی که برای استان کرمانشاه که در صدر جدول بیکاری، تورم و برخی آسیب های اجتماعی قرار دارد، آزار دهنده بود.

شاید به همین دلیل بود که بسیاری از کرمانشاهی ها برای تغییر لحظه شماری می کردند و برخلاف برخی پیش بینی ها، فضای انتخابات خرداد ۱۴۰۰ را حسابی داغ کردند تا یک مشارکت خوب در استان کرمانشاه رقم بخورد.

عده ای از سیاسیون با استناد به فشارهای معیشتی و اقتصادی سنگینی که بر دوش مردم کرمانشاه سنگینی می کند، سخن از مشارکت ۲۵ و ۳۰ درصدی در انتخابات می کردند اما سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا صحنه یک غافلگیری جدید شد.

روز جمعه ۲۸ خرداد بیش از ۷۱۱ هزار نفر از اهالی «دروازه کربلا» پای صندوق های رای حاضر شدند و یک مشارکت ۴۶ درصدی را رقم زدند که به اعتقاد کارشناسان سیاسی، این حضور چشمگیر با وجود مشکلات بزرگ بیکاری و تورم چندین ساله در استان، تامل برانگیز و معنادار بود.

البته گرایش مردم کرمانشاه به شعارهای «عدالت، خدمت، صداقت و مقابله با فساد» حجت الاسلام دکتر «سیدابراهیم رئیسی» بود که ۳۸۲ هزار(۵۳ درصد) رای را به خود اختصاص داد.

«سال تغییر و امید»؛ مروری بر رویدادهای سیاسی سال 1400 در کرمانشاه

استعفای ناگهانی شهردار

۱۲ مرداد و درست در روز تنفیذ رییس جمهور جدید، کلانشهر کرمانشاه هم شاهد یک رویداد ناگهانی بود.

در حالی که هنوز اعضای جدید شورای شهر کرمانشاه مستقر نشده بودند، «سعید طلوعی»، شهردار کرمانشاه در مراسمی عمومی استعفا کرد و گفت که تمایلی برای ماندن ندارد.

او آخرین جملات خود را با انتقاد از برخی مدیران و مسئولان استان پایان داد و اظهار کرد: برخی‌ها در طی چند سال گذشته ما را مسخره می‌کردند و می‌گفتند چرا باید کار کنیم؛ آن‌ها اضافه‌کار، حق جلسه و پاداش‌ها را به‌طور کامل و به‌موقع می‌گرفتند اما خود کار نمی‌کردند و حتی دیگران را هم تحریک به همکاری نکردن می‌کردند.

۱۲ روز بعد مراسم تحلیف ۱۱ عضو ششمین دوره شورای شهر کرمانشاه برگزار شد؛ شورایی که به دلیل اختلاف داخلی و تبدیل شدن به دو گروه اکثریت و اقلیت تا پنج ماه بعد هم موفق به انتخاب شهردار جدید نشد.

در نهایت و با فشار هیات حل اختلاف استان و تهدید شورا به انحلال، اختلاف ها فروکش کرد و پرنده اقبال بر روی شانه های «نادر نوروزی» نشست. نوروزی از ۲۷ دی سکان کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه را در دست گرفت تا شاید بتواند این کشتی طوفان زده را به ساحل آرامش برساند و نارضایتی مردم از وضعیت نابسامان شهر و شهرداری را اندکی سامان دهد.

«سال تغییر و امید»؛ مروری بر رویدادهای سیاسی سال 1400 در کرمانشاه

معارفه «رییس جمهور کرمانشاه»

داغ ترین رویداد سیاسی پس از انتخابات ۲۸ خرداد، موضوع انتصاب نفر شماره یک استان بود؛ استاندار کرمانشاه.

از همان فردای انتخابات، گمانه زنی ها درباره استاندار جدید آغاز شد و هر هفته اسامی جدیدی از فضای مجازی و رسانه ای سر در می آورد طوری که لیست کاندیداهای احتمالی از ۳۰ نفر هم فراتر رفت.

اختلافات داخلی بین نیروهای سیاسی و حزبی در استان هم آنقدر بالا گرفته بود که حتی ۶ ماه پس از انتخابات هیچ دورنمایی از تغییر در مدیریت ارشد کرمانشاه وجود نداشت؛ عده ای از اصلاح طلبان حامی ابقای هوشنگ بازوند بودند، عده ای فقط بر برکناری بازوند تاکید داشتند، برخی گروه های اصولگرا هم به دنبال معرفی و بالا کشیدن چهره های موردنظرشان بودند و شعار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم انتخاب استاندار انقلابی، همسو با شعارهای دولت و جوان بود.

تکلیف همه استانداری های کشور تا پیش از آغاز زمستان مشخص شد اما کرمانشاه همچنان سرگردان بود تا اینکه ۱۴ دی ماه خبری در فضای مجازی درز پیدا کرد که نشان می داد، سکاندار کرمانشاه هم مشخص شده است.

فردای آن روز، هیات وزیران در جلسه هیات دولت به «بهمن امیری‌مقدم» برای تصدی استانداری کرمانشاه رای اعتماد دادند؛ اسم امیری مقدم از هفته های آغازین دولت سیزدهم در بین گزینه های استانداری بود اما روند انتخاب او با فراز و نشیب هایی تا نیمه دی ماه طول کشید.

۲۰ دی ماه وزیر کشور برای شرکت در مراسم معارفه استاندار جدید کرمانشاه وارد استان شد. «احمد وحیدی» از هوشنگ بازوند تقدیر کرد و گفت که امیری مقدم از چهره های توانمند، انقلابی و بومی استان کرمانشاه است و به همین دلیل اجازه ندادیم او در اداره کل امور اتباع وزارت کشور بماند زیرا استانداری کرمانشاه مهمتر بود.

وحیدی در مراسم معارفه هم مهم‌ترین ماموریت دولت در استان کرمانشاه را اشتغال‌زایی و رفع بیکاری دانست و گفت: رییس‌جمهور این را به استاندار جدید تذکر دادند و مرتب به بنده هم یادآوری کرده‌اند.

استقبال مردم و گروه های سیاسی هم از بهمن امیری مقدم کم سابقه بود؛ از جمعیت زیادی که در فرودگاه به استقبال او رفتند تا بیانیه جریان های انقلابی و اصولگرا در حمایت و تایید انتصاب او. حتی بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه ای اصلاح طلب هم از این انتخاب ابراز خوشحالی کردند و امیری مقدم را از چهره های کارآمد دانستند.

دبیری ستاد پشتیبانی جنگ در دوران دفاع مقدس، فرماندهی سپاه پاسداران کنگاور و رییس ستاد سپاه پاسداران استان کرمانشاه، جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی، فرمانده انتظامی و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های گیلان و خراسان رضوی و عضویت در شورای فرهنگی استان های کرمانشاه، گیلان و خراسان رضوی از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی «امیری‌مقدم» بوده است.

پیش از این «هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه بود که در دوم مهرماه سال ۱۳۹۶ در این سمت منصوب شده بود.

«سال تغییر و امید»؛ مروری بر رویدادهای سیاسی سال 1400 در کرمانشاه

آغاز تغییرات

گرچه انتظار مردم استان آغاز زودهنگام تغییر در استان و تحول در خدمت رسانی بود اما انتخاب دیرهنگام استاندار، فرصت های ۱۴۰۰ را محدود کرد؛ با این حال استاندار جدید از فردای روز معارفه بسیاری از رویه ها را تغییر داد و گفت که با اقدامات نمایشی، شعار دادن، گزارش عملکرد غیرمستند و کلنگ زنی رسانه ای بشدت مخالف است.

او بارها تاکید کرد که به هیچ گروه و جریانی وابسته نیست و تغییر مدیران استان را نیز بر همین مبنا از اسفند ماه آغاز کرد؛ استاندار معیار انتخاب مدیران جدید را «انقلابی بودن، داشتن تعهد، تخصص و رویکرد مردمی» و «عشق و علاقه به کرمانشاه و مردمش» دانست.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، روسای دانشگاه های رازی و صنعتی و مدیران کل جهاد کشاورزی و محیط زیست پیش از آمدن امیری مقدم تغییر کرده بودند اما طی ۲۰ روز اخیر هم فرمانداران پاوه، دالاهو و صحنه، مدیران کل حوزه استاندار و فنی و ترافیک استانداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتقال خون و رییس دانشگاه پیام نور هم از جمله مدیران جدید دولت سیزدهم هستند.

سفر وزرا به استان

دولت مردمی سیزدهم از همان شروع کار، سفرهای استانی را هم با جدیت در دستور کار گذاشت و ارتباط با مردم و استان ها را از ارکان اصلی رفع مشکلات موجود تلقی کرد.

بر همین اساس غیر از ده ها معاون وزیر و روسای سازمان های مختلف، وزرای کشور، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، بهداشت و آموزش پزشکی و رییس بنیاد مستضعفان طی هفت ماه عمر دولت سیزدهم برای پیگیری دغدغه ها و حل مشکلات مردم استان کرمانشاه، به این دیار سفر کرده اند.

و اکنون کرمانشاه در سال جدید خود را مهیای میزبانی از رییس جمهور و هیات دولت می کند تا روند تغییر و تحول به نفع مردم و مهار مشکلات استان سرعت بیشتری بگیرد و شعارهای دولت بیش از پیش احساس شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403