کارواندر خاش مکانی زیبا و جذاب برای گردشگران


کارواندر خاش مکانی زیبا و جذاب برای گردشگران

زاهدان- ایرنا- دهستان کارواندر بخش مرکزی خاش سیستان و بلوچستان با ظرفیت‌های زیبای گردشگری، آبشارها، مزارع باقلا، شالیزارها و نخلستان‌های سر به فلک کشده در کنار جویبارهای زلال آب، خستگی سفر گردشگران نوروزی مسیر خاش به ایرانشهر را می‌زداید.

به گزارش ایرنا مجتمع گردشگری دهیاری کارواندر همجوار آبشار طبیعی این روستا و در میان کشتزارها و نخل‌های سربه فلک کشیده و با امکاناتی مانند آلاچیق و استراحتگاه‌ها، فرصت ارزشمندی را برای گردشگران ایجاد کرده و دهیاری کهنوک کارواندر نیز در جوار جاده کارواندر به گوهرکوه یک مجموعه اقامتی و بومگردی پدید آورده که برای مسافران می‌تواند خاطراتی خوش ثبت کند.
شرایط مساعد آب و هوایی، وجود کوه ها، دره ها، رودخانه ها، نقاط جنگلی و دشت های زیبا و دیدنی منطقه کارواندر خاش زمینه را برای رویش گیاهان منحصر به فرد دارویی و خوراکی فراهم کرده است.
پوشش گیاهی بکر این منطقه محلی مناسب برای رویش گیاهان سردسیری و گرمسیری به شمار می رود. صدها گونه گیاهی اعم از دارویی و خوراکی در این منطقه رشد می کند که بیشتر آنها نیز ناشناخته مانده اند و شناسایی آنها نیازمند تحقیقات است.
منطقه کارواندر با کثرت انواع پوشش گیاهی درختی، بوته ای و علفی و گل های زیبا طبیعتی بسیار دلنشین را برای هموطنان ایجاد کرده و به دلیل حساسیت و همکاری مردم و ساکنان منطقه خطر نابودی و انقراض این طبیعت زیبا بسیار اندک است.
گونه‌های گیاهی بویژه گیاهان ناشناخته، انواع جلبک ها و گلسنگ‌های این منطقه توسط کارشناسان منابع طبیعی در حال شناسایی و تحقیقات و بررسی های لازم است و بزودی برای حفظ گونه های منحصر به فرد منطقه کارهای حفاظتی انجام می شود.
سالانه ده ها هزار نفر از شهروندان خاش، هم استانی ها و سایر هموطنان از نقاط مختلف کشور به این منطقه سفر و از جاذبه های کارواندر دیدن کرده و لحظات خوشی را در سایه سارهای درختان و در کنار جویبارها و مزارع سرسبز و باغات آن سپری می کنند و از این طبیعت زیبا و بکر لذت می برند.
علاوه بر حضور مردم در نقاط دیدنی منطقه بسیاری از مدیران و مسوولان در قالب اردوهای تفریحی و سیاحتی، علمی و پژوهشی به کارواندر سفر می کنند.
تپه ها و حفره های گل فشان طبیعی پیرگل در کنار رودخانه زیبا با نخلستان ها و کشتزارهای برنج و باغات انار روزهای شاد و پر نشاطی را برای رهگذران ایجاد می کند.
دهیار روستای کهنک کارواندر خاش سیستان و بلوچستان گفت: این روستای زیبا و دیدنی از مناطق بکر گردشگری، تفریحی و سیاحتی شهرستان خاش همه ساله و در شرایط عادی پذیرای شمار زیادی از مسافران و گردشگران است.
نادر ابراهیمی افزود: این روستا دارای جاذبه های بکر گردشگری، کشاورزی، صنایع دستی بویژه سوزن دوزی و اثرهای تاریخی همچون بناها و قنات های قدیمی، کوه و دشت های سرسبز و اراضی باغی و زراعی با محصولات ارگانیک مانند خرما، انار، گندم، جو، باقلا و شلغم و اقلیم آب و هوای معتدل است.

کارواندر خاش مکانی زیبا و جذاب برای گردشگران

بخش مرکزی خاش آماده استقبال از مهمانان نوروزی است

بخشدار مرکزی خاش سیستان و بلوچستان گفت: شهر اسماعیل آباد و تمام روستاهای این بخش آماده استقبال و پذیرایی از مهمانان نوروزی هستند.
عیدمحمد قلندرزهی افزود: در چهار نقطه از این بخش محل‌هایی برای استقبال و پذیرایی از مهمانان نوروزی پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: به همت شهرداری اسماعیل آباد و دهیاری ناصرآباد محلی برای استقبال از مسافران در محدوده پلیس راه با همکاری هلال احمر و در دهستان سنگان مجتمع فرهنگی و تفریحی سنگان با محوریت شورا و دهیاری و در محور کارواندر به گوهرکوه به همت دهیاری کهنوک و گونیچ با مسوولیت شورا و دهیاری کارواندر با پربایی ایستگاه و سیاه چادر به مسافران نوروزی خدمات دهی می‌شود.
بخشدار مرکزی خاش بیان کرد: مناطق سنگان و کندزرد ترشاب در جوار تفتان و رودخانه کارواندر و گلفشان پیرگل دارای جاذبه های زیبای گردشگری هستند و در شهر خاش نیز قلعه های حیدرآباد و ناصری و بازارچه سرپوش و مسجد جامع از جاذبه‌های دیدنی هستند.
وی اظهارداشت: شهرداری‌های خاش و اسماعیل آباد به همراه جمعیت هلال احمر و میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت و اورژانس و ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس و شرکت نفت آماده خدمات دهی به مسافران هستند.
قلندرزهی گفت: جایگاه سرحد خاش برای تامین سوخت مسافران آماده شده و کارت آزاد برای رفع مشکل هم وطنان در اختیار دارد و جایگاه های سوختی کارواندر و کلچات آفتاب سرحد نیز در مسیرهای عبوری مسافران فعالیت دارند.
وی افزود: مراکز عرضه و فروش موادغذایی و رستوران‌ها و مهمان پذیرها نیز برای خدمات دهی به مسافران آمادگی دارند.

کارواندر خاش مکانی زیبا و جذاب برای گردشگران

به گزارش ایرنا چشم اندازهای طبیعی مانند گل فشان منحصر بفرد پیرگل، رودخانه و دهستان کارواندر نخلستان های وسیع و شالیزارهای آن، دهستان سنگان در دامنه جنوبی تفتان، کوه‌های زیبا و سر به فلک کشیده پنج انگشت و سیاه بندان و مورپیش، جاذبه های تاریخی مانند قلعه های حیدر آباد، ناصری و کمال آباد، بازارچه سرپوش و مسجد جامع و مناره های زیبای آن و ده ها اثر تاریخی و طبیعی دیگر، گوشه ای از ظرفیت های منحصر به فرد شهرستان خاش است که برای هر بیننده ای جذاب و به یادماندنی خواهد بود.
زمین‌های کشاورزی اسپیتک، دوربن و پشتکوه، گلخانه های متعدد، سبزی کاری و کاشت شلغم، چغندر قند و هویج روستای اسماعیل آباد، گیاهان دارویی، پرورش ماهی و زنبور عسل، وجود صنایع تبدیلی ارزشمند و ده ها ظرفیت دیگر به شهرستان خاش اعتبار بخشیده است.
شهرستان مرزی خاش با داشتن ظرفیت‌های مهم گردشگری در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در شاهراه محور توسعه شرق کشور واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش