درخواست محاکمه پوتین توسط نخست‌وزیران اسبق انگلیس


درخواست محاکمه پوتین توسط نخست‌وزیران اسبق انگلیس

اقتصادنیوز: گوردون براون، نخست وزیر سابق انگلیس، خواستار دستگیری و محاکمه پوتین شد و گفت: ما باید نزدیکان پوتین را آگاه کنیم که اوضاع دارد سخت‌تر می‌شود. اگر آنها از پوتین فاصله نگیرند، آنها نیز با پیگرد قانونی و زندان روبرو می‌شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دو تن از نخست وزیران سابق انگلیس خواستار برگزاری یک دادگاه جدید بین المللی شبیه به "نورنبرگ" برای تحقیق درباره پوتین و متحدانش بابت اقداماتشان در حمله روسیه به اوکراین شده‌اند.

شبکه خبری سی‌بی‌اس گزارش داد، گوردون براون و سر جان میجر، نخست وزیران سابق انگلیس قول دادند تا از تشکیل یک دادگاه ویژه بین‌المللی شبیه به دادگاه نورنبرگ حمایت کنند.

دادگاه نورنبرگ برای رسیدگی به جنایات جنگی نازی‌ها پس از جنگ دوم جهانی برگزار شد.

دادگاه کیفری بین‌المللی در حال حاضر در حال تحقیق از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به اتهام "جنایات جنگی" است، اما نمی‌تواند بدون تایید شورای امنیت سازمان ملل، اتهامات را پیگیری کند. روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت می‌تواند هرگونه قطعنامه‌ای را علیه خود وتو کند.

گوردون براون در مطلبی برای دیلی میل نوشت که این شکاف در قوانین بین‌المللی باید بسته شود تا پوتین نتواند از پاسخگویی "فرار" کند.

وی همچنین خواستار دستگیری و محاکمه پوتین شد و افزود: ما باید نزدیکان پوتین را آگاه کنیم که اوضاع دارد سخت‌تر می‌شود. اگر آنها از پوتین فاصله نگیرند، آنها نیز با پیگرد قانونی و زندان روبرو می‌شوند.

همچنین ۱۴۰ امضاکننده از جمله وزیر امور خارجه اوکراین و یکی از دادستان‌های سابق دادگاه جرایم جنگی در نورنبرگ که اکنون ۱۰۲ سال دارد، خواستار برگزاری یک دادگاه برای رسیدگی به اقدامات پوتین شده‌اند.

یک طومار نیز با درخواست تشکیل چنین دادگاهی بیش از ۷۵۰ هزار امضا دریافت کرده است.

چهارشنبه بعدازظهر نیز جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به شدیدترین شکل ممکن پوتین را محکوم کرد و مدعی شد: "او یک جنایتکار جنگی است."

در حالی که تحقیقات رسمی در مورد "جنایات جنگی" ادامه دارد، گزارش‌هایی از حملات علیه غیرنظامیان منتشر می‌شود.

بر اساس گزارش الجزیره، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده که حداقل ۸۱۶ غیرنظامی در اوکراین تا ۱۷ مارس ۲۰۲۲ کشته و ۱۳۳۳ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین هفته گذشته تکرار کرد که هدف قرار دادن افراد غیر نظامی می‌تواند "جنایت جنگی" باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403