سازش 583 پرونده قصاص در سال 1400


سازش 583 پرونده قصاص در سال 1400

دبیر ستاد ملی صبر و صلح یاران، از سازش 583 پرونده قصاص با کمک این ستاد در سال 1400 خبر داد.

سازش ۵۸۳ پرونده قصاص با کمک ستاد ملی صبر و صلح یاران در سال ۱۴۰۰به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از میزان، ابوالفضل محبی گفت: در سال گذشته، ۵۸۳ پرونده قصاص با کمک ستاد ملی صبر و صلح یاران منجر به صلح و سازش شده است، همچنین ۱۵۵ پرونده اختلافات مالی و ۱۲۷ پرونده نزاع دسته جمعی به صلح و سازش ختم شده است.

وی افزود: از نظر عملکرد در حوزه‌های استانی، ستاد ملی صبر استان‌های خراسان رضوی، فارس، گلستان و کردستان در ایجاد صلح و سازش پیشتاز بودند.

محبی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر از مشاهیر، ریش سفیدان، مقامات دولتی و عمومی، شخصیت‌های طراز اول استان‌ها از مذهبی، دولتی و عمومی و بیش از ۱۶ هزار صلح یار و ۳۰۰ سمن با ستاد‌های استانی همکاری دارند، گفت: ستاد صبر با کمک ظرفیت‌های مردمی درپی تحصیل رضایت در پرونده‌های منتهی به قصاص نفس، حل و فصل اختلافات قومی و قبیله ای، حل و فصل اختلافات با تعدد اصحاب دعوا، حل و فصل جرایم خرد مانند توهین، ضرب و جرح عمدی است.

وی بیان کرد: برنامه ستاد ملی صبر درسال ۱۴۰۱، تثبیت فعالیت‌های ستاد و ارتقای آن از طریق آموزش یاران صلح، استفاده از ظرفیت مساجد، بسیج و سمن ها، ایجاد ارتباط الکترونیکی ساده بین شورا‌ها و صلح یاران و ایجاد زنجیره صبر در برخی کشور‌های همسایه با هدف حل اختلافات ایرانیان خارج از کشور پس از هماهنگی با نهاد‌های ذی ربط در قوه قضاییه است.

دبیر ستاد ملی صبر افزود: این ستاد یک نهاد مردمی و جامعه محور است که با تاکید بر آموزه‌های قرآنی برای گسترش عفو و گذشت تشکیل شده و کارکرد آن گسترش فرهنگ صلح، بخشایش، و رضایت و حل و فصل اختلافات با کمک از مردم است.

محبی گفت: ستاد ملی صبر با بررسی و تحقیق در اسناد بالادستی شامل بند اول اصل ۱۵۶ قانون اساسی، قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، سند تحول قضایی و مقررات دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی با قوه قضاییه تشکیل شده است.

دبیر ستاد ملی صبر بیان کرد: این ستاد با هدف اعتلای فرهنگ صلح، سازش و رضایت، تقویت مشارکت و افزایش تعامل نهاد‌های مردمی با قوه قضاییه با رویکرد صلح و سازش و ارتقای فرهنگ صلح و سازش و گذشت شکل گرفته است.

وی بیان کرد: رئیس ستاد استانی صبر در استان ها، رئیس کل دادگستری و دبیر آن معاون توسعه حل اختلاف استان است. در سطح ملی نیز رئیس ستاد ملی صبر، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف و دبیر آن معاون قضایی مرکز توسعه حل اختلاف است.

دبیر ستاد ملی صبر گفت: یکی از کارکرد‌های مهم ستاد ملی صبر شناسایی آیین‌های بومی و محلی صلح و احیای آن مانند سنت پتر در سیستان و بلوچستان، فطیر آشتی در اردبیل، سنت خون صلح در کرمانشاه و رایه العباس در خوزستان است.

محبی افزود: حل اختلافات بزرگ میان قبایل در دستور کار صلح یاران این ستاد قرار دارد که به عنوان مثال در روز‌ها و ماه‌های اخیر، سه اختلاف چند دهه‌ای بین قبایل در هرمزگان و کرمانشاه و خوزستان و نزاع منجر به شش پرونده قصاص در فارس به سازش منجر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط