یواز پاتریوت، بررسی ویدئویی، معایب و مزایا و تست فنی
نام خودروهای روسی با لادا گره خورده است اما اگر وسیعتر نگاه کنیم خودروسازان فعال و قدیمی دیگری چون یواز نیز جلب نظر میکنند. یواز پاتریوت همان جیپ روسی است و درواقع خودرویی برای کاربریهای نظامی و سخت محسوب میشود. ما در این بررسی به سراغ این خودرو رفتیم. یواز پاتریوت اخیراً وارد بازار کشورمان … The post یواز پاتریوت، بررسی ویدئویی، معایب و...
نام خودروهای روسی با لادا گره خورده است اما اگر وسیعتر نگاه کنیم خودروسازان فعال و قدیمی دیگری چون یواز نیز جلب نظر میکنند. یواز پاتریوت همان جیپ روسی است و درواقع خودرویی برای کاربریهای نظامی و سخت محسوب میشود.
ما در این بررسی به سراغ این خودرو رفتیم. یواز پاتریوت اخیراً وارد بازار کشورمان شده و بنا به گفته نمایندگی، استقبال بسیار خوبی نیز از آن صورت گرفته است.
طراحی
یواز پاتریوت طراحی سادهای دارد. اولین مدلهای پاتریوت تقریباً ۱۰ سال قبل وارد بازار شدند. بنابراین طراحی این خودرو کاملاً به دور از استانداردها و مدهای امروزی به نظر میرسد. باوجود ابعاد بزرگ، این خودرو عضلانی نیست زیرا طراحان استفاده زیادی از خطوط و حجم سازی در بدنه نکردهاند.
پاتریوت در هنگام عبور از خیابان، هیچ سری را به سمت خود نمیچرخاند چون اِلمان جذابی در چهره آن یافت نمیشود. همه چیز طراحی آن کاملاً معمولی و منطبق بر اصل اولویت کارکرد است.
قوای فنی
یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی یورو ۵ با حجم ۲.۷ لیتر که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد با همکاری یک گیربکس دستی ۵ سرعته نیرو را به هر دو محور ارسال میکند. البته نسخه گیربکس اتوماتیک پاتریوت نیز قابل انتخاب است. برای تغییر حالت انتقال نیرو از یک ولوم چرخشی استفاده میشود که وضعیتهای مختلفی چون انتقال نیروی تک دیفرانسیل یا دو دیفرانسیل سبک یا سنگین را در اختیار راننده قرار میدهد.
کابین و فضای داخلی
فضای کابین بسیار جادار است و ارتفاع سواری نیز کاملاً بلند بوده و تسلط بالایی برای راننده و سرنشینان نسبت به محیط به همراه میآورد. طراحی داشبورد و نمایشگرها ساده و قدیمی است. فضاهای مخصوص لوازم ریز و درشت و جالیوانی به تعداد کافی پیشبینی نشدهاند. عمده قسمتها با پلاستیک ارزان قیمت و خشک پوشیده شدهاند که البته مستحکم به نظر میرسند. صندلیها راحتی خوبی داشته ولی صندلیهای نیمکتی عقب میتوانستند بهتر طراحی شوند. به گفته نمایندگی، امکان نصب ردیف سوم صندلیها به صورت آپشن اضافی هم وجود خواهد داشت.
مزایای یواز پاتریوت
یواز پاتریوت را باید در ظرف خود دید. بهعنوان یک شاسیبلند دو دیفرانسیل با شاسی نردبانی مستحکم و بدنهای محکم و اتاقی جادار با قیمت پایه حدود ۱۴ هزار دلار، این خودرو واقعاً ارزنده است. درواقع با دو برابر این پول هم شما حتی نمیتوانید یک رقیب اروپایی یا آمریکایی با این مشخصات پیدا کنید. پاتریوت در شرایط سخت روسیه سالهاست که جواب خود را پس داده است و بنابراین حتی اگر اهل سختگیری و بدرفتاری با خودروی خود باشید و با آن رفتارهای خشنی داشته باشید، بازهم به شما وفادار میماند. کسانی که به تفریح سافاری و آفرود علاقهمند هستند نیز میتوانند پاتریوت را امتحان کنند.
معایب یواز پاتریوت
مهمترین مشکل در پاتریوت، قدرت پایین موتور است. موتور چهار سیلندر ۲.۷ لیتری، تنها ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر داشته و آنقدر جان ندارد که عملکرد چابک و چالاکی برای این خودروی بزرگ ۲.۱ تنی به همراه آورد.
یک موتور توربو یا حتی شش سیلندر میتوانست برای پاتریوت معجزه بیافریند. ما این فرصت را نداشتیم که پاتریوت را روی شیبهای تند و با بار کامل هم تست کنیم اما در مسیرهای باتلاقی و رودخانه و ماسهای عملکرد آن نقص مشهودی نداشت.
شتاب بسیار پایین همراه با صدای زیاد موتور میتواند آزاردهنده باشد. سوار و پیاده شدن با توجه به کلاف قطور شاسی، کمی سخت است. درب موتور سنگین و جابجایی دربها و مخصوصاً بستن درب عقب نیاز به زور بازو دارد. لولاهای درب عقب باوجود تحمل وزن چرخ یدکی روی خود، بسیار معمولی و نسبتاً ضعیف کار شدهاند. کیفیت مونتاژ و رنگآمیزی هم تعریفی ندارد.
قیمت و رقبای پاتریوت
در یک بازار غیر رقابتی، نمیتوان انتظار عرضه خودروها به قیمتهای واقعی و معادل جهانی آنها را داشت. یواز قیمت پایه معادل ۱۴ هزار دلاری دارد اما نسخه صادراتی آن به ایالاتمتحده با قیمت بیش از ۲۶ هزار دلار به فروش میرسید که البته شروع تهاجم روسیه به اوکراین، این برنامه را درهم پیچید.
در بازار ایران اکنون یک رقیب چینی ناشناخته به نام دایون Y5 وجود دارد که دو دیفرانسیل و شاسی مستقل است که قدرت ۲۰۱ اسبی و گیربکس اتوماتیک داشته و وزن آن اندکی پایینتر از پاتریوت است.. فوتون ساوانا هم میتوانست در این رقابت وارد شود که فعلاً از بازار محو شده است. سایر خودروهای جفت دیفرانسیل آفرودی نظیر سوزوکی گرند ویتارا هم دیگر در نسخه صفر کیلومتر در بازار وجود ندارند و یا قیمتهایی بسیار نجومی یافتهاند.
نتیجهگیری
ما یواز پاتریوت را به خریداران کراساوورها که معمولاً استفاده شهری و گاهی خارج از شهر سبک دارند پیشنهاد نمیکنیم. درواقع پاتریوت نمونه یک خودروی کار است. از خودرویی در این کلاس و با این قیمت توقع روکشهای چرمی و آپشن های رنگارنگ نداریم. عمده خریداران چنین خودروهایی که سازمانی و شرکتی هستند و برای مصارفی چون معدن، ساخت و ساز، نگهبانی، کشاورزی و نفت و گاز و حتی نظامی، پاتریوت را انتخاب میکنند، نیازها و اولویتهای دیگری دارند که میتوانند بهخوبی در پاتریوت پیدا کنند.
پاتریوت باوجود نامی شبیه به نیسان پاترول اسطورهای و دوستداشتنی، به دنبال خلق تجربههایی مشابه برای خریداران است. آیا موفق خواهد بود؟
پیشنهاد میکنیم ویدئوی اختصاصی بررسی یواز پاتریوت را در کانال یوتیوب پدال تماشا کنید. لطفاً در این کانال عضو شوید تا بتوانیم بررسیهای بهتر و مفیدتر و بیشتری را برای شما عزیزان آماده و منتشر نماییم. دیدگاه خود در مورد این ویدئو و پیشنهادها برای ویدئوهای بعدی را نیز بفرمایید که راهگشای ما خواهد بود.