آشنایی با قلعه نودوز، یکی از قلاع مستحکم و تاریخی ایران


آشنایی با قلعه نودوز، یکی از قلاع مستحکم و تاریخی ایران

این قلعه دارای دو برج و یک دیوار مدور می‌باشد، که دو برج را به یکدیگر متصل می‌کند و در زیر آن برج دیگری واقع بوده که قسمت‌هایی از آن خراب شده و از بین رفته است.

آشنایی با قلعه نودوز، یکی از قلاع مستحکم و تاریخی ایران
قلعه نودوز یکی از قلاع مستحکم و تاریخی ایران مربوط به دوره ساسانیان است که بشماره ۶۲۸ در تاریخ ۲۵ اسفند ماه سال ۱۳۴۵ در فهرست میراث فرهنگی ایران ثبت گردیده است. این قلعه را که برای مقاصد نظامی ساخته اند بر کوهستان‌های اطراف خود تسلط کافی دارد.

مطابق معمول دیگر آثار تاریخی بعد از ثبت مراحل اضمحلال و افول خود را طی می‌کند. این قلعه (نقدوز) در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر اهر واقع شده است.

منطقه ارسباران مملو است از قلعه‌های تاریخی که هر کدام از آن‌ها سالانه پذیرای هزاران نفر گردشگری و علاقمند به آثار تاریخی است. قلعه پشتاب یا پشتو، قلعه بابک و قلعه جوشین از جمله قلعه‌های ارسباران هستند.
نودوز، نقدوز و قلعه داغ نام یکی از قلعه‌های تاریخی ارسباران، مربوط به دوره ساسانیان است.

این قلعه بر فراز قله کوهی مرتفع مشرف بر رودخانه اهرچای احداث شده است. ورود به قلعه فقط از یال شمالی آن امکان‌پذیر است. ارتفاع برج این قلعه ۱۱ متر است و با سنگ‌های تراش خورده رسوبی به رنگ‌های آجری و زرد و با ملاط گچ و آهک بنا شده است.
اغلب برج‌ها و دیواره‌ها با تکیّه بر بدنه سنگی کوه استوار شده‌اند و امکان نقب‌زنی به داخل قلعه را به حداقل رسانده‌اند. قسمت بالای دیواره‌ها با خشت و گل ساخته شده که به مروز زمان از بین رفته و چندین متر از ارتفاع آن کم شده است.

این قلعه دارای دو برج و یک دیوار مدور می‌باشد، که دو برج را به یکدیگر متصل می‌کند و در زیر آن برج دیگری واقع بوده که قسمت‌هایی از آن خراب شده و از بین رفته است. مصالحی که در این بنا به کار رفته، از سنگ‌های تراشیده قالبی است که به وسیله ملات ساروج در هم آمیخته است.

در دوره اسلامی و احتمالا اوایل اسلام بر فراز قلعه تاسیسات دیگری ساخته شده است که از خشت خام می‌باشد. وجود باران‌های مداوم، خشت‌های گلی را فرسوده و از بین برده است و تنها اثری از آن‌ها باقی مانده است. قلعه فقط در بخشی که به جاده و گردنه مشرف است، تاسیساتی دارد.
طرف دیگر آن دره بسیار عمیق و وحشتناک است که راه به جایی ندارد.

موقعیت مکانی قلعه:
این قلعه در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر اهر در محلی بین اهر و مشگین شهر و در گردنه‌ای معروف به نودوز و روستای نقودز واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید