مهمترین رویدادهای نجومی سال 1401


مهمترین رویدادهای نجومی سال 1401

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) با مهمترین رویدادهای نجومی سال 1401 آشنا شوید. تقویم نجومی سال 1401 برای علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی چند خورشیدگرفتگی، ماه گرفتگی، ابرماه و بارش شهابی را به همراه دارد. تقویم نجومی سال 1401 همانند سال‌های قبل برای علاقه‌مندان به پدیده‌ای نجومی چندین رویداد جذاب نظیر رصد چند خورشید گرفتگی، ماه گرفتگی، ابرماه و...

با مهمترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۱ آشنا شوید. تقویم نجومی سال ۱۴۰۱ برای علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی چند خورشیدگرفتگی، ماه گرفتگی، ابرماه و بارش شهابی را به همراه دارد.

تقویم نجومی سال ۱۴۰۱ همانند سال‌های قبل برای علاقه‌مندان به پدیده‌ای نجومی چندین رویداد جذاب نظیر رصد چند خورشید گرفتگی، ماه گرفتگی، ابرماه و بارش شهابی را به همراه دارد. در ادامه با مهم‌ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۱ آشنا خواهیم شد.

آشنایی با مهمترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۱

هم‌نشینی نزدیک ناهید، بهرام و کیوان

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران عنوان کرد هم‌نشینی نزدیک سیارات ناهید، بهرام و کیوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود که در بامداد سه شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۱ رخ خواهد داد. این سه جرم آسمانی به شکل یک مثلث قائم‌الزاویه در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت و علاقه‌مندان می‌توانند آن را با چشمان غیر مسلح نیز تماشا کنند، اما قطعا تماشای آن با تلسکوپ جذاب‌تر خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود همچنین در بامداد یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ این اجرام در یک خط قرار خواهند گرفت و سیاره بهرام و کیوان به یکدیگر نزدیک‌تر خواهند شد. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند در بامداد سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ عبور سیارات کیوان و بهرام را رصد کنند.

رصد چند خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی

مهمترین رویدادهای نجومی سال 1401مهمترین رویدادهای نجومی سال 1401

عتیقی در ادامه بیان کرد در سال ۱۴۰۱ شاهد وقوع دو خورشیدگرفتگی و دو ماه گرفتگی خواهیم بود که اولین خورشیدگرفتگی جزئی در تاریخ شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه رخ می‌دهد، اما این پدیده را فقط در جنوبگان و آمریکای جنوبی می‌توان رصد کرد و از آسمان ایران قابل مشاهده نخواهد بود.

وی افزود اما خورشید گرفتگی جزئی که در سه شنبه ۳ آبان سال ۱۴۰۱ رخ می‌دهد در سراسر ایران به خوبی قابل رصد خواهد بود. گفتنی است هنگام رصد این پدیده باید از فیلتر و عینک‌های ویژه رصد کسوف استفاده کرد؛ زیرا نور خورشید به چشم انسان آسیب شدید وارد می‌کند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در ادامه وقوع ماه گرفتگی را یکی دیگر از مهم‌ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۱ دانست و گفت نخستین ماه گرفتگی در این سال در شبانگاه ۲۶ اردیبهشت به شکل کامل رخ می‌دهد. وی افزود البته این ماه گرفتگی در ایران قابل مشاهده نخواهد بود. همچنین دومین و آخرین ماه گرفتگی سال ۱۴۰۱ نیز در تاریخ سه شنبه ۱۷ آبان رخ خواهد داد که متاسفانه با وجود کامل بودن باز هم در آسمان ایران نمی‌توان آن را مشاهده کرد.

هم‌ترازی جذاب سیارات در آسمان

عتیقی با اشاره به این که هم‌ترازی سیارات تیر، ناهید، بهرام، برجیس و کیوان به عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود گفت تمام این سیارات را می‌توان در بامداد جمعه ۳ تیر ۱۴۰۱ با چشمان غیر مسلح مشاهده کرد. وی افزود کمان ابروی آسمان نیز میان سیارات ناهید و بهرام قابل مشاهده خواهد بود تا علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی را به وجد آورد.

رصد سه ابرماه در سال ۱۴۰۱

مهمترین رویدادهای نجومی سال 1401مهمترین رویدادهای نجومی سال 1401

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در ادامه بیان کرد علاقه‌مندان می‌توانند در سال ۱۴۰۱ سه ابرماه را رصد کنند. نخستین ابرماه در شامگاه سه‌شنبه ۲۴ خرداد، دومین ابرماه در شبانگاه چهارشنبه ۲۲ تیر و آخرین ابرماه سال نیز در چهارشنبه ۱۹ مردادماه رخ خواهد داد.

عبور سیارک AE۱۲۰۲۲ از کنار زمین

همچنین سیارک AE۱۲۰۲۲ که در ابتدای سال 2020 میلادی رصد شد نیز در بامداد شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ از فاصله 574 هزار کیلومتری زمین عبور می‌کند که در عبورهای این چنینی کمترین فاصله به‌شمار می‌رود.

تغییر فعالیت‌های فضایی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین

عتیقی در ادامه افزود با وجود این که در وضعیت مقابله پروازهای مریخی یک امر رایج محسوب می‌شود، اما آژانس فضایی اروپا اعلام کرد در سال 2022 میلادی به سمت سیاره مریخ هیچ فضاپیمایی را ارسال نخواهد کرد.

وقوع چند بارش شهابی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اظهار کرد در سال ۱۴۰۱ چند بارش شهابی رخ خواهد داد، اما به دلیل این که اکثر آنها در ماه کامل و نور زیاد اتفاق می‌افتند، امکان رصد با کیفیت وجود نخواهد داشت.

تکذیب شایعات نجومی در سال ۱۴۰۱

عتیقی با اشاره به اینکه همواره پیرامون نجوم شایعات زیادی نظیر مشاهده اجرام پرنده ناشناس، شنیدن صداهای عجیب از آسمان، پایان جهان یا برخورد سیارک به زمین مطرح می‌شود، گفت برخی از رسانه‌ها اخیرا در فضای مجازی اعلام کردند در سال ۱۴۰۱ دو ستاره به یکدیگر برخورد می‌کنند که باید بگویم این خبر صحت نداشته و در سال ۱۴۰۱ شاهد چنین رویدادی نخواهیم بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود در واقع جرمی در محدوده صورت فلکی ماکیان وجود دارد که محققان آن را ۱۵ سال قبل رصد کردند. این جرم آسمانی در حقیقت یک ستاره دوگانه بوده که عمر آن به پایان رسیده و این دو ستاره بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. البته فاصله این ستاره‌ها تا زمین به ۱۹۴۰ سال نوری می‌رسد. وی تاکید کرد این بخش از خبر که در فضای مجازی منتشر شده صحت دارد، اما این که برخی اعلام کردند این دو ستاره در سال ۱۴۰۱ با یکدیگر برخورد کرده و یک نواختر با رنگ قرمز درخشان ایجاد می‌کنند صحت ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن