کارشناسان: تولید دانش بنیان محرک پویایی اقتصاد ایران در دوره تحریم است


کارشناسان: تولید دانش بنیان محرک پویایی اقتصاد ایران در دوره تحریم است

گرگان- ایرنا- نامگذاری سال 1401 به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین نقشه راه عملی و ثمربخش ترسیم شده رهبر معظم انقلاب برای رهایی از فشارهای ناشی از تحریم تحقق رشد اقتصادی، دست‌یابی به توسعه فراگیر و بهبود معیشت مردم از طریق اتکا به ظرفیت جوانان و نخبگان مسلط بر علوم و فنون نوین جهانی است.

به گزارش ایرنا، با وجود آنکه ایران از منظر تولید علم و انتشار مقالات علمی در زمره کشورهای نخست منطقه و جهان قرار دارد اما میزان بهره وری و استفاده از این ظرفیت برای دست‌یابی به تحول و پیشرفت اقتصادی چندان محسوس نیست و این امر سبب شد تا رهبر معظم انقلاب با تکیه بر اشراف جامع به مسائل و چالش های کشور مقوله تولید دانش بنیان را به عنوان شعار سال انتخاب کنند؛ موضوعی که علاوه بر دستاوردها و ثمرات اقتصادی، زمینه بازتوانی هسته مدیریتی کشور و جوان سازی نیروهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از پیام نوروزی با تأکید بر اینکه تنها راه رسیدن به رشد اقتصادی، حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است، فرمودند: منظور از اقتصاد دانش‌بنیان، نگاه علمی و فناورانه به تولید در همه عرصه‌ها است که نتیجه آن، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت محصولات، رقابت‌پذیر شدن تولیدات در بازارهای جهانی و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات در داخل خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر این واقعیت که دستیابی به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حل مشکل فقر فقط از مسیر تقویت تولید دانش‌بنیان می‌گذرد، گفتند: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان باید افزایش یابد و این کار شدنی و ممکن است.

ایشان با اشاره به فعالیت حدود ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور گفتند: در سال جدید برای پاسخ به نیازهای کشور، تعداد شرکتهای دانش‌بنیان باید دو برابر شود البته این موجب نشود که عده‌ای، شرکت‌هایی را که واقعاً دانش‌بنیان نیستند، با این عنوان، تأسیس و راه‌اندازی کنند.

کارشناسان: تولید دانش بنیان محرک پویایی اقتصاد ایران در دوره تحریم است

جمهوری اسلامی ایران به اعتقاد کارشناسان با برخورداری از میلیون ها دانش آموخته، توان تبدیل شدن به قطب اقتصادی مبتنی بر فعالیت دانش محور و علوم جدید را دارد که با برنامه ریزی و ترسیم چشم انداز درست و هدفمند می‌توان علاوه بر تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب، زمینه پیشرفت و توسعه همگون کشور را فراهم کرد.

ایران جوانان مستعد و با علم و اندوخته‌های خوبی دارد که همانند سایر کشورهای توسعه‌یافته دنیا امکان به‌کارگیری و جذب آن‌ها فراهم است که راهکار آن سهیم شدن بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد ملی است.

کشورهای پیشرفته دنیا از سال‌ها قبل با به‌کارگیری ظرفیت نخبگان در موضوعات اقتصادی مرتبط با ارزش افزوده بالا در تولید و همچنین افزایش ناخالصی ملی، مراحل خوبی از پیشرفت و توسعه را پشت سر گذاشتند.

رفع چالش های اقتصادی کشور

در همین پیوند یک استاد دانشگاه گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای تحقق رشد اقتصادی و توسعه در جامعه، عناصر مهمی تاثیرگذار هستند که از آن جمله می توان به سرمایه انسانی ، منابع خدادادی و دانش اشاره کرد.

احمد لکزایی گفت: شرایط خاص جمهوری اسلامی و تحریم اقتصادی سبب برخی تنگناها و فشارهای اقتصای به مردم شد که ضرورت داشت برای بهبود رشد اقتصادی جامعه آستین همت را بالا بزنیم.

ضرورت سرمایه گذاری در تولید دانش بنیان

وی اظهارداشت: هوشیاری رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری سال جدید به موضوع مهمی چون دانش بنیان، بیانگر ذکاوت ایشان است و مطمئنم که در صورت عملیاتی شدن این شعار بخش مهمی از دغدغه ها و چالش های اقتصادی کشور برطرف خواهد شد.

وی گفت: فعالیت نخبگان و دانشمندان فراوان در حوزه مختلف علمی به ویژه علوم جدید و نوپا بیانگر آن است که امکان ورود جدی ایران به صنایع نوین و فن آوری های دانش بنیان با ارزش افزوده بالا وجود دارد.

لکزایی افزود: برای عبور از شرایط فعلی و رسیدن به جایگاه واقعی کشور از منظر اقتصادی راهکاری به غیر از توجه و سرمایه گذاری به تولید دانش بنیان نمی توان پیشنهاد کرد.

عضو هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت : باید بپذیریم که در زیست بوم اقتصادی جهان تغییراتی اساسی رخ داده و حکمرانی انرژی فسیلی و یا معادن رو به افول است.

محمد چراغ اظهارداشت: حمایت از شرکت های نوپای دانش بنیان یکی از رویکردهای سال های اخیر در ایران بود که ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی و تصویب قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات از آن اثرات نشانه های آن است.

صندوق نوآوری اقدام کند

وی ادامه داد: برای آنکه شعار رهبر معظم انقلاب در سال جدید به طور کامل تحقق پیدا کند صندوق نوآوری باید با توجه به ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش روی کشور، برای شناسایی، ارتباط گیری و حمایت از شرکت‌های فن آور و دانش بنیان اقدام کند.

چراغ ادامه داد: هرچند اعطای تسهیلات می تواند راهگشای بخشی از مشکلات شرکت های دانش بنیان باشد اما برخی از ابزارهای بیمه‌ای و افزایش پوشش ریسک، گاهی از تسهیلات مالی نیز کارکرد بهتری دارند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم گفت :هدایت امور به سوی تولیدات بر مبنای دانش بنیان مزیت های متعددی برای کشور به همراه خواهد داشت که کاهش میزان سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال ، زودبازده بودن طرح ها و همچنین پایداری مشاغل ایجاد شده از جمله این محاسن است.

کارشناسان: تولید دانش بنیان محرک پویایی اقتصاد ایران در دوره تحریم است

لزوم بازنگری در روند تولید کشور

غلامرضا منتظری ادامه داد: شیوه های سنتی تولید هر چند ثمراتی برای کشور داشت اما باید بپذیریم که شرایط خاص کشور نیازمند بازنگری در روند تولید است.

وی به عنوان نمونه به تاسیس و راه اندازی شهرک های صنعتی در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و گفت: با وجود حجم بالای سرمایه گذاری دولت، بخشی از این شهرک ها تعطیل و از چرخه تولید خارج شدند که اگر به سراغ تولید دانش بنیان برویم با چنین توقف ها و نقص هایی مواجه نخواهیم شد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت : تولیدات دانش بنیان در زمین هایی با مساحت اندک ، سرمایه گذاری حداقلی و زمان اندک به نتیجه می رسند که این مزایا از ملزومات مورد نیاز ایران است .

وی ادامه داد: یکی از دیگر از محاسن تولیدات دانش بنیان آن است که فرصت ظهور و بهره گیری از ظرفیت جوانان و نخبگان را فراهم می کند.

وی بیان کرد :‌بر اساس چشم اندازهای گام دوم انقلاب ، سپردن مسوولیت ها و امور به جوانان راهگشای توسعه کشور است و برای تحقق تولید دانش بنیان باید از جوانان استفاده کنیم که این امر نقش آفرینی آنها در مدیریت کلان کشور را افزایش می دهد.

به گزارش ایرنا تحریم‌ها و توطئه‌های دشمنان شرایط اقتصادی سخت و گاها ناگواری را به ملت تحمیل کرده است.

هرچند در ساختار مدیریتی کشور تحرک بالایی برای غلبه بر این توطئه‌ها وجود دارد و تلاش‌های زیادی در جریان است اما برخی کم توجهی ها به مسائل زیربنایی و اتخاذ راهبردهای کم بهره، گریز از اثرات تحریم ها را کاهش داده که ضرورت دارد در این خصوص چاره اندیشی شود.

با توجه به جایگاه مهم صنایع و اقتصاد دانش بنیان و همچنین تاکید رهبر معظم انقلاب در شعار سال جاری متولیان امر باید با برنامه ریزی منسجم و کنار گذاشتن برخی رویکرد های سطی به این حوزه ، زمینه رشد اقتصادی و پویایی بیش از پیش جامعه را میسر کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید