قلک شکرگزاری ، جعبه شادی


قلک شکرگزاری ، جعبه شادی

چیزهایی را بنویسید که به خاطر آنها سپاسگزار هستید؛ کارهای خوبی که خانواده، دوستان و حتی غریبه‌ها برای شما انجام داده‌اند؛ کتاب یا فیلم خوبی که به تازگی خوانده یا تماشا کرده‌اید و شما را تحت تاثیر قرار داده است

قلک شکرگزاری ، جعبه شادی
اگر واقع‌بینانه به زندگی نگاه کنیم، در پی اتفاقات تلخ و بد، اتفاقات خوب هم رُخ می‌دهد. شما به کدام یک بیشتر توجه می‌کنید؟
تحقیقات نشان داده همه انسان‌ها از نظر ژنتیکی مستعد تمرکز روی منفی‌ها هستند. ما نه تنها به رویدادهای منفی بیشتر از رویدادهای مثبت توجه می‌کنیم، بلکه از نتایج منفی بیشتر از تجربیات مثبت می‌آموزیم و بیشتر بر اساس اطلاعات منفی تصمیم می‌گیریم تا نتایج مثبت.این به عنوان «سوگیری منفی» شناخته می‌شود.
در گذشته این سوگیری یک راهکار بقا بود و البته مفید، اما در دوران مدرن امروزی چندان مورد نیاز نیست. پس بهتر است با تمرین‌های مختلف و به‌طور منظم بر آن غلبه کنیم. نگهداری «جعبه شادی» یکی از این روش‌هاست.
«جعبه شادی» در واقع ظرفی است که شما مخصوص یادداشت‌های سپاسگزاری در نظر می‌گیرید و در فواصل زمانی مشخصی آن یادداشت‌ها را بازخوانی می‌کنید.
با توجه به اینکه روزهای پایانی سال را سپری می‌کنیم، می‌توانیم به سال سختی که سپری کردیم و اتفاقات بدی که گذراندیم، فکر کنیم و آرزو کنیم سال بهتری در راه باشد، سالی بهتر از سال گذشته. اما پیشنهاد ما برای شروع سال جدید این است که به روزهای خوب و خوشی که در این سال گذراندید، فکر کنید و آرزوی پیش رو داشتن سال بهتری را داشته باشید.
یک جعبه یا ظرف‌ دردار مثلا شیشه یا قوطی بردارید ترجیحا بزرگ. تعدادی کاغذهای کوچک یادداشت هم همیشه در دسترس داشته باشید. سپس، هر زمان که اتفاق خوبی برایتان افتاد، آن‌ را در برگه یادداشت کرده و در جعبه قرار دهید. می‌توانید چیزهایی را بنویسید که به خاطر آنها سپاسگزار هستید؛ کارهای خوبی که خانواده، دوستان و حتی غریبه‌ها برای شما انجام داده‌اند؛ کتاب یا فیلم خوبی که به تازگی خوانده یا تماشا کرده‌اید و شما را تحت تاثیر قرار داده است؛ یک دورهمی، تولد، یک سالگرد، تمجیدهایی که در محل کار دریافت کردید و خلاصه هر تجربه مثبتی را می‌توان در برگه‌های یادداشت نوشت (سعی کنید کم و بیش در روزی که آن را تجربه کرده‌اید، یادداشت کنید) و در جعبه نگه دارید. سپس، در یک زمان معین، مثلا در شب سال نو جعبه را باز کرده و یادداشت‌ها را بخوانید و درباره سال خوبی که داشته‌اید، فکر کنید.
حتی می‌توانید این کار را به یک سنت خانوادگی تبدیل کرده و همراه خانواده یادداشت‌ها را در طی سال تهیه کرده و شب سال نو در کنار یکدیگر آنها را مرور کنید.
مثلا هر سال، یکی از اعضای خانواده مسئولیت نگهداری از جعبه را بر عهده بگیرد و آنگاه تمام اتفاقات خوبی که برای خانواده (به صورت فردی و جمعی) می‌افتد، یادداشت کرده و در جعبه قرار داده و در شب سال نو، خانواده در منزل آن فرد جمع شده و یادداشت‌ها را بیرون آورده و با هم بخوانید و تمام اتفاقات شادی را که رُخ داده مرور کنید. این کار می‌تواند موجب شود که جمع خانوادگی‌تان سال را با تجربه بسیار خوشایندی به پایان برسانند. ما با نزدیک شدن به پایان سال، از شما دعوت می‌کنیم سال نو را با سنت «جعبه شادی» آغاز کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس