جنجال جدید سفیر روسیه در ایران /روس ها وکیل و وصی ایرانی ها شده اند؟


جنجال جدید سفیر روسیه در ایران /روس ها وکیل و وصی ایرانی ها شده اند؟

مرور کارنامه سفیر روسیه در تهران حتی طی بازه زمانی کوتاه مدت سال سپری شده 1400 گویای وقوع مکرر اقدامات تحریک کننده است :

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، فاطمه کلانتری، خبرنگار سیاست خارجی نوشت:

سفارت فخیمه روسیه در تهران پیام نوروزی رئیس‌جمهور آمریکا به مردم ایران را اوج نفاق نامیده‌اند. حضرات روس، ما خودمان زبان داریم و لازم باشد پاسخ می‌دهیم. وکیل و وصی نمی‌خواهیم.

نکته مورد تاکید در این اعتراض ، ممنوعیت مداخله در مناسبت دیپلماتیک کشور میزبان از سوی سفرای مستقر است که نقض قواعد و عرف حهانی دیپلماتیک نلقی می شود و معمولا با واکنش کشور میزبان مواجه می شود..

جنجال جدید سفیر روسیه در ایران /روس ها وکیل و وصی ایرانی ها شده اند؟

مرور کارنامه سفیر روسیه در تهران حتی طی بازه زمانی کوتاه مدت سال سپری شده ۱۴۰۰ گویای وقوع مکرر اقدامات تحریک کننده است :

نتشار عکسی از سفیران بریتانیا و روسیه در محل برگزاری کنفرانس تهران در سال ۱۹۴۳ (۱۳۲۲) با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد؛ محمدجواد ظریف وزیر خارجه وقت این عکس را «به شدت ناپسند» خواند و در توئیتی نوشت :«امروز یک تصویر به شدت ناپسند را مشاهده کردم. باید به همگی یادآوری کنم که اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه دسامبر ۱۹۴۳. مردم ایران از جمله در طی مذاکرات برجامی نشان داده‌اند که تقدیرشان هیچ‌گاه به تسلط قدرت‌های خارجی درنخواهد آمد و توسط تصمیمات داخل سفارت‌های خارجی تعیین نخواهد شد» ، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس خواستار عذرخواهی هر دو سفیر شد و وزارت خارجه دولت روحانی ، هر دو سفیر را فراخواند.

در عکسی که سفارت روسیه روز چهارشنبه ۲۰ مرداد منتشر کرد، سفیران بر جای سران نشسته‌اند؛ صندلی (آمریکا) خالی است و سفیر روسیه میزبان همتای تازه‌وارد خود بود.

جنجال جدید سفیر روسیه در ایران /روس ها وکیل و وصی ایرانی ها شده اند؟

بهمن ماه گذشته نیز انتشار تصویری از ادای احترام سفیر روسیه به مجسمه «الکساندر گریبایدوف» بنیان گذار معاهده ترکمنچای در صفحه توئیتر این سفارتخانه ، واکنش های منفی بسیاری برانگیخت اما جاگاریان ، ضمن دفلع از اقدام خود، گریبایدوف را «دیپلمات و شاعری بزرگ» توصیف کرد و البته این سوال منتقدان را بی پاسخ گذاشت که باتوجه به نگاه منفی ایرانیان به گریبایدوف ، چه دلیل برای انتشار تصویر این ادای احترام داشته است ؟

جنجال جدید سفیر روسیه در ایران /روس ها وکیل و وصی ایرانی ها شده اند؟

سفیر روسیه ، هجدهم اسفند ماه همدر نشست خبری با شماری از خبرنگاران ایرانی خواستار استفاده رسانه‌های کشورمان از عبارت «عملیات ویژه نظامی» به جای حمله روسیه به اوکراین شد که این درخواست او از سوی رسانه ها ،«گستاخانه» و «آمرانه» توصیف و مورد انتقاد شدید قرار گرفت .

جنجال جدید سفیر روسیه در ایران /روس ها وکیل و وصی ایرانی ها شده اند؟

نشست خبری جنجال برانگیز جاگاریان ​

اقدامات تحریک کننده و نامتعارف سفیر روسیه در تهران درحالی است که اخیرا ، توقف مذاکرت وین در گام نهایی بدلیل مطالبه روسیه از آمریکا برای دادن «تضمین» معافیت از تحریم، واکنش های انتقادی و حتی ضدپوتین در کشورمان درپی آورد.

مشخص نیست ، سفیر روسیه چرا به جای کاهش تنش ایجاد شده میان مردم ایرران و دولت روسیه ، هچنان اصرار دارد با اقدامات مداخله جویان ، هیزم بر تنور خشم ایرانیان بریزد؟

تعجب و تاسف بیشتر از مقامات وزارتخارجه کشورمان است که تاکنون درباره برخورد رسمی و جدی آنان با این سفیر مشتاق به مداخله در امور داخلی ایران از موضع بالا، خبری رسمی اعلام نشده است .

بسنده کردن وزارتخارجه به نظاره گری ، شائبه های زیادی را ایجاد و تقویت و غرور ملی را جریحه دار می کنند.

در شرایطی که طی چند هفته گذشته و تحت تاثیر تحولات مذاکرات وین ، اتهام «روس پرست» به فرهنگ سیاسی کشورمان اضافه شده ، حمایت و حتی تقدیس جنگ روسیه علیه اوکراین ،از سویی و بدرقه با سکوت مانع تراشی روس ها در مذاکرات وین با مطالبه «تضمین» ،از سوی دیگر ، شائبه هایی جدی نزد افکارعمومی پیرامون رسانه ها و فعالان سیاسی اصولگرا شکل گرفته که درصورت ادامه روند انفعالی و حتی همدلانه آنان با سیاست های کرملین و مداخلات سفیر روسیه در تهران ، بیش از پیش تقویت خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش